2022-07-01, 22:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför skulle jag?
Kan inte du göra det istället om du tror det bevisar någon poäng du försöker göra? Annars knip igen.

Därför att det var du som kom med påståendet att vi kan överföra miljoner dollar till en kostnad av några hundralappar.
2022-07-01, 22:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Du försöker blanda bort korten igen. Ingen pratade om kreditkortsbetalningar här.
Igen:

Återkom med info vad det kostar, och hur lång tid det tar, att föra över 2 miljoner dollar via banksystemet, säg från ditt konto på Swedbank till någon Thailändsk bank?

Det är fredag eftermiddag och klockan startar nu. Tick tack...
2022-07-01, 22:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det beror lite på vilken typ av överföring du pratar om, men du får normalt sett en bekräftelse på betalningen omgående och den kan bokföras direkt. Något annat spelar mindre roll.

Du försöker blanda bort korten igen. Ingen pratade om kreditkortsbetalningar här.
Spelar inte clearingen någon roll? Jobbar du i ett gatukök eller? De flesta betalningarna på denna jord har höga avgifter. Det är relevant.
2022-07-01, 22:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Därför att det var du som kom med påståendet att vi kan överföra miljoner dollar till en kostnad av några hundralappar.
Och jag länkade (som jag brukar, till skillnad från dig) till ett par exempel som bekräftar min poäng.

Vill du refusera den så måste du anstränga dig lite mer, annars har du inget motargument. Problemet är att du har inte kunskap eller källor som backar upp det du spyr ur dig och då är det svårt att ta något du säger på allvar.
2022-07-01, 22:12
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vi kan ju det. Kolla själv vad en btc-transaktion kostar nu. Du kan cleara hundratals miljoner på 10 minuter för några kronor.
2022-07-01, 22:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Spelar inte clearingen någon roll? Jobbar du i ett gatukök eller? De flesta betalningarna på denna jord har höga avgifter. Det är relevant.

Jag jobbar som Stefan Ingves, sa vi ju. Så jag har nog koll på vad clearing innebär och varför det finns.

Om ett företag för över en miljon dollar till ett annat, så är avgifterna inte ens i närheten av de motsvarande transaktionskostnaderna i bitcoin. Du försöker prata runt detta på alla möjliga sätt men alla vet att detta är fakta.
2022-07-01, 22:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Om ett företag för över en miljon dollar till ett annat, så är avgifterna inte ens i närheten av de motsvarande transaktionskostnaderna i bitcoin. Du försöker prata runt detta på alla möjliga sätt men alla vet att detta är fakta.
Kan du länka till en källa?

Jag vill föra över 2 miljoner dollar till en bank i Thailand. Om jag gör det med Bitcoin så går det på 10 minuter och kostar några kronor.

Vad kommer det kosta och framför allt när är allt clearat så mottagaren kan börja använda dessa 2 miljoner dollar i sin tur, om jag vill göra det nu, fredag kväll, via vanliga banksystemet??

Sluta gaffla om du inte klarar av att backa upp det du häver ur dig!
2022-07-01, 22:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag jobbar som Stefan Ingves, sa vi ju. Så jag har nog koll på vad clearing innebär och varför det finns.

Okej. Så vad är de direkta och indirekta kostnaderna för att föra över en miljon dollar? Hur långt tid tar clearingen?
2022-07-01, 22:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kan du länka till en källa?

Jag vill föra över 2 miljoner dollar till en bank i Thailand. Om jag gör det med Bitcoin så går det på 10 minuter och kostar några kronor.

Vad kommer det kosta och framför allt när är allt clearat så mottagaren kan börja använda dessa 2 miljoner dollar i sin tur, om jag vill göra det nu, fredag kväll, via vanliga banksystemet??

Sluta gaffla om du inte klarar av att backa upp det du häver ur dig!

Att du inte kan föra över pengar godtyckligt och på en sekund mellan valutor beror på att du bl a inte får tvätta pengar. Det finns lagar och regler i samhället vad gäller bokföring och sådant. Det vet du ju, som jobbar på bank? Så det du menar är alltså att vi ska sluta ha ett samhälle med skatter och regler kring hantering av pengar, i princip. Om vi ville så skulle vi kunna redan imorgon implementera ett sådant system med dagens banker och valutor också, men det är ingen som vill ha det så.

Det här är bland annat varför du har clearing och annat kopplat till dina banköverföringar.

Ska du få tillgång till pengarna omgående, som t ex när privatpersoner använder Paypal, så finns det en mellanhand som bokför pengarna under en tid. Det går också, såklart.

Större företag har liknande tjänster tillgängliga om de så vill.
2022-07-01, 22:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Att du inte kan föra över pengar godtyckligt och på en sekund mellan valutor beror på att du bl a inte får tvätta pengar. Det finns lagar och regler i samhället vad gäller bokföring och sådant. Det vet du ju, som jobbar på bank? Så det du menar är alltså att vi ska sluta ha ett samhälle med skatter och regler kring hantering av pengar, i princip.

Det här är bland annat varför du har clearing och annat kopplat till dina banköverföringar.

Ska du få tillgång till pengarna omgående, som t ex när privatpersoner använder Paypal, så finns det en mellanhand som bokför pengarna under en tid. Det går också, såklart.

Större företag har liknande tjänster tillgängliga om de så vill.

Svara på frågan istället för att dansa runt i ringen.

Hur mycket kostar det att föra över 2M dollar, och hur lång tid tar clearingen? Från Swedbank till Thailand.

10 minuter, till priset av några kronor, tar det att göra det över Bitcoin nätverket (on-chain).

Om du kommer med ytterligare ett försök att byta ämne så tolkar jag det som att du insett att du förlorat diskussionen som vanligt.
2022-07-01, 22:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Svara på frågan istället för att dansa runt i ringen.

Hur mycket kostar det att föra över 2M dollar, och hur lång tid tar clearingen? Från Swedbank till Thailand.

10 minuter, till priset av några kronor, tar det att göra det över Bitcoin nätverket (on-chain).

Om du kommer med ytterligare ett försök att byta ämne så tolkar jag det som att du insett att du förlorat diskussionen som vanligt.

Typiskt sett i storleksordningen tiotals USD, men som större företag eller institution kan det vara gratis beroende på olika saker som vilken bank du är kund hos.

Nu kan du begrunda de skäl jag angav till varför vi har det moderna banksystemet.
2022-07-01, 22:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det här stämmer inte, varför skulle ens ditt favoritnätverk lightning ens behövas i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in