Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Kan du länka till en källa?
Jag vill föra över 2 miljoner dollar till en bank i Thailand. Om jag gör det med Bitcoin så går det på 10 minuter och kostar några kronor.
Vad kommer det kosta och framför allt när är allt clearat så mottagaren kan börja använda dessa 2 miljoner dollar i sin tur, om jag vill göra det nu, fredag kväll, via vanliga banksystemet??
Sluta gaffla om du inte klarar av att backa upp det du häver ur dig!
Att du inte kan föra över pengar godtyckligt och på en sekund mellan valutor beror på att du bl a inte får tvätta pengar. Det finns lagar och regler i samhället vad gäller bokföring och sådant. Det vet du ju, som jobbar på bank? Så det du menar är alltså att vi ska sluta ha ett samhälle med skatter och regler kring hantering av pengar, i princip. Om vi ville så skulle vi kunna redan imorgon implementera ett sådant system med dagens banker och valutor också, men det är ingen som vill ha det så.
Det här är bland annat varför du har clearing och annat kopplat till dina banköverföringar.
Ska du få tillgång till pengarna omgående, som t ex när privatpersoner använder Paypal, så finns det en mellanhand som bokför pengarna under en tid. Det går också, såklart.
Större företag har liknande tjänster tillgängliga om de så vill.