2022-07-01, 22:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast nu kallar inte ens Ryssland det för krig. Man vågar inte ens mobilisera öppet. Och NATO har inte anfallit. Fast skulle NATO verkligen anfalla och gå in med trupp, också utanför Kaliningradenklaven, typ operation Barbarossa 2.0, då, skulle det ryska folket ena sig. Just därför avråder jag bestämt mot något sådant. Men att bomba den ryska krigmakten sönder och samman går bra, så länge man tar ut kärnvapnen och andra massförstörelsevapen, snabbt!🙂 Men NATO skulle inte anfalla den ryska cancersvulsten utom i två fall:

Ryssland anfaller NATO eller Sverige/Finland först.

NATO bedömmer att Ryssland akut och storskaligt sig skyldig till folkmord i Ukrsina och det måste stoppas, snabbt, innan nästan alla ukrainare blir mördade. Men då skulle ett sådant anfall föregås av diverse diplomatiska försök att stoppa folkmordet. Och detta skulle ske under, minst, 6 månader.

Slava Ukraini!
Det bästa NATO kan göra är att låta Ryssland förstöra sig självt. De är redan en bra bit på väg så låt dem fortsätta.

Putin remains a master strategist.
Citera
2022-07-01, 22:21
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Haha ett 10-tal pansarskott där 3-4st ser ut att redan vara förbrukade säger inte så mycket.
Ryssarna fattar ändå inte hur de ska användas.
Hoppas väl att UA skickade några degenererade orcher till Mordor innan de omgrupperade.

Du tror inte själv på någon bränner av pansarskott ute vid fronten och sedan släpar med sig de tomma hylsorna hem till förrådet. Hitte-på-kommentarer.
Citera
2022-07-01, 22:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte att ryssarna har en chans att sluta något avtal nu. Ukraina är som ett socialfall. Ekonomiskt är de helt bankrutta, men de har kontinuerlig finansiering. De kommer troligen bara att kämpa på. Ukrainas nersida vid fortsatt konflikt är förlorat territorium, men ju mer territorium ryssen gafflar åt sig, ju jobbigare blir det att hålla för dem. Om ryssarna är i den position som du beskriver, är det bästa de kan hoppas på att frysa konflikten i någon slags stalemate, med delar av Ukraina som inte har för stor gerilla.

Nej läget är låst nu av prestigeskäl. Men jag tror både Ukraina och Ryssland skulle välkomna förhandlingar nu även om Ryssland som princip aldrig skulle erkänna det. Dom vill alltid vara i överläge. Jag tror en kreativ fredsmäklare skulle kunna uträtta mycket. Kanske någon internationell skådespelarkändis? Nån djärv person som inte kan kopplas till endera parten. Det är bara att köra på.
Citera
2022-07-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men suck! Ger du dig aldrig trots att du har tokfel! Ryssland har inte gått bankrutt och de har pengar och guld…Men sanktionerna försvårar betalningar..
Jo Ryssland gick bankrutt27/6 -22, beroende på att de inte klarade betalning av utlandslån !!

Bankrutten medför bl.a att Kina blivit tveksamma till att bistå Ryssland ekonomiskt , beroende på rädsla för kreditförluster

När du skriver att Ryssland har pengar , avser du rubel , som övriga världen ej räknar som ”pengar”.,,,,detta är orsaken till Rysslands betalningsinställelse 27/6 -22
Citera
2022-07-01, 22:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Katten från Kherson rapporterar att UAF bombar ordendtligt just nu vid Chernobaivka.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1542949928858800130

Hmm, kan det hänga ihop med det här?

Citat:
Ukrainian forces are striking positions of Russians near Kherson airport.
Explosions have been reported since early afternoon
🔥🔥🔥🔥

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1542961936534495232
Citera
2022-07-01, 22:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Fortsätt du att underskatta din fiende och fortsätt sprida desinformation. Jag tror det i förlängningen bara gynnar Ryssland och Kina - men vad vet jag.
Roligt. Precis samma som Ryssland gjort mot Ukraina de senaste åren. De underskattade sin fiende och sedan fick de apmycket smisk på röven.

Det är ingen som underskattar Ryssland för det behövs inte. De visar det redan fantastiskt bra själva.
Citera
2022-07-01, 22:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
De två andra nämnda länderna har dock inget att göra med Rysslands kommande kollaps.
Inget vad du nämner kommer att kunna bli substituerat av inhemsk teknik.

Varför tror alla Putinanhängare att det ”bara” är att ersätta beroendet från väst?

Kina kommer inte att göra det, det har Kina visat med att ha dragit ner exporten till Ryssland.
Har du några andra idéer om hur Rysslands industri skulle kunna klara sig?

Du glömde min fråga.

Min position är inte att det "bara" är att ersätta beroendet. Min position är:
1) att sanktionerna inte kommer avgöra Rysslands politiska riktning.
2) De kommer att ställa om sig så gott det går och få kritiska flaskhalsar kommer att uppstå, som kommer leda till väpnade revolter eller sammanbrott i krigsmaktens logistik. Snarare kommer deras industri att i vissa områden spotta ut produkter som ligger på västlig 80-00-talsnivå.
3) Vissa delar av rysk industri kommer att dö. Det är dock av underordnat intresse för fred och utveckling på nationell nivå, det kommer varken avgöra kriget eller Putins framtid.
Citera
2022-07-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues

När du skriver att Ryssland har pengar , avser du rubel , som övriga världen ej räknar som ”pengar”.,,,,detta är orsaken till Rysslands betalningsinställelse 27/6 -22
Ryssland har såklart pengar av alla de slag inkl. Dollar och Rubel som fungerar alldeles utmärkt som betalmedel i Världens största land! Dock så får inte Ryssland betala sina räkningar själva enbart på grund av jäviga sanktioner från USA och EU men det löser sig nog anart…
Citera
2022-07-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, kan det hänga ihop med det här?

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1542961936534495232
Ja. De är dessutom nedkämpade på Ormön : (FB) Ryssarna nedkämpade på Ormön
Citera
2022-07-01, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hir kan du tro något sådant skulle kunna hända i Sverige? Vi har inga nazister som leder landet eller nazistiska armeförband…

Sen är det otroligt att du kan ens komma på tanken att Ryssland skulle invadera Sverige! Vi hade inga allvarliga konflikter med Ryssland innan politikerna i Sverige blev galna och lurades in i Nato…

Ukraina leds av en ryskspråkig jude. Lite svårt då att landet skulle ledas av riktiga "nazister". Skulle Sverige, nu, ha ett lika svagt försvar som vi hade 2012 och den ryska krigsmakten var bättre än vad man visat sig vara i Ukraina 2022. Samt att den ryska cancersvulsten anföll oss överraskade och ingen hjälp kom ifrån utlandet:

Ja,då, skulle jag med glädje t.o.m uppskatta om Nordiska motståndrrörelsen, NMR, upprättade en bataljon och höll ryssen stånget i t.ex Gävle. Men jag skulle ockdå kräva att nazisterna i ledningen för den avsattes och att den ställdes under normalt armébefäl så fort regeringen fått ordning på det interna kaos som en sådan rysk invasion skulle resultera i.

Men nu är, tack och lov, vår situation inte så dålig, och snart är vi NATO-medlemmar. Så en sådan hypotetiskt situation skulle inte kunna uppstå här!
Citera
2022-07-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nej, Ryssland är inte bankrutt bara för att de har stängts av från delar av Swift. Jag tror inte det spelar så stor roll om Kina och Ryssland handlar med rubel. Kina har ett konto i Ryssland med rubel och Ryssland har ett konto i Kina med renminbi - men fortsätt du att att tro att Kina och Ryssland är på fallrepet och att Ryssland är bankrutt. Fortsätt du att underskatta din fiende och fortsätt sprida desinformation. Jag tror det i förlängningen bara gynnar Ryssland och Kina - men vad vet jag.
Du missuppfattar, jag tror inte Kina har några som helst ekonomiska problem , har jag aldrig påstått !!

Det är Ryssland som ställde in betalningarna 27/6 då de inte kunde betala sina utlandslån , beroende på att de bara hade rubelpengar , som INGA accepterar.

Detta har inget med Swift att göra , enbart med pengabrist hos Ryssland , det fanns ej ”riktiga” pengar att betala med , blev bankrutt
Citera
2022-07-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Desto mer text , desto bättre inlägg ??? Är det din åsikt ? Du missar att Ryssland är bankrutt, har bara rubel !!!
Kina vill inte ha rubel , så ditt tal om samarbete faller platt till marken ,,,,NO MONEY=NO HONEY!!!!

Edgerloon glömde dessutom citera att Kina må vara #12 på hans innovationsindex - men så är USA #3 & UK #4 versus Ryssland #45 & Belarus #62. Och hela topp 10 'väst' med ble a Sverige som #2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in