Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Man måste över floden på flera ställen i Donbas
Jo, jag förstår det. Orcherna har redan tagit sig över Siverskyi Donets vid Izium och nyligen vid Priville. Men nu svarar du väldigt svepande, när du i ditt tidigare inlägg gav intrycket av att prata om en specifik front. Närmare Lysychansk. Vid vilken front behöver de korsa Siverskyi Donets och avancera mot högre terräng?
För övrig har rySSarna rundat Siverskyi Donets söderifrån, så floden spelar ingen roll för deras stora offensiv mot Lysychansk. Priville antar jag att de korsat för att binda upp trupperna nordväst om staden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
och nej man är inte dagar från att lyckas med att ringa in Lysychansk.
rySSarna täcker redan vägarna västerut från Lysychansk till Siversk med sitt konventionella artilleri och MLRS, snart blockerar de även vägarna fysiskt. Vad kallar du det?
https://www.understandingwar.org/sites/default/files/Luhansk%20Battle%20Map%20Draft%20June%2030%2C2022. png
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
MLRS och Caesar jobbar redan i Donbas, den förra skjuter upp till 80 km den senare 40 km med basflödesgranater. Det har skett en rad angrepp mot ryska depåer och underhållsnav senaste veckan, upp till 50 km bakom fronten.
Jag känner redan till vad HIMARS och Ceasar är kapabelt till, jag frågade var artilleriet var placerat. Mest för att jag var nyfiken om du hade snappat upp något. Förhoppningsvis befinner de västerländska grejerna redan runt Siversk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
I Kherson har Ukraina stadigt erövrat by efter by, sätts MLRS in där när fler enheter kommer ut på förband så kan man bekämpa ryska trupp ända fram till gränsen mot Krim.
Förhoppningsvis, men mer realistiskt behöver de stoppa rySSarnas framfart i Donbas. Det är svårt att bedriva någon slags stor offensiv och samtidigt hålla Donbas när man förlorat över 50% av sina tunga vapensystem.