Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Fast nu var ju rättegången i Uppsala tingsrätt inte "strax efter."
Lydia Barth berättar stöddigt att hon inte orkat läsa hela förundersökningen "protokollet" eftersom hon har dyslexi.
Den där dyslexin är för övrigt ingenting som nämns i hovrätten, där försöker advokaten få det till att Lydia Barth inte fick lära sig läsa eftersom hon gick i en skola utan papper och pennor, eller böcker..
Lydia lärde sig läsa alldeles själv vid 10 års ålder, ingenting om någon dyslexi nämns, bara att skolan var dålig.
Då undrar jag om ni kan förklara om ni fortfarande anser att föräldrarna är utan ansvar?
Föräldrarna valde att flytta till Sverige och sökte sig till den antroposofiska klicken i Järna, för att leva och för dess speciella fria skola.
Modern hade problem och hon sökte dig till Vidarklinilen, ni vet, alternativmedicinsk mumbo jumbo som fått stänga ner..
Att en person inte orkar läsa en FUP som handlar om den i det läget, ser jag inte som konstigt.
När sånt här händer sker så mkt inombords hos många. Att ta in vad som skett, kan bli alltför övermäktigt. Personen förstår vad som hänt, men därifrån att personen orkar ta in och ens tänka på det, blir för mkt.
Då kan man uppvisa irritation, ilska, arrogans, sorg, alla tänkbara känslor.
En tid efter var det, absolut. Det har du rätt i Mumsbullis.
Men, det finns ingen mall att gå efter när folk är s.k "återhämtade" från chock, sorg m.m
Det finns folk som befunnit sig i chock men som ändå på ren rutin gör vissa saker. Det ämnet är alltför stort och djupt för att gå in på här.
Har man ovanpå det Dyslexi, då tycker jag absolut inte det är minsta konstigt.
Men nu, har iaf Lydia läst igenom det mesta. Ifall du undrar.
Alla föräldrar är olika. Det dina föräldrar tycker är bra, tycker inte grannens m.m
Med facit i hand så vet vi att det inte var en bra skola. Vi vet att Lydia mådde dåligt i den skolan och det var därför hon rymde.