2022-07-01, 08:25
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
BTC är en stor risk på lång sikt... När blocken fortsätter att halveras och om det inte finns tillräckligt med transaktionsavgifts intäkter kommer alla gruvarbetarna att lämna och nätverkssäkerheten kommer att falla. Om BTC kommer till 100k+ kommer det att kosta hundratals dollar att göra en överföring. Ingen kommer att använda den. Allt kommer att batchas på L2s. Och gruvarbetarna kommer inte att få mycket transaktionsintäkter för att upprätthålla sin verksamhet.
…och så minskar konkurrensen och svårighetsgraden så är det lönsamt igen.
2022-07-01, 09:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
BTC är en stor risk på lång sikt... När blocken fortsätter att halveras och om det inte finns tillräckligt med transaktionsavgifts intäkter kommer alla gruvarbetarna att lämna och nätverkssäkerheten kommer att falla. Om BTC kommer till 100k+ kommer det att kosta hundratals dollar att göra en överföring. Ingen kommer att använda den. Allt kommer att batchas på L2s. Och gruvarbetarna kommer inte att få mycket transaktionsintäkter för att upprätthålla sin verksamhet.

Småtransaktionerna kommer göras blixtsnabbt och gratis i andralagers lösningar, så som Lightning. Detta har du koll på så jag utgår ifrån att du ovan pratar om alla övriga transaktioner.

Om ett internationellt företag vill föra över, säg 1 miljon dollar, från bankonto A till bankonto B i ett annat land, hur mycket tror du detta kostar och hur lång tid tror du detta tar i snitt?

Att göra stora transaktioner som går på 10-60 minuter och kostar ett par hundra kronor (för jag tror inte det kommer kosta "hundratals dollar") är betydligt billigare och effektivare än att använda banksystemen där det ofta kan ta flera veckor, vara betydligt dyrare, eller tom vara helt omöjligt att göra.

Du gör misstaget som så många andra och tror att finans bara handlar om att Swisha för en Magnum mandel. Det är i huvudsak inte detta bankerna faciliterar och tjänar grova pengar på idag.

Det säger sig själv att om bankerna drar in flera miljarder (om vi nöjer oss med de svenska) varje år, på något som nu kan göras utan banker, att detta (dvs Bitcoin) då kan få kosta rätt mycket men ändå vara ett så mycket bättre alternativ.

Du måste tänka utanför Swisha för en glass, om du skall kritisera Bitcoin.
Senast redigerad av Leaston 2022-07-01 kl. 09:34.
2022-07-01, 21:06
Medlem
chucknorris2 har ju givetvis berättigad frågeställning. Självklart kommer inte "ett par hundra kronor" per transaktion vara tillräckligt med en sådan extrem blockstorleksbegränsning som 1 MB.
Mängder med Bitcoin-extrimister har satsat hela sin karriär på att spotta på och förnedra alla försök och förslag till höjning av begränsningen. Även mycket måttliga förslag har fått utstå extremisternas vrede. Att de nu själva skulle föreslå en ökning skulle helt utrota det lilla förtroende de har kvar och säkerligen leda till en förgrening av blockkedjan.
Så tyvärr ligger BTC illa till när belöningen till miners minskas mer och mer men jag vill påstå att det är många år kvar innan det skulle få någon större påverkan.
2022-07-01, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det säger sig själv att om bankerna drar in flera miljarder (om vi nöjer oss med de svenska) varje år, på något som nu kan göras utan banker, att detta (dvs Bitcoin) då kan få kosta rätt mycket men ändå vara ett så mycket bättre alternativ.
Vad drar alla kryptobanker in idag? Tether, Celsius osv. Dvs de som inte går i konkurs så spararna förlorar sina pengar.
2022-07-01, 21:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om ett internationellt företag vill föra över, säg 1 miljon dollar, från bankonto A till bankonto B i ett annat land, hur mycket tror du detta kostar och hur lång tid tror du detta tar i snitt?

Det går fort och kostar en helt försumbar summa. Du verkar inte veta hur stora företag sköter sina bankärenden.

Citat:
Att göra stora transaktioner som går på 10-60 minuter och kostar ett par hundra kronor (för jag tror inte det kommer kosta "hundratals dollar") är betydligt billigare och effektivare än att använda banksystemen där det ofta kan ta flera veckor, vara betydligt dyrare, eller tom vara helt omöjligt att göra.

Visa gärna din uträkning med mining inkluderat, och i din hypotetiska framtid där bitcoin har skalats upp för att sköta all världens bankindustri, som visar på att detta skulle kosta "ett par hundra kronor".
2022-07-01, 21:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad drar alla kryptobanker in idag? Tether, Celsius osv. Dvs de som inte går i konkurs så spararna förlorar sina pengar.
Vad hade det med något att göra? Men dom, liksom Coinbase, Krakken, Binance och andra krypto banker har sina affärsidéer.

Men som sagt, märkligt svar på det du citerade...
2022-07-01, 21:47
Avstängd
Citat:
Vad hade det med något att göra? Men dom, liksom Coinbase, Krakken, Binance och andra krypto banker har sina affärsidéer.
Även om du övergår till Bitcoin kommer finnas banker och de kommer fortfarande tjäna miljarder.
2022-07-01, 21:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det går fort och kostar en helt försumbar summa.
Final settlement har du på ett par dagar. Jag kallar inte det för fort.

När det gäller kostnaden:
Average credit card processing fees: 1.3% to 3.5%
Det är svårt att kalla försumbar...

Citat:
Du verkar inte veta hur stora företag sköter sina bankärenden.
Ehh, jo jag jobbar med sådant.
Din tur...

Citat:
Visa gärna din uträkning med mining inkluderat, och i din hypotetiska framtid där bitcoin har skalats upp för att sköta all världens bankindustri, som visar på att detta skulle kosta "ett par hundra kronor".
Bitcoin worth $2 billion moves for just $0.78
https://cointelegraph.com/news/bitcoin-worth-2-billion-moves-for-just-78-cents

Someone Transferred a Billion Dollars in Bitcoin for Less Than $5
https://cointelegraph.com/news/someone-transferred-a-billion-dollars-in-bitcoin-for-less-than-5

...osv osv.
Resten får du faktiskt ta och googla dig fram till själv.
2022-07-01, 21:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Även om du övergår till Bitcoin kommer finnas banker och de kommer fortfarande tjäna miljarder.
Ok...ja kanske det?
Poängen är att dom kommer tappa monopol att tjäna pengar på värdetransaktioner, små som stora.
2022-07-01, 22:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Din tur...

Bitcoin worth $2 billion moves for just $0.78
https://cointelegraph.com/news/bitcoin-worth-2-billion-moves-for-just-78-cents

Someone Transferred a Billion Dollars in Bitcoin for Less Than $5
https://cointelegraph.com/news/someone-transferred-a-billion-dollars-in-bitcoin-for-less-than-5

...osv osv.
Resten får du faktiskt ta och googla dig fram till själv.

Du vet själv att de där exemplena du tog upp är oärliga och inte representativa. Det kostar mycket mer att föra över bitcoins, särskilt om det ska gå fort.

Dessutom skulle du ge ett räkneexempel på hur transaktionskostnaderna skulle utvecklas i din utopi där bitcoin är världens standard för banköverföringar.

Citat:
Din tur...

Uppenbar lögn, eller du kanske menar att du jobbar som städare på en bank?

I så fall kan vi säga att jag är Stefan Ingves. Din tur.
2022-07-01, 22:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du vet själv att de där exemplena du tog upp är oärliga och inte representativa. Det kostar mycket mer att föra över bitcoins, särskilt om det ska gå fort.

Återkom med info vad det kostar, och hur lång tid det tar, att föra över 2 miljoner dollar via banksystemet, säg från ditt konto på Swedbank till någon Thailändsk bank?

Det är fredag eftermiddag och klockan startar nu. Tick tack...

Citat:
Dessutom skulle du ge ett räkneexempel på hur transaktionskostnaderna skulle utvecklas i din utopi där bitcoin är världens standard för banköverföringar.
Varför skulle jag?
Kan inte du göra det istället om du tror det bevisar någon poäng du försöker göra? Annars knip igen.
2022-07-01, 22:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det beror lite på vilken typ av överföring du pratar om, men du får normalt sett en bekräftelse på betalningen omgående och den kan bokföras direkt. Något annat spelar mindre roll.

Citat:

Du försöker blanda bort korten igen. Ingen pratade om kreditkortsbetalningar här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in