Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-30, 22:36
  #1
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Ja krig är pengar.
Oftast är vapentillverkarna privat ägda och försvarsbudgeten täckta av skattebetalarna. Lugnt så långt.

Vi har sett en upptrappning och från min sida skärmen ett tydligt tecken på krigsvilja från väst och såklart även öst men just från väst genom att skicka mer vapen och ge Putin ultimatum (lägga ner vapen och gå hem) som man vet att han inte går med på.

Man rensar ut det gamla och öppnar upp för att man behöver mer pengar till respektive lands försvars budget men främst är det USA jag syftar på här som i mina ögon lever på krig. Ett land som har tryckt upp så mycket sedlar och kör fulspel är det uppenbart för många att USAs ekonomi och framtid är hotad. Man behöver helt enkelt ett krig och att skattebetalare betalar genom både skatt och liv.

Krig är pengar. Har jag fel?

Är den taktik väst använder i Ukraina-krisen bästa sätt att rädda liv alt stå upp för demokrati?

Diskutera över om USA kör spel för gallerierna eller har goda intentioner?

Ifall UK också kör spel för gallerierna efter den hets vi sett från BJ mot P?

Är den taktik att strypa Rysslands ekonomi realistisk eller endast spel för gallerierna och istället till för att skapa kaos och misär genom svält och fattigdom?
Citera
2022-06-30, 22:53
  #2
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Ja krig är pengar.
Oftast är vapentillverkarna privat ägda och försvarsbudgeten täckta av skattebetalarna. Lugnt så långt.

Vi har sett en upptrappning och från min sida skärmen ett tydligt tecken på krigsvilja från väst och såklart även öst men just från väst genom att skicka mer vapen och ge Putin ultimatum (lägga ner vapen och gå hem) som man vet att han inte går med på.

Man rensar ut det gamla och öppnar upp för att man behöver mer pengar till respektive lands försvars budget men främst är det USA jag syftar på här som i mina ögon lever på krig. Ett land som har tryckt upp så mycket sedlar och kör fulspel är det uppenbart för många att USAs ekonomi och framtid är hotad. Man behöver helt enkelt ett krig och att skattebetalare betalar genom både skatt och liv.

Krig är pengar. Har jag fel?

Är den taktik väst använder i Ukraina-krisen bästa sätt att rädda liv alt stå upp för demokrati?

Diskutera över om USA kör spel för gallerierna eller har goda intentioner?

Ifall UK också kör spel för gallerierna efter den hets vi sett från BJ mot P?

Är den taktik att strypa Rysslands ekonomi realistisk eller endast spel för gallerierna och istället till för att skapa kaos och misär genom svält och fattigdom?

Sveriges tydligaste exempel på detta är att det var Wallenberg (Sveriges överlägset rikaste familj) som gjorde påtryckningar för att Sverige och Finland skulle gå med i NATO.
Med påtryckningar menar jag följande:
Citat:
Finansminister Mikael Damberg och en rad svenska företagsledare, däribland Jacob Wallenberg, deltog förra veckan i ett högnivåmöte i Helsingfors om Nato, med den finska presidenten och finska näringslivstoppar.

Budskapet till den svenska regeringen, som inte gått ut med någon information om mötet, var tydligt: Sverige bör ta rygg på Finland, och möjligheten att attrahera utländska investeringar kan påverkas negativt om vi inte går med i Nato.
https://www.expressen.se/nyheter/reg...ote-i-finland/

Wallenberg äger svenska vapenindustrin, älskar krig och har gjort det till sin grej att tjäna pengar på kaos och konflikter. Du kan ju fundera på om det är en demokrati vi lever i när Sveriges rikaste har mer makt över Sverige än regeringen och våra "folkvalda".
Citera
2022-06-30, 22:59
  #3
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Sveriges tydligaste exempel på detta är att det var Wallenberg (Sveriges överlägset rikaste familj) som gjorde påtryckningar för att Sverige och Finland skulle gå med i NATO.
Med påtryckningar menar jag följande:

https://www.expressen.se/nyheter/reg...ote-i-finland/

Wallenberg äger svenska vapenindustrin, älskar krig och har gjort det till sin grej att tjäna pengar på kaos och konflikter. Du kan ju fundera på om det är en demokrati vi lever i när Sveriges rikaste har mer makt över Sverige än regeringen och våra "folkvalda".
Nu svarar/ funderar du inte över dom frågorna jag hade.
Men jag håller med i det du skriver gällande Wallenberg och att dom har troligen väldigt mycket att säga till om möjligen För mycket.
Citera
2022-06-30, 23:04
  #4
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Nu svarar/ funderar du inte över dom frågorna jag hade.
Men jag håller med i det du skriver gällande Wallenberg och att dom har troligen väldigt mycket att säga till om möjligen För mycket.

Jag svarade på den första frågan: Krig är pengar. Har jag fel?.
Enligt det jag citerade är huvudsyftet för att gå med i NATO att tjäna pengar ("attrahera utländska investeringar").
Genom att Sverige och framför allt Finland går med i NATO så trappas också konflikten upp mot vår vän Ryssen, vilket ökar chanserna för krig. Om det blir krig innebär det enorma vinster för Wallenberg.
Krig är alltså pengar, du har rätt.

Kan även svara på denna: Är den taktik väst använder i Ukraina-krisen bästa sätt att rädda liv alt stå upp för demokrati?
Svaret är ett bestämt nej. Det bästa sättet att rädda liv och stå upp för demokrati är att hjälpa till att medla i konflikten, och pusha på för fredssamtal mellan de inblandade.
__________________
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-06-30 kl. 23:06.
Citera
2022-07-01, 09:09
  #5
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Ja krig är pengar.
Oftast är vapentillverkarna privat ägda och försvarsbudgeten täckta av skattebetalarna. Lugnt så långt.

Vi har sett en upptrappning och från min sida skärmen ett tydligt tecken på krigsvilja från väst och såklart även öst men just från väst genom att skicka mer vapen och ge Putin ultimatum (lägga ner vapen och gå hem) som man vet att han inte går med på.

Man rensar ut det gamla och öppnar upp för att man behöver mer pengar till respektive lands försvars budget men främst är det USA jag syftar på här som i mina ögon lever på krig. Ett land som har tryckt upp så mycket sedlar och kör fulspel är det uppenbart för många att USAs ekonomi och framtid är hotad. Man behöver helt enkelt ett krig och att skattebetalare betalar genom både skatt och liv.

Krig är pengar. Har jag fel?

Är den taktik väst använder i Ukraina-krisen bästa sätt att rädda liv alt stå upp för demokrati?

Diskutera över om USA kör spel för gallerierna eller har goda intentioner?

Ifall UK också kör spel för gallerierna efter den hets vi sett från BJ mot P?

Är den taktik att strypa Rysslands ekonomi realistisk eller endast spel för gallerierna och istället till för att skapa kaos och misär genom svält och fattigdom?
Nej du har inte fel som jag ser det.
Vanligt folk vill leva sina liv och ska det krigas för att någon eller några traktar efter andras egendomar behöver medborgarna motiveras med lämplig retorik och ofta lögner för att starta önskad konflikt.

ALL WARS ARE BANKERS' WARS! – by Michael Rivero
https://rumble.com/vp8sij-all-wars-a...el-rivero.html

WAR IS A RACKET by Maj. Gen. Smedley D. Butler
https://www.youtube.com/watch?v=26O-2SVcrw0

Med ditt ämne. så kommer jag osökt att tänka på de i min mening de två klassikerna länkade ovan, spara till en regnig dag.

Är i ämnet och extremt upplysande som jag ser det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback