2022-06-30, 23:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Okej, kan vi få ut något mer av det? Jag tänker att det kan vara så att brovittnet såg fel, för det blir lite konstigt om de skulle blivit upplockade där och sen börjat bråka och gå ur bilen några meter senare, elle? Mer troligt att de kört ifrån torget och bråket uppstod på vägen, men det var där de eskalerade rejält. Om det nu är sant men det låter verkligt och det låter liksom så realistiskt. Varför skulle personen ljuga? Men sen samtidigt... Varför skulle de vara sant... Svårt. Men ändå ett intressant inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja ändå inte. DET om något skulle kunna indikera att hon hastigt drogs in i bilen strax efter bron - mot sin vilja.
BW körde efter MK (MMPG) och HA. Strax efter Marieholmsbron togs Helena med i bilen med våld men hon gjorde rejält motstånd, fäktade, skrek och slogs så pass att dom inte kunde köra vidare utan i princip tvingades att stanna till direkt, alldeles i början på Ekuddenvägen.

Men nu var det ju så att bilen som "Anna" påstår sig ha sett, ska ha kommit nerifrån Ekuddenvägen och upp mot Marieforsleden. Om "Annas" berättelse är sann, måste bilen alltså först ha varit nere på Ekuddenvägen och vänt - som "Hanna" hävdar att den gjorde (vände, alltså).
Citera
2022-06-30, 23:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men nu var det ju så att bilen som "Anna" påstår sig ha sett, ska ha kommit nerifrån Ekuddenvägen och upp mot Marieforsleden. Om "Annas" berättelse är sann, måste bilen alltså först ha varit nere på Ekuddenvägen och vänt - som "Hanna" hävdar.

Ok jag trodde bilen kom från stan. Men att den kom nerifrån Ekuddenvägen passar ju perfekt in på det "Hanna" med hunden hörde, dvs en bil som vände nere vid Bäcken och sen körde Ekuddenvägen upp mot Marieforsleden.
Citera
2022-06-30, 23:40
Medlem
Citat:
Men nu var det ju så att bilen som "Anna" påstår sig ha sett, ska ha kommit nerifrån Ekuddenvägen och upp mot Marieforsleden. Om "Annas" berättelse är sann, måste bilen alltså först ha varit nere på Ekuddenvägen och vänt - som "Hanna" hävdar att den gjorde (vände, alltså).

Hmm.. intressant, för jag har en liten tanke fall det kan ha varit så att ett visst antal åkte ifrån Torget, men släppte eventuellt av någon på vägen, därav så är den personen inte med under själva händelsen, men vittnet kan ju misstagit sig också. Varför skulle den vända.. Det är ju inget bekräftat heller, men jag tycker dock det passar in bra i mitt huvud på att det kanske inte var en våldtäkt utan mer ett bråk/misshandel som spårade ur.
Citera
2022-06-30, 23:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.
Jag är inte främmande för att Lars Johanssons uttalande i den här artikeln har med detta vittnesmål att göra:"Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.

– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/
Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara

Min fetning.
Citera
2022-06-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Men det är kanske troligast att HA frivilligt hoppade in i bilen i stan efter att hon sneddat över torget.

Ja, det låter mest troligt i mina öron, men sen allt är möjligt, det viktigaste är ju bilen, vem som körde och vilken konstellation som är den rätta. Jag tror dock vi är väldigt, väldigt nära
Citera
2022-06-30, 23:46
Medlem
Citat:

Vad tror du? Samt ryktet om båtsnyckeln och exets historier? Något av värde eller bara tomma rykten? Får dock känslan av att mycket liknande historier dyker upp gällande just denna mannen.
Citera
2022-06-30, 23:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Tack för inlägget, Bratis, det här var precis vad som behövdes!

Han heter Mika*el Kjellqu*ist, för att vara petnoga. När Helena försvann bodde han på Prebendegatan 14 i Mariestad. (Sedan på Prebendegatan 9 och därefter flyttade han till Klarabergsgatan 3B i Haninge i Stockholm.) En sak som är intressant är att han idag bor på Nygatan 21 i Mariestad - i det hus mitt emot busstationen som inrymmer krogen Hjorten, som ägs av skallgångsledaren Micke Rönnlund.

Intressant att Mik*el Kjellqu*ist var så nära vän med systrarna Andersson samt god vän med BW. De flesta tror ju att den eller de som ligger bakom Helenas försvinnande fanns att hitta i just Helenas bekantskapskrets.

Spännande också att du skriver att den här personen spårade ur efter Helenas försvinnande och att samma sak ska ha gällt för BW.

Det som är kanske det mest intressanta i ditt inlägg är att "MK" ska ha skrutit om sina kontakter inom rättsväsendet i Skövde genom släktskap och att hans mamma har varit aktiv kommunpolitiker i Mariestad (för S, min anmärkning) med en massa kontakter. Plötsligt kan ju Mika*el Kjellqu*ist vara "mannen med pilotglasögon" (jag vet, han måste då ha varit på inflyttningsfesten, åkt med i taxin in till stan och allt det där), men det är möjligt. Och lika plötsligt klingar orden som "mannen med pilotglasögon" sa till polisen högt (typ "att om ni tvingar på mig en advokat säger jag inte ett skit mer till er"), och därmed fanns kanske en mycket tung anledning till att knipa käft? Eller så är Mikael inte "mannen med "pilotglasögon", men väl inblandad och var den som talade om hur de andra skulle bete sig i polisförhör för att till varje pris "få tyst på skiten"? Ok, jag vet inte hur det ligger till med detta, men det är riktigt intressant att det här med rättsväsendet och mamman kommer upp.

Och en liten detalj som avslutning: Initialerna för den hittills utpekade Kl*s Malmgr*en är ju "KM", men i fallet med Mika*el Kjellqu*ist blir det omvänt, alltså "MK". Betyder säkert ingenting, men det är en kul iakttagelse.

Kriterierna för att kunna va mannen i pilotglasögon är följande enligt (P4-dokumentären pch Lotte Dalsgård "Mardrömmen i Mariestad"

* Han var på festen i Töreboda

* Han var med i taxin intill Stadt

* Han hjälpte Helena att ringa hem från Stadt

* Han skall ha en syster som skall bo åt samma håll som Helena

* Han bodde inte åt samma håll som Helena , alltså att gå över Marieholmsbron skulle definitivt inte
vara hans val av väg hem i normala fall

* Han skall ha varit ihop med en utav Helenas vänner. ("Mardrömmen i Mariestad")

Frågan är då om dessa kriterier stämmer in på MK ?

Ugglan, du som har tillgång till Follkbokföringen i tid och otid...
Jag har försökt själv att kolla med Skatteverket men går ej komma fram (semestertider).
Jag har missat att han har bott på Prebendegatan och bara sett i HincRoburs lista där han står endast på adressen: Hantverkargatan 34, Mariestad

Han flyttade alltså till Prebendegatan 14 under 1992. Flyttade han ihop med sin sambo då på den adressen ? Och i så fall vem är hon ? Alltså för att bringa klarhet i om hon då verkligen var kompis med Helena eller inte ?

Jag ser att en person nu står skriven på Prebendegatan 9, en : P*rry Kjellqu*st (f.1943)
Kan det vara ett släktskap här ?
Bra om det går att kartlägga boendehistoriken på dessa adresser.

Sen är frågan om denna MK hade någon syster åt Helenas håll ?

Vore bra att få en kartläggning på detta för denna man är högintressant. Om han inte uppfyller kriterierna som pilot så kan han mycket väl vara medgärningsman.
Citera
2022-06-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Kriterierna för att kunna va mannen i pilotglasögon är följande enligt (P4-dokumentären pch Lotte Dalsgård "Mardrömmen i Mariestad"

* Han bodde inte åt samma håll som Helena , alltså att gå över Marieholmsbron skulle definitivt inte

* Han skall ha varit ihop med en utav Helenas vänner. ("Mardrömmen i Mariestad")

Jag har försökt själv att kolla med Skatteverket men går ej komma fram (semestertider).
Jag har missat att han har bott på Prebendegatan och bara sett i HincRoburs lista där han står endast på adressen: Hantverkargatan 34, Mariestad

Han flyttade alltså till Prebendegatan 14 under 1992. Flyttade han ihop med sin sambo då på den adressen ? Och i så fall vem är hon ? Alltså för att bringa klarhet i om hon då verkligen var kompis med Helena eller inte ?

Jag ser att en person nu står skriven på Prebendegatan 9, en : P*rry Kjellqu*st (f.1943)

Vore bra att få en kartläggning på detta för denna man är högintressant. Om han inte uppfyller kriterierna som pilot så kan han mycket väl vara medgärningsman.

Ja för är det inte så att den listan stämmer in på KM också? Men hur tänker du att om han inte är Pilot så kan han vara en GM, dvs om han är pilot så är han oskyldig? Jag tycker det höjer sannolikheten att han skulle kunna varit med om det är MK pga av relationen till BW och systrarna isf. KM var la lite mer av en outsider som jag tolkade det.
Citera
2022-06-30, 23:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vad tror du? Samt ryktet om båtsnyckeln och exets historier? Något av värde eller bara tomma rykten? Får dock känslan av att mycket liknande historier dyker upp gällande just denna mannen.

Naturligtvis svårt att veta, men uppgiften om att BW:s mamma ska ha varit mycket orolig för vad hennes son gjorde den där natten, förkom ju i trådens begynnelse. Exets historier är det inget konstigt med, då jag vet från många hur BW kunde vara.
Citera
2022-06-30, 23:53
Medlem
Citat:
Naturligtvis svårt att veta, men uppgiften om att BW:s mamma ska ha varit mycket orolig för vad hennes son gjorde den där natten, förkom ju i trådens begynnelse. Exets historier är det inget konstigt med, då jag vet från många hur BW kunde vara.

Ja eller hur, flera av dessa verkar ju ha rejäla problem när det kommer till relationer och kvinnosyn etc etc. Allt man hört om denna SP tex..

Samt om lägger man ihop mammans oro plus båtnyckeln, samt reaktionen när båtnyckeln kom på tal så...
Citera
2022-06-30, 23:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja okej, men är det inte lite märkligt, att oavsett så är det alltid någon som ser eller hör något. Men ingen har hört eller sett något gällande Helena ifrån hennes egna vänner... Jag förstår att du inte vill säga något när du är ung och kanske rädd för gruppen och vad folk ska tro....Men! 5-10-15-20-25-30år senare! Liksom vinkla kameran och berätta sanningen för hennes anhörigas skull

Jag undrar hur BW skulle hantera och reagera vid hårda förhör idagsläget, 30 år senare?
Tänker mig ett scenario där Kalla Fall har förberett ett överraskningsmoment. Dom förhör först BW, där man pressar och försöker knäcka honom. Därefter (när BW är riktigt mör och skakis) tar man in MK i samma rum och korsförhör dom båda med enligt konstens alla förhörsregler. Frågan är om dom båda skulle stå pall för det idagsläget? Eller skulle man kanske lyckas knäcka dom om Kalla Fall gruppen förde samman dom nu, 30 år senare?

Risken är nog ganska stor att någon av dom skulle bryta ihop totalt, det är vad jag tror. Men det måste nog till något extra, som t.ex. ett "överraskningsmoment" där man för samman dom båda med tvång så att säga, helt oförberett - helt utan möjlighet att fly situationen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-30 kl. 23:57.
Citera
2022-06-30, 23:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Nu är det andra som gör kopplingen att MK skulle kunna vara "mannen med pilotglasögon", inte jag.

Jag har nu semester i sex veckor och kommer inte att logga in i några register. Den av dig efterfrågade informationen kommer tids nog fram.

Prebendegatan ligger med mycket god vilja "åt Helenas håll", även om den rakaste vägen till den gatan är över badhusbron. Men det är heller ingen gigantisk omväg att först haka på en brud över Marieholmsbron och sedan vika av ner mot Prebendegatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in