Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Tack för inlägget, Bratis, det här var precis vad som behövdes!
Han heter Mika*el Kjellqu*ist, för att vara petnoga. När Helena försvann bodde han på Prebendegatan 14 i Mariestad. (Sedan på Prebendegatan 9 och därefter flyttade han till Klarabergsgatan 3B i Haninge i Stockholm.) En sak som är intressant är att han idag bor på Nygatan 21 i Mariestad - i det hus mitt emot busstationen som inrymmer krogen Hjorten, som ägs av skallgångsledaren Micke Rönnlund.
Intressant att Mik*el Kjellqu*ist var så nära vän med systrarna Andersson samt god vän med BW. De flesta tror ju att den eller de som ligger bakom Helenas försvinnande fanns att hitta i just Helenas bekantskapskrets.
Spännande också att du skriver att den här personen spårade ur efter Helenas försvinnande och att samma sak ska ha gällt för BW.
Det som är kanske det mest intressanta i ditt inlägg är att "MK" ska ha skrutit om sina kontakter inom rättsväsendet i Skövde genom släktskap och att hans mamma har varit aktiv kommunpolitiker i Mariestad (för S, min anmärkning) med en massa kontakter. Plötsligt kan ju Mika*el Kjellqu*ist vara "mannen med pilotglasögon" (jag vet, han måste då ha varit på inflyttningsfesten, åkt med i taxin in till stan och allt det där), men det är möjligt. Och lika plötsligt klingar orden som "mannen med pilotglasögon" sa till polisen högt (typ "att om ni tvingar på mig en advokat säger jag inte ett skit mer till er"), och därmed fanns kanske en mycket tung anledning till att knipa käft? Eller så är Mikael inte "mannen med "pilotglasögon", men väl inblandad och var den som talade om hur de andra skulle bete sig i polisförhör för att till varje pris "få tyst på skiten"? Ok, jag vet inte hur det ligger till med detta, men det är riktigt intressant att det här med rättsväsendet och mamman kommer upp.
Och en liten detalj som avslutning: Initialerna för den hittills utpekade Kl*s Malmgr*en är ju "KM", men i fallet med Mika*el Kjellqu*ist blir det omvänt, alltså "MK". Betyder säkert ingenting, men det är en kul iakttagelse.
Kriterierna för att kunna va mannen i pilotglasögon är följande enligt (P4-dokumentären pch Lotte Dalsgård "Mardrömmen i Mariestad"
* Han var på festen i Töreboda
* Han var med i taxin intill Stadt
* Han hjälpte Helena att ringa hem från Stadt
* Han skall ha en syster som skall bo åt samma håll som Helena
* Han bodde inte åt samma håll som Helena , alltså att gå över Marieholmsbron skulle definitivt inte
vara hans val av väg hem i normala fall
* Han skall ha varit ihop med en utav Helenas vänner. ("Mardrömmen i Mariestad")
Frågan är då om dessa kriterier stämmer in på MK ?
Ugglan, du som har tillgång till Follkbokföringen i tid och otid...
Jag har försökt själv att kolla med Skatteverket men går ej komma fram (semestertider).
Jag har missat att han har bott på Prebendegatan och bara sett i HincRoburs lista där han står endast på adressen: Hantverkargatan 34, Mariestad
Han flyttade alltså till Prebendegatan 14 under 1992. Flyttade han ihop med sin sambo då på den adressen ? Och i så fall vem är hon ? Alltså för att bringa klarhet i om hon då verkligen var kompis med Helena eller inte ?
Jag ser att en person nu står skriven på Prebendegatan 9, en : P*rry Kjellqu*st (f.1943)
Kan det vara ett släktskap här ?
Bra om det går att kartlägga boendehistoriken på dessa adresser.
Sen är frågan om denna MK hade någon syster åt Helenas håll ?
Vore bra att få en kartläggning på detta för denna man är högintressant. Om han inte uppfyller kriterierna som pilot så kan han mycket väl vara medgärningsman.