2022-06-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Morot??? Låter inget som hör hemma i köttfärssås.
Vad använder du för tomatkross,eldorado eller Mutti?
Citera
2022-06-30, 21:36
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Varför vissa människor inte kan laga köttfärssås är ett av livets största mysterium. Jag kan inte heller få någon smak på köttfärssås, förutom när jag gör köttfärssås till lasagne, då blir den god.
Jag är duktig på matlagning men köttfärsås kan jag inte tillaga, och jag har gjort den på alla möjliga vis.

Jag är en av dessa. Min kvinna är bättre. Lyss till hennes råd:

Fräs lök och lite selleri och morot. Salta. Lägg åt sidan. Fräs tomatpuré. Fräs kött. När det är fräst. I med passerade tomater. Soltorkade dito. Extremt lite ketchup. Låt puttra. Länge. Smaka av. Salt. Peppar
Citera
2022-06-30, 21:40
Medlem
ScorchPipes avatar
Tabasco?
Citera
2022-06-30, 21:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Buljong som andra påpekat. Något för att höja sötman kanske?

Ha absolut inte i någon sambal eller något annat med chili. Det tar lätt över och är lika främmande i en köttfärsås som ketchup om inte mer.
Citera
2022-06-30, 22:01
Avstängd
Massa konstiga tips här på ett superenkelt problem!

Häll i 2-3 dl grädde och krydda ordentligt med svartpepoar och lite salt!

Klart och supergott!
Det är så man lyckas!!
Citera
2022-06-30, 22:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
en tomatkross

Det är kanske bara 5% av svaren som innehåller upplysningen att det är en satans skillnad på olika "tomatkross". Att du inte anger vilken sort indikerar att du tror att det går bra med vad som.

Men: det är en satans skillnad på olika "tomatkross". Ganska många (tex alla storkedjornas egnamärkesvaror) har sur, metallisk, obehaglig smak och är därtill ganska vattniga. Använder du sådant skit så måste du trycka i en halv till en hel tub tomatpuré för att kompensera.

Kvalitetsburktomater eller passerade dito gör stor skillnad.

En del kryddor tar ut varandra. Vet inte varför du trycker i paprikapulver till exempel, eller soja (däremot fungerar alla dina fyra örtkryddor tillsammans). Sedan förändrar långkokning smaken hos mycket, du får skarpare smak av till exempel vitlök om du inte kokar den så länge, och även hur du hackar/pressar/etc har betydelse.
Citera
2022-06-30, 22:36
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är kanske bara 5% av svaren som innehåller upplysningen att det är en satans skillnad på olika "tomatkross". Att du inte anger vilken sort indikerar att du tror att det går bra med vad som.

Reagerade även jag på detta. Det är en jävla skillnad på krossade tomater. Lite kul att ingen fattar detta.

Men det stora problemet är som jag ser det, att man inte provsmakar tills man är nöjd? Men en hel del verkar lida av kock-dyslexi.
Citera
2022-06-30, 22:58
Medlem
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Tycker du har ett skapligt grundrecept. Italienarna kör "sofrito" som är en blandning av gul lök, morot och selleri, finhackat. Det ger extra smak men de stora smakhöjarna jämfört med ditt recept som jag alltid har i är tomatpuré, köttbuljong och rött eller vitt vin. Potentiellt även mer salt.
Citera
2022-06-30, 22:59
Avslutad
Sötma är en hemlighet som vissa hatar... Salt fett socker, vitlök, tomatpuré.
Citera
2022-06-30, 23:22
Medlem
madtops avatar
Tråd infogad, startinlägg till den infogade tråden:
(FB) God köttfärssås

/Moderator
Citera
2022-06-30, 23:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Reagerade även jag på detta. Det är en jävla skillnad på krossade tomater. Lite kul att ingen fattar detta.

Men det stora problemet är som jag ser det, att man inte provsmakar tills man är nöjd? Men en hel del verkar lida av kock-dyslexi.

Håller med om tomater, det är såklart en stor skillnad.

När det gäller att smaka av så tror jag det till viss del beror på få begriper att såsen ska ha tillräckligt med smak för att även kunna smaksätta pastan. Dvs såsen ska vara för salt och för mustig för att ätas som den är och det blir valbalanserat och gott först när du blandar den med ganska menlös pasta.
Citera
2022-06-30, 23:48
Bannlyst
LYSSNA EN GÅNG

TILL FIN HELG KÖTTFÄRSSÅS

köp körsbärstomater och mixa istället för den där billiga färdiga

det finns även en dyrare mutti i burk annars med inlaggda körsbärstomater i en burk
även denna gör stor skillnad

och till sist något jag provat alldeles nyligen.
Köpa LÅNGTORKAD Pasta, denna fångar upp såsen mkt bättre och smakerna.
HELT ANNAT , så mkt bättre

märken som är LÅNGTORKADE istället för barilla som är skämtpasta snabbtorkat industri skit bara
här är dom märken ni ska köpa endast om det vankas FIN MAT men halvfabrikat önskas torr pasta långtidstorkat premium
FELICETTI
MILISANA
DECECCO

kolla bilden nedan
undvik Barilla och Buitoni se bild
https://i.ibb.co/ncPW6F3/best-torrpasta.png
:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto