• 1
  • 2
2022-06-30, 23:03
Medlem
Hej! Som titeln lyder: kan man leva på pant? Undrar om man rent hypotetiskt skulle kunna leva på pant? Hur mycket drar ni in på era pantvanor per månad?
Citera
2022-06-30, 23:07
Medlem
franges avatar
Hur långt är ett snöre? Det beror på hur mycket du pantar - och hur höga dina levnadsomkostnader är.

Skulle du på något mirakulöst vis kunna trolla fram 100.000 pantburkar varje månad så skulle du givetvis kunna leva riktigt flott på det.
Citera
2022-06-30, 23:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Låt säga att du behöver 10 000 kr i månaden för att betala ett enkelt boende och enkla matvanor och kanske nåt enstaka nöje mellan pantrundorna.

Då behöver du samla 10000/28 = 357 burkar/flaskor om dagen, eller om du har tur och hittar många stora 2-kronorsflaskor kanske bara 250 st.

Det är görbart men jag tror inte du kan räkna med någon speciellt skön tillvaro som professionell pantare. Du får nog jobba många timmar om dagen och gå väldigt långt varje dag.

Bäst är nog att hitta en annan karriär.
Citera
2022-06-30, 23:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Din fråga blir lite konstig. Ja, man kan leva på pant genom att samla bortkastade pantburkar. Du kan inte leva på att panta burkar som du själv har köpt. Där ingår ju panten i priset.
Citera
2022-06-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantxlif
Hej! Som titeln lyder: kan man leva på pant? Undrar om man rent hypotetiskt skulle kunna leva på pant? Hur mycket drar ni in på era pantvanor per månad?
30 spänn per månad.

Tjänar betydligt bättre på min anställning.
Citera
2022-06-30, 23:15
Medlem
yz44s avatar
Ja du kan rent hypotetiskt leva på att panta men praktiskt finns det enklare sätt.
Citera
2022-06-30, 23:25
Medlem
Citat:

Rent hypotetiskt kan du leva på pant, med undantaget att du har en extre inkomst. Typ pension.

Samlar du 100 burkar om dagen är det ändå 3000 kr extra i månaden i snitt.
Citera
2022-06-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Det är görbart men jag tror inte du kan räkna med någon speciellt skön tillvaro som professionell pantare. Du får nog jobba många timmar om dagen och gå väldigt långt varje dag.

Bäst är nog att hitta en annan karriär.

Men du säger alltså att det går?
Citera
2022-06-30, 23:49
Medlem
Gaffelpärms avatar
Jag väljer att misstolka din fråga med mening och informera att du kan panta väldigt mycket mer än bara burkar/flaskor.

Man får ex runt en hundring för en EU lastpall i pant eller varför inte panta värdesaker på en pantbank?
Citera
2022-06-30, 23:53
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:

På sommaren funkar det ganska bra, men det räcker inte till hyra o räkningar.

När jag jobba på parkförvaltningen så körde jag min runda var morgon, där jag plocka skräp och tömde soptunnor. På sommaren blev det 100-150kr om dagen, så 3-4000kr i månaden.
På vintern blev det nog bara 30-40 spänn om dagen.
Citera
2022-06-30, 23:54
Citat:

har du tänkt att testa?
Citera
2022-07-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dregzy
har du tänkt att testa?