Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Svårt att dra en tydlig åldersgräns mellan FLG och Shottaz tycker jag. Shottasgrabbarna är väl i stort födda före -99 men det är nästan hälften av grabbarna i FLG också. De flesta i FLG är dock födda efter -95. Hoods är ju 97a men Svensken 99a. Alpo var 95a. Ayye och Jaffar är 96or, Yasin 98a och Farre 95a. De som är äldre än så hör man aldrig något om numera. Fifty visade sig förstås i Luleå, om han nu är relevant. Han är 91a.
Jag tror att åldern spelar viss roll men jag tror också att territorium och skolgång påverkat hur generationerna delas upp.
Gucci och Svensken, som var nära från skoltiden, bodde på den sydöstra delen av Rinkeby och gick på Kvarnbyskolan fram tills årskurs 6. Då Svensken började på Engelbrektsskolan i Östermalm medan Gucci fortsatte att gå i en högstadieskola i Rinkeby. Tror Hoodz också gick på Kvarnbyskolan samtidigt som Gucci och Svensken.
Dessa generationer eller egentligen territoriala mindre lojalitetsgrupperingar blandas senare i Centrum och ungdomsgårdar och bildar gäng.
Yasin exempelvis borde ju vara närmare "FLG" med tanke på hans ålder, men han är istället närmare Farre, Franky och Jaffar trots att de tillhör de lite äldre. Detta beror just då på att Yasin växte upp i centrala Rinkeby och gick på Rinkebyskolan. Vilket ännu är ett exempel på dessa territoriala lojalitetsgrupperingar.
Det är i princip aldrig folk från samma territorium som "goar" varandra, dessa står varandra för nära och känner ofta varandras familjer.