2022-06-30, 22:26
  #9517
Medlem
hazenectars avatar
Hänger rätt mycket på kryptotwitter och där känns det som om domedagen står för dörren, alla tjafsar om pricetargets på 10k och ännu lägre med motiveringen att makroutsikterna ser så usla ut med skenande inflation, kraftiga räntehöjningar och brister/flaskhalsar på drivmedelsidan. Är det någon som sitter på lite högkvalitativt hopium? Kommer aldrig att sälja men efter 9 månader i rad av konstant nedgång börjar det kännas rätt deprimerande. Är personligen mest besviken på att Btc än så länge har presterat uruselt i miljön som det skapades för, istället behandlar folk det som en risk-on asset och säljer i panik samtidigt som dom dumpar sina övervärderade tech-aktier. Får mer och mer en känsla av att en stor del av investerarkåren har väldigt dålig koll på vad dom har köpt och bara är intresserade av snabba vinster och risktagande.
Citera
2022-06-30, 22:33
  #9518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Hänger rätt mycket på kryptotwitter och där känns det som om domedagen står för dörren, alla tjafsar om pricetargets på 10k och ännu lägre med motiveringen att makroutsikterna ser så usla ut med skenande inflation, kraftiga räntehöjningar och brister/flaskhalsar på drivmedelsidan. Är det någon som sitter på lite högkvalitativt hopium? Kommer aldrig att sälja men efter 9 månader i rad av konstant nedgång börjar det kännas rätt deprimerande. Är personligen mest besviken på att Btc än så länge har presterat uruselt i miljön som det skapades för, istället behandlar folk det som en risk-on asset och säljer i panik samtidigt som dom dumpar sina övervärderade tech-aktier. Får mer och mer en känsla av att en stor del av investerarkåren har väldigt dålig koll på vad dom har köpt och bara är intresserade av snabba vinster och risktagande.

Så är det ju, men ju fler fåkunniga som säljer, desto större blir andelen ägare och köpare som snarare ser bitcoin som en försäkring mot fiatkollapsen. Och när det i något skede kommer en chock mot fiatsystemet, t.ex. omfattande banknedstängningar, frysta konton, bail ins eller bail outs eller något annat påhitt, så bryts korrelationen med riskaktier till bitcoins fördel.

Edit: Jag noterar för övrigt att Microstrategy i dag passade på att köpa ytterligare 480 BTC, se https://duckduckgo.com/?q=microstrategy+buying+bitcoin&t=brave&iar=news&i a=news
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-06-30 kl. 22:37.
Citera
2022-06-30, 22:42
  #9519
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Så är det ju, men ju fler fåkunniga som säljer, desto större blir andelen som snarare ser bitcoin som en försäkring mot fiatkollapsen. Och när det i något skede kommer en chock mot fiatsystemet, t.ex. omfattande banknedstängningar, frysta konton, bail ins eller bail outs eller något annat påhitt, så bryts korrelationen med riskaktier till bitcoins fördel.

Edit: Jag noterar att Microstrategy i dag passade på att köpa ytterligare 480 BTC, se https://duckduckgo.com/?q=microstrategy+buying+bitcoin&t=brave&iar=news&i a=news

Såg också att Saylor handlat igen, och priset tankade kort därefter i vanlig ordning, haha! Slår aldrig fel. 😂
Men du sätter fingret på något viktigt, - om det här verkligen är början på systemkollapsen för bankerna och det monetära systemet så borde Btc få sin chans att visa varför det är bättre än fiat-skräpet.
Citera
2022-06-30, 22:45
  #9520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Får mer och mer en känsla av att en stor del av investerarkåren har väldigt dålig koll på vad dom har köpt och bara är intresserade av snabba vinster och risktagande.

Å andra sidan är det ju därför som ATH blev så högt för Bitcoin: skulle vara extremt förvånad om ens 10% har köpt av ideologiska skäl eller för att de behövde Bitcoin för att handla eller betala för utförda tjänster osv.
Citera
2022-06-30, 22:46
  #9521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Såg också att Saylor handlat igen, och priset tankade kort därefter i vanlig ordning, haha! Slår aldrig fel. 😂
Men du sätter fingret på något viktigt, - om det här verkligen är början på systemkollapsen för bankerna och det monetära systemet så borde Btc få sin chans att visa varför det är bättre än fiat-skräpet.

Tålamod är en dygd! Trevligt är även att antalet "wholecoiners" ökar: https://twitter.com/noufsmith/status/1541998604847665154
https://www.investing.com/news/cryptocurrency-news/bitcoin-btc-takes-in-over-13k-fresh-wholecoiners-amid-market-crash-2839311
Citera
2022-06-30, 22:49
  #9522
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Å andra sidan är det ju därför som ATH blev så högt för Bitcoin: skulle vara extremt förvånad om ens 10% har köpt av ideologiska skäl eller för att de behövde Bitcoin för att handla eller betala för utförda tjänster osv.

Men även sett ur det perspektivet är den senaste marknadscykeln en gigantisk besvikelse, on-chain astrologerna lurade i folk (mig själv inkluderat) att Bitcoin skulle till 250k+, istället fick vi "ynka" 69k i sammanhanget, bara dryga 3 x från förra marknadscykelstoppen 2017/18.
Citera
2022-06-30, 22:50
  #9523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Är det någon som sitter på lite högkvalitativt hopium
Vi har gått igenom exakt detta 2 gånger tidigare. På pricken. Det var "annorlunda nu" de gångerna också.

Sedan ett antal gånger till ännu tidigare, men då var det lite annorlunda för att marknaden var så liten.

Mer hopium än så kommer du inte få vad gäller price action. Resten handlar om huruvida du fattar vad du köper eller inte. Om det var enkelt att bli rik skulle alla vara det (och relativt sett ingen).
Citera
2022-06-30, 22:52
  #9524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Å andra sidan är det ju därför som ATH blev så högt för Bitcoin: skulle vara extremt förvånad om ens 10% har köpt av ideologiska skäl eller för att de behövde Bitcoin för att handla eller betala för utförda tjänster osv.

Det stämmer nog någorlunda bra. Men hur tror du andelen ser ut bland dem som köper i dag? Det sker en omfördelning från kortsiktiga spekulanter till mer långsiktiga placerare som har förstått värdet av bitcoin på ett djupare plan, tror jag.
Citera
2022-06-30, 23:01
  #9525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Men även sett ur det perspektivet är den senaste marknadscykeln en gigantisk besvikelse, on-chain astrologerna lurade i folk (mig själv inkluderat) att Bitcoin skulle till 250k+, istället fick vi "ynka" 69k i sammanhanget, bara dryga 3 x från förra marknadscykelstoppen 2017/18.

Jo, det var en besvikelse. Med facit i hand borde man ha insett detta. Det rådde i stort sett konsensus om att bitcoin skulle nå över 100k. Men bitcoin gör aldrig som alla förväntar sig. (Det gäller säkert andra marknader också.)
Citera
2022-06-30, 23:02
  #9526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det stämmer nog någorlunda bra. Men hur tror du andelen ser ut bland dem som köper i dag? Det sker en omfördelning från kortsiktiga spekulanter till mer långsiktiga placerare som har förstått värdet av bitcoin på ett djupare plan, tror jag.

På gruppnivå är jag helt övertygad om att nuvarande ägarpoolen är mer ideologiskt driven (än före kraschen). Jag tror också att nuvarande köpare är mer långsiktiga än tidigare. "Bli rik snabbt"-tåget - där random kändisar och annat löst folk kastade sig huvudstupa in i krypto - är nog slut. Åtminstone för den här gången.

När det kommer till investeringar tror jag det är viktigt att skilja på tidsande-beteenden och analytiska beteenden samt ideologiska beteenden.
Citera
2022-06-30, 23:16
  #9527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Såg också att Saylor handlat igen, och priset tankade kort därefter i vanlig ordning, haha! Slår aldrig fel. 😂
Men du sätter fingret på något viktigt, - om det här verkligen är början på systemkollapsen för bankerna och det monetära systemet så borde Btc få sin chans att visa varför det är bättre än fiat-skräpet.

Systemkollaps? Jag har blivit erbjuden lån idag på 250.000:- och jag jobbar just nu bara deltid och får ut 20k efter skatt. Nej du, finns inget 2008 just nu.
Citera
2022-06-30, 23:40
  #9528
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Men även sett ur det perspektivet är den senaste marknadscykeln en gigantisk besvikelse, on-chain astrologerna lurade i folk (mig själv inkluderat) att Bitcoin skulle till 250k+, istället fick vi "ynka" 69k i sammanhanget, bara dryga 3 x från förra marknadscykelstoppen 2017/18.

Håller med dig om det du skriver. Det är för tråkigt just nu. BTC borde komma till sin rätt nu, men gör det inte pga att folk inte förstått vad BTC är. Då börjar man undra om de någonsin kommer att förstå vad BTC är?

PlanB lurade mig totalt. Sitter fast med en jvla massa kapital uppe vid 60K.

Har också tagit ut vinst och köpt saker för den, men det som händer nu är jvligt segt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in