2022-06-30, 18:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Problemet med "Pilot" och Bron är att det finns 1 vittne som säger sig ha sett Helena på bron, 2 andra vittnen säger att de har sett henne hoppa in i en bil, fast på två olika gator. Men oavsett så var "Pilot" närvarande, antingen var han på torget och såg vilken bil hon hoppade in i, eller så gick dom på bron och bilen plockade upp henne. Eller så var han med i bilen.. så om "pilot" är MK och sambo med BW.. Ja.. då börjar då bilden klarna mer och mer, Elle..

Ja precis, det skulle vara betydligt mer besvärande om kopplingen mellan MK och BW "avslöjades" eftersom dom var sambos i EM huset i Krontorp i juni -92, i synnerhet om MK är MMPG.

Det är inte omöjligt att KM planterades i tråden 2017 och att det i samma veva reggades nya konton som stöttade namedroppingen.
Citera
2022-06-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja och det lär ju inte bli det lättaste.

Är det MMPG som har varit den "felande länken"? Hade man kunnat koppla ihop MMPG med BW och EM huset i Krontorp hade saker kanske sett annorlunda ut? Visste polisen att MK brukade hänga i EM huset trots att han bodde med sin sambo på Prebendegatan i stan?

Kan fel MMPG vara pusselbiten som aldrig har fallit på plats?

Definitivt!!! Jag trodde det var etablerat att KM var Pilot men när man ser hans koppling till Helena och de andra så verkar han liksom inte riktigt ha med dem att göra. Men MK som pilot.. sambo med BW och del av EM-Huset. Ja då är landet annorlunda.

För det konstiga med KM. Varför låter han folk tro att han är GM? Om han vet, rädsla är såklart ett alternativ, men efter 30år?? Så jävla rädd kan du ju inte vara så du låter folk och polisen tro att du är en GM om du vet sanningen. Jag förstår att man är rädd men tänk om han hade blivit dömd för det liksom. Hellre dömd än att berätta vad jag vet..

Men MK, där finns vänskapsband och barndomsvänner etc! Där kan du inte säga något annat än att du har minneslucka! Oavsett hur inblandad du är! Jag börjar t.om med nu se Pilot (Om det är MK) som en GM! Han skulle kunnat hoppa in i bilen med BW och Helena samt PU
Citera
2022-06-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ja precis, det skulle vara betydligt mer besvärande om kopplingen mellan MK och BW "avslöjades" eftersom dom var sambos i EM huset i Krontorp i juni -92, i synnerhet om MK är MMPG.

Det är inte omöjligt att KM planterades i tråden 2017 och att det i samma veva reggades nya konton som stöttade namedroppingen.

Ja för det verkar som just dessa 3 inte vill kännas vid varandra, och helt plötsligt uppstår det en koppling! Så hela historien om KM, förfesten, var på Helena, allt är egentligen MK.. Det får ju hela pusselbiten att förändras och helt plötsligt så spelar det ingen roll vilken roll MK har, är han vittne, klart han hävdar minneslucka, är han medhjälpare och GM, klart han hävdar minneslucka..

Isf måste vi bara veta hur det ligger till med KM, vad som var hans alibi osv.

Vi måste veta om denna teorin stämmer, isf är ju bilden hyfsat klar.

Bara SP som måste avskrivas i det scenariot jag har. Men har 4st, tänker i mitt huvud att en ska bort ifrån bilen, 4st plus Helena. Känns lite väl. (BW, PU, möjligtvis MK eller SP).
Citera
2022-06-30, 18:41
Medlem
Citat:

Samt att det finns helt andra scenarion om det skulle vara MK som är Pilot, tex: BW och Helena samt MK står på torget, SP har dragit hem till sin lägenhet nära centrum,de snackar om skjuts hem, Helena pallar inte vänta på PU som ska med i bilen så hon och MK börjar gå, efter bron så kommer bilen ikapp och de alla hoppar in, lätt och smidigt. På så vis har vi 3st som alla misstänkt vid något tillfälle. Många tror ju att det är BW, andra tror det är MMPG eller PU.

Nu får vi alla tre! Alternativt att MK blev kvar i stan men vet mycket väl vilken bil hon hoppade in i. Han vet att hans vittnesmål hade kunnat vara avgörande..därför han mår dåligt efteråt. Veta sanningen men inte våga.

För mig personligen; It all make sense now.. om vi har rätt dvs!
Citera
2022-06-30, 19:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Bara SP som måste avskrivas i det scenariot jag har. Men har 4st, tänker i mitt huvud att en ska bort ifrån bilen, 4st plus Helena. Känns lite väl. (BW, PU, möjligtvis MK eller SP).

Jag anser att PU ska bort eftersom han inte ingick i gänget som hängde i EM huset i Krontorp, juni -92.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-30 kl. 19:12.
Citera
2022-06-30, 19:12
Medlem
Citat:
Jag anser att PU ska bort eftersom han inte ingick i gänget som hängde i EM huset i Krontorp, juni -92.

Nej men hans beteende dagen-efter tänker jag.. Samt hans förtjusning i diverse substanser, han och BW är en farlig kombo. Men sen samtidigt så är det större chans att SP hakade på då han och BW hängde den kvällen. Men lika stor chans att han gick hem.
Citera
2022-06-30, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
För länge sedan lade bland andra jag ner mycket tid på det här med MK efter det att Bratis tog bladet från munnen. (Tack för det, Bratis.) Det som är intressant med MK är hur väl han passar in med Helena och systrarna, med BW, med det där fotografiet och så vidare. Men när jag läser Bratis inlägg får jag intrycket att MK försöker att ge både sig själv och BW alibi. Och att BW inte ens skulle ha varit på festen i Radbyn fastän så många andra har sagt att han var det. Intressant!
Intressant också det där med att MK ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde. Det var ju som bekant en person som kaxigt vägrade advokat 1998. Det skulle ha kunnat vara MK (men notera att jag inte påstår det).

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag är fortfarande osäker på personen jag skrivit om. Åren går, man minns inte lika. Jag litar inte på allt han säger därför försökte jag forska här och hamnade i ugglan klor. (Inget illa menat med det utan han är skarp)

Han, denna mannen, hamnade snett och blev jättekonstig innan han lämnade stan. Det är mina sista erfarenheter av hononom, från förr, innan vi stötte ihop på fyllan för ett tag sedan.

Han heter Mika*el Kjell*kvist. (MK)
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vet inte ens om det är sant.

Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad.
Jag har inte haft någon koll på dem då de inte är några som jag skulle kalla vänner utan mer mina bekanta från förr isåfall.
Jag frågade MK om han hade kontakt med grabbarna från förr och inkluderade BW men fick inget riktigt svar på det.
Vad vet ni om honom?

Jag vet dessutom att hans mamma är kommunpolitiker i mariestad. Duktig och respekterad. Han ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde.
Han har nog rätt kontakter via de kanalerna.
Men han är ju även utrustad med en stor käft och förr ljög han mycket, skröt stort, blåste upp sig. Han var även jävligt taskig emot tjejer som han kunde skrika fula namn på ute på krogen om han kände för det.

Detta om BW känns märkligt att hitta på men det var märkligt att han tog upp det alls. HAN tog upp det och Helenas försvinnande när vi pratade om gemensamma vänner från förr och så.
Det verkade på så vis vara ett viktigt ämne. Varför tar man annars upp det med mig. Vi ses efter drygt 25år. Vi har aldrig varit förtroligt vänner. Okej vi var fulla. Men det är ändå konstigt för mig. Han pratade om det men knappt om vad han gjort alla år och utan att fråga vad jag gjort.

Jag undrar, vet någon här något om honom? När ni hör detta, låter det långsökt att han verkar veta något eller stå nära denna händelse? Jag kan mycket väl vara nojjig eller nåt efter att ha läst här men ändå undrar jag så hjälp mig den som kan.
Vad hade han exempelvis för bil på den tiden?
Någon som minns vart han bodde?
Känner ni till honom?
Kan vi hjälpas åt med detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack för inlägget, Bratis, det här var precis vad som behövdes!

Han heter Mika*el Kjellqu*ist, för att vara petnoga. När Helena försvann bodde han på Prebendegatan 14 i Mariestad. (Sedan på Prebendegatan 9 och därefter flyttade han till Klarabergsgatan 3B i Haninge i Stockholm.) En sak som är intressant är att han idag bor på Nygatan 21 i Mariestad - i det hus mitt emot busstationen som inrymmer krogen Hjorten, som ägs av skallgångsledaren Micke Rönnlund.

Intressant att Mik*el Kjellqu*ist var så nära vän med systrarna Andersson samt god vän med BW. De flesta tror ju att den eller de som ligger bakom Helenas försvinnande fanns att hitta i just Helenas bekantskapskrets.

Spännande också att du skriver att den här personen spårade ur efter Helenas försvinnande och att samma sak ska ha gällt för BW.

Det som är kanske det mest intressanta i ditt inlägg är att "MK" ska ha skrutit om sina kontakter inom rättsväsendet i Skövde genom släktskap och att hans mamma har varit aktiv kommunpolitiker i Mariestad (för S, min anmärkning) med en massa kontakter. Plötsligt kan ju Mika*el Kjellqu*ist vara "mannen med pilotglasögon" (jag vet, han måste då ha varit på inflyttningsfesten, åkt med i taxin in till stan och allt det där), men det är möjligt. Och lika plötsligt klingar orden som "mannen med pilotglasögon" sa till polisen högt (typ "att om ni tvingar på mig en advokat säger jag inte ett skit mer till er"), och därmed fanns kanske en mycket tung anledning till att knipa käft? Eller så är Mikael inte "mannen med "pilotglasögon", men väl inblandad och var den som talade om hur de andra skulle bete sig i polisförhör för att till varje pris "få tyst på skiten"? Ok, jag vet inte hur det ligger till med detta, men det är riktigt intressant att det här med rättsväsendet och mamman kommer upp.

Och en liten detalj som avslutning: Initialerna för den hittills utpekade Kl*s Malmgr*en är ju "KM", men i fallet med Mika*el Kjellqu*ist blir det omvänt, alltså "MK". Betyder säkert ingenting, men det är en kul iakttagelse.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-06-30 kl. 19:31.
Citera
2022-06-30, 19:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Men det kan inte vara en anledning att plocka bort honom. Även han pratar om en minneslucka och så vidare. Inga förhastade slutsatser nu. Håll alla fönster öppna.
Citera
2022-06-30, 19:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej men hans beteende dagen-efter tänker jag.. Samt hans förtjusning i diverse substanser, han och BW är en farlig kombo. Men sen samtidigt så är det större chans att SP hakade på då han och BW hängde den kvällen. Men lika stor chans att han gick hem.

Tror betydligt mer på BW och SP än BW och PU. MO eller RE kan ha också ha åkt med BW eftersom dom ingick i gänget som hängde i EM huset. Tanken var ju inte att mörda Helena så samtliga i bilen behöver inte vara aggressiva våldsverkare eller missbrukare.

När det gäller PU anser jag att man bör vända sig till PK's dåvarande flickvän om (den på Flashback omskrivna) morgonen när PU påstås ha dykt upp hos dom i ett bedrövligt skick. "S" bör kunna lämna korrekt info om den påstådda incidenten.
Citera
2022-06-30, 19:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men det kan inte vara en anledning att plocka bort honom. Även han pratar om en minneslucka och så vidare. Inga förhastade slutsatser nu. Håll alla fönster öppna.

Ja jag kan hålla öppet, inga problem. Men nu gällde det att "en skulle bort" och om jag tvingas välja bort 1 av dom 4 som SpiderRico har så blir det PU - no offence.

Och som sagt: BW och SP känns betydligt mer sannolikt än BW och PU.
Citera
2022-06-30, 19:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tror betydligt mer på BW och SP än BW och PU. MO eller RE kan ha också ha åkt med BW eftersom dom ingick i gänget som hängde i EM huset. Tanken var ju inte att mörda Helena så samtliga i bilen behöver inte vara aggressiva våldsverkare eller missbrukare.

När det gäller PU anser jag att man bör vända sig till PK's dåvarande flickvän om (den på Flashback omskrivna) morgonen när PU påstås ha dykt upp hos dom i ett bedrövligt skick. "S" bör kunna lämna korrekt info om den påstådda incidenten.

BW och MK med tanke på vad Bratis skrev?

När det gäller PK:s dåvarande flickvän S*usanne, verkar hon och R*obert Ekh*olm ha skiljt sig. S*usanne bor inte kvar på samma adress längre. R*obert bor i Lund och står numera som singel på Facebook.
Citera
2022-06-30, 19:42
Medlem
Citat:

Ja det är ju en smart lösning, ja desto mer man kan ta bort folk desto bättre, Bräderna O ska ju tydligen inte vara intressanta men jag tycker ändå alla som har med EM-Huset är intressanta som vittnen/har info.

Men PU som du säger har inte riktigt med huset att göra så hade varit skönt att få bort honom då konstellationen inte riktigt passar lika bra som BW och SP, båda lämnade staden ett par år efteråt osv. Tänker även BW- MK är en bra konstellation då de bor ihop och nära vänner etc.

Men oavsett så känns det som 4st dyker upp igen och igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in