2022-06-30, 16:42
Medlem
Hej,

Jag försökte överföra pengar från Avanza till mitt swedbankkonto och behövde lägga till en ny mottagare. Det står att kontonumret är ogiltigt trots att allt var korrekt inskrivet enligt Swedbanks mall. Efter en snabb googling blev jag inte klokare. Jag har testat på olika sätt men det blir bara ogiltigt. Siffrorna ska stämma men jag förstår inte vad felet är.

Nu undrar jag, har någon annan varit med om något liknande? Vet någon vad jag kan göra för att det ska bli rätt?

Önskar seriösa svar.
Senast redigerad av Maybenana 2022-06-30 kl. 16:45.
Citera
2022-06-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maybenana
Hej,

Jag försökte överföra pengar från Avanza till mitt swedbankkonto och behövde lägga till en ny mottagare. Det står att kontonumret är ogiltigt trots att allt var korrekt inskrivet enligt Swedbanks mall. Efter en snabb googling blev jag inte klokare. Jag har testat på olika sätt men det blir bara ogiltigt. Siffrorna ska stämma men jag förstår inte vad felet är.

Nu undrar jag, har någon annan varit med om något liknande? Vet någon vad jag kan göra för att det ska bli rätt?

Önskar seriösa svar.

Du kan få mitt konto nummer istället grabben.

Vad är det du inte förstår?

Du skriver in ditt clearningnummer utan streck därefter kontonummer utan streck.

Du överför till ditt privatkonto, inte sparkonto.

Fungerar inte detta kontaktar du Avanzas support o frågar om Putin har hackat dom.

Väl mött!
Citera
2022-06-30, 16:49
Medlem
321js avatar
http://clearingnummer.info/

De allra flesta bankerna har en kontostruktur med clearingnummer om fyra siffror ocvå delah löpnummer om sju siffror. Detta ger ett kontonummer bestående av elva siffror, och detta förekommer hos samtliga banker i det svenska clearingsystemet utom i Svenska Handelsbanken och sparbanker som samverkar med Swedbank. Swedbank använder elvasiffriga kontonummer för de kunder som tidigare haft konto i Föreningsbanken, men tillsammans med samverkande sparbanker är det mest frekvent att clearingnummer består av fem siffror och att löpnummer, här kallat kontonummer, har upp till tio siffror, totalt 15 siffror.

Affärsbankernas standard: CCCC – XX XXX XX (4 + 7 = 11 siffror)
Handelsbankens standard: CCCC – XXX XXX XXX (4 + 9 = 13 siffror)
Sparbankernas (Swedbank) standard: CCCC-C XXX XXX XXXX (5 + 10 = 15 siffror)

C = Clearingnummer, X = Kontosiffra

Swedbank
När du gör överföringar Swedbanks konton, som börjar på 7, kan du välja mellan att skriva in hela kontonumret (elva siffror) eller att skriva in tre nollor mellan clearingnummer (de första fyra siffrorna) och kontonummer. 7000-7999 7

Swedbank och fristående Sparbanker. Det förekommer att Swedbank har en femte siffra i clearingnummer som börjar på 8, t ex 8327-9. Den femte siffran ska inte registreras. När du gör en överföring till Swedbank ska kontonummer som börjar på 8 alltid bestå av sammanlagt fjorton siffror. Om det innehåller färre siffror ska du fylla ut med nollor mellan clearingnumret (de första fyra siffrorna) och resterande siffror i kontonumret. 8000-8999 10
Senast redigerad av 321j 2022-06-30 kl. 16:52.
Citera
2022-06-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidencrackhead
Du kan få mitt konto nummer istället grabben.

Vad är det du inte förstår?

Du skriver in ditt clearningnummer utan streck därefter kontonummer utan streck.

Du överför till ditt privatkonto, inte sparkonto.

Fungerar inte detta kontaktar du Avanzas support o frågar om Putin har hackat dom.

Väl mött!
Hahaha! Ja ditt kontonummer kanske fungerar i alla fall.
Tack, jag får väl vända mig till Avanzas kundsupport.
Citera
2022-06-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://clearingnummer.info/

De allra flesta bankerna har en kontostruktur med clearingnummer om fyra siffror ocvå delah löpnummer om sju siffror. Detta ger ett kontonummer bestående av elva siffror, och detta förekommer hos samtliga banker i det svenska clearingsystemet utom i Svenska Handelsbanken och sparbanker som samverkar med Swedbank. Swedbank använder elvasiffriga kontonummer för de kunder som tidigare haft konto i Föreningsbanken, men tillsammans med samverkande sparbanker är det mest frekvent att clearingnummer består av fem siffror och att löpnummer, här kallat kontonummer, har upp till tio siffror, totalt 15 siffror.

Affärsbankernas standard: CCCC – XX XXX XX (4 + 7 = 11 siffror)
Handelsbankens standard: CCCC – XXX XXX XXX (4 + 9 = 13 siffror)
Sparbankernas (Swedbank) standard: CCCC-C XXX XXX XXXX (5 + 10 = 15 siffror)

C = Clearingnummer, X = Kontosiffra

Swedbank
När du gör överföringar Swedbanks konton, som börjar på 7, kan du välja mellan att skriva in hela kontonumret (elva siffror) eller att skriva in tre nollor mellan clearingnummer (de första fyra siffrorna) och kontonummer. 7000-7999 7

Swedbank och fristående Sparbanker. Det förekommer att Swedbank har en femte siffra i clearingnummer som börjar på 8, t ex 8327-9. Den femte siffran ska inte registreras. När du gör en överföring till Swedbank ska kontonummer som börjar på 8 alltid bestå av sammanlagt fjorton siffror. Om det innehåller färre siffror ska du fylla ut med nollor mellan clearingnumret (de första fyra siffrorna) och resterande siffror i kontonumret. 8000-8999 10
Tack för snabbt svar, redan tagit del av informationen och det fungerar tyvärr fortfarande inte.
Citera
2022-06-30, 17:01
Medlem
Citat:
Hahaha! Ja ditt kontonummer kanske fungerar i alla fall.
Tack, jag får väl vända mig till Avanzas kundsupport.

En fråga bara, är det samma kontonr som du skall ta ut till som du satte in pengarna med?

Ibland kan systemen vilja att man sätter tillbaks pengarna på samma kontonummer som man satte in ursprungliga pengarna med.

Fungerar inte det heller så är de bara supporten hos tomtarna på Avanza som fungerar.

Mvh.
Citera
2022-06-30, 17:08
Medlem
Citat:
En fråga bara, är det samma kontonr som du skall ta ut till som du satte in pengarna med?

Ibland kan systemen vilja att man sätter tillbaks pengarna på samma kontonummer som man satte in ursprungliga pengarna med.

Fungerar inte det heller så är de bara supporten hos tomtarna på Avanza som fungerar.

Mvh.
Ja det stämmer, det är samma kontonr. Det är bara att kontakta dom med andra ord.
Citera
2022-06-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, det är samma kontonr. Det är bara att kontakta dom med andra ord.

Ja ring dom så får dom lösa de åt dig!
Citera
2022-06-30, 17:27
Medlem
Gladaluvans avatar
Det kan vara så att du har handlat på Flugsvamp och dom har spärrat ditt konto för insättningar.
Citera
2022-06-30, 19:00
Medlem
Hur fan kan man krångla till något såpass enkelt? Vilka pajasar.
Citera
2022-06-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Hur fan kan man krångla till något såpass enkelt? Vilka pajasar.

Avanza menar du?
Citera
2022-06-30, 19:49
Medlem
Citat:
Avanza menar du?
Nej bankerna. Hur kan man inte enas om samma format
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera