2022-06-30, 12:04
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Med dagens inflation borde den ligga på minst 8%

Det är lite att ta i. Styrräntan ska ligga något över förväntad inflation om 1-2 år, så upp till minst 4% ska den nog.

Det räcker faktiskt för Riksbanken att prata om framtida räntehöjningar för att kyla av ekonomin
Citera
2022-06-30, 12:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Så i din värld så kommer en räntehöjning för bankens inlåning inte leda till att de som lånar ut får mer ränteinkomster att spendera.
Det är vad du påstår iaf.

Helt fel igen, då du uppenbart saknar läsförmåga.
Vad jag hävdade var att utlåningen inte är proportionellt bundet inlåningen, dvs

högre ränta på utlåning ⇏ högre ränta på inlåning
eller blev detta för svårt för din lilla ärthjärna?
Citera
2022-06-30, 12:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är lite att ta i. Styrräntan ska ligga något över förväntad inflation om 1-2 år, så upp till minst 4% ska den nog.

Det räcker faktiskt för Riksbanken att prata om framtida räntehöjningar för att kyla av ekonomin

Du menar således att Sverige skall fortsätta med en negativ realränta, som eldar på inflationen?

Förklara gärna!
Citera
2022-06-30, 12:07
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
…och det beror på att varken politiker eller RB inte bara har underlåtit att varnat för detta scenario, de har inte gjort ett skvatt under flera år för att få ett slut på detta tillstånd, då de har kunnat ljuga fritt om "Sveriges starka finanser" och därmed bli återvalda.

Grattis skattehjon, ni har återigen blivit lurade…

Du kör samma stil som Republikanerna i USA, att försöka få detta att se ut som ett lokalt inhemskt problem.

Det är samma överallt och Sverige har ovanligt starka finanser och ett bra läge (ett av 8 länder i världen med högsta kreditbetyg från alla instutut, tripple-A).
Citera
2022-06-30, 12:08
Avslutad
Jo det blir nog en "blodig action" som du skriver.

Börsen dyker på allt som har med byggnationer och industritillverkad konsumtion att göra. Men man kan satsa på vapen, tobak, livsmedel och olja i stället. Saab är väl upp nästan 100 % på ett år.

Bolånen är förstås smärtsamt för alla som kör på löpande ränta, och det är verkligen våghalsigt att göra det i tider av krig och stater som överstimulerat ekonomin i en pandemi. Att överstimulansen skulle utmynna i den här räntehöjningen och inflationen är förstås inte oväntat, utan följer de ekonomiska principerna. Blir det dessutom ett stort europeiskt krig kommer det bli massiva statliga stimulanser igen med en jättelik inflation som följd. Det kan gynna bostadsägarna för värdet på deras lån bleknar bort.

Sedan blir det förstås intressant att spekulera över hur länge det kommer att pågå innan det vänder upp, och jag skulle säga ett halvår efter att kriget är slut. Och när är då kriget slut? Ja det vet man inte men det kan vara om ett år, om fem år eller 15 år.
Citera
2022-06-30, 12:08
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Du menar således att Sverige skall fortsätta med en negativ realränta, som eldar på inflationen?

Förklara gärna!

Spenderar ingen tid på att förklara för dig, detta är allmän makroekonomisk kunskap, hur styrräntor och inflation fungerar.
Citera
2022-06-30, 12:09
Medlem
Citat:
Jo det finns en direkt koppling mellan ränta och inflation, då utlåningsräntan inte kan vara lägre än inflationen. Googla Ebberöds bank.

Vidare om utlåningsräntan är lägre än inflationen, tjänar du de facto på att låna pengar, vilket är en extrem penninginjektion i en ekonomi som driver på inköp av alla de sorter, vilket i sin tur driver på inflationen ytterligare som sedan gör det ÄNNU mer fördelaktigt att låna pengar…osv… hela vägen till hyperinflation.

Bra. Då kan vi alltså förvänta oss att inlåningsräntan stiger flera % redan i morgon då? Uppenbarligen kan utlåningsräntan vara lägre än inflationen. Annars hade väl bankerna höjt räntorna till minst inflationsnivån redan?
Citera
2022-06-30, 12:09
Medlem
Drabbar mig inte överhuvudtaget. Mina aktier går bra, boendet har jag inga problem att klara överhuvudtaget och jag har extremt goda marginaler till allt. Om folk inte klarar att leva eller köpa sig en större bostad efter dessa relativt små räntehöjningar, då måste man vara en riktigt idiot som prioriterat fel i livet.

Hur som helst, det är som det alltid är. Ekonomin går upp och ner. Om 1-2 år går det upp igen. Whatever. Köper du nu så kommer det ändå ha varit värt det om 5 år.
Senast redigerad av PolackenPatrik 2022-06-30 kl. 12:14.
Citera
2022-06-30, 12:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Hade hoppats på 0.75%. I det här läget är det bättre att riva av plåstret snabbt. Men förhoppningsvis 0,75 senare i år. Bolåneräntorna behöver ligga på närmare 10 en 5% för att få ordning på ekonomin.

Jag håller förisso med dig men jag hade inte uttryckt mig på det sättet.
Visst RB borde ha följt FEDs höjning med 75 punkter vid varje möte och likt FED meddelat att de hade för avsikt att höja med 75 punkter vid varje möte.
Det ger hushållen tid att agera.

I likhet med dig så måste vi mycket snabbt få en positiv realränta. Jag tror dock inte på att höja extremt snabbt då det ofelbart skulle leda till många hushåll skulle gå i konkurs och Sverige ofelbart skulle gå in i en lågkonjunktur/recession och i värsta fall stagflation.
När man höjer styrräntan, så faller inflation (oftast), vilket sannolikt gör att man inte behöver höja styrräntan till över 7,6% utan det kanske räcker med 5% då inflationen faller (folk handlar mindre) samtidigt
Citera
2022-06-30, 12:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Du kör samma stil som Republikanerna i USA, att försöka få detta att se ut som ett lokalt inhemskt problem.

Det är samma överallt och Sverige har ovanligt starka finanser och ett bra läge (ett av 8 länder i världen med högsta kreditbetyg från alla instutut, tripple-A).

Den grundläggande orsaken är ett inhemskt prblem. För låg ränta, vilket orsakat inflation och bostadsbubbla. Bostadsbubblan har inte skit att göra med den internationella ekonomin. Bostadsbubblan är ett inhemskt skapat problem utan någon som helst koppling internationellt
Citera
2022-06-30, 12:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Spenderar ingen tid på att förklara för dig, detta är allmän makroekonomisk kunskap, hur styrräntor och inflation fungerar.

Du kan alltså inte svara.
Vänligen svara eller håll käft och sluta sprida lögner!
Citera
2022-06-30, 12:17
Medlem
Produktionen bakom Lyxfällan när poppa skumpa nu haha.
Så många idiotier med pizza och semesterlån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in