2022-06-30, 11:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Precis, för att vi inte skall ha en negativ realränta!

Makalösa mängder med ekonomiska analfabeter här.

I ”normala” tider så är ju inflationen ca 2 procent och nominell ränta ca 5 procent, här får folk panik om nominell ränta är under 1 procent samtidigt som inflationen ligger på runt 8 procent.
Citera
2022-06-30, 11:45
Medlem
Visst, jag förstår att höjningen var förväntad och därför redan inprisad.
Men ändå lite oroande att kronan trots höjningen fallit drygt 0,3% gentemot dollarn idag. Känns som att det kan dra iväg mot 11 kronor relativt snart.
Citera
2022-06-30, 11:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Så är det, var en tråd, vet dock inte sanningshalten i tråden, sades att räntan var 20% i Ryssland blev då ett svar, ja men dom har 17% inflation, men i så fall har dom trots allt positiv realränta

Precis.
Att ha negativ realränta under flera år är som att be om hyperinflation.
Citera
2022-06-30, 11:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Instämmer till fullo. Ffa det feta. Har aldrig förstått varför folk ska belåna sig upp över öronen. Samtidigt påhejade av stat/RB/regering. Det vi ser nu är payback time big time.

Det enda sättet att lösa den här klusterfucken utan att på samma gång få Sverige gå in i en djup recession och i värsta fall stagflation är att höja räntan rejält över inflationen, och offra de som överbelånat sig.

Detta är dock inte optimalt för politiker, så jag tror detta kalas kommer sluta med hög inflation och ännu högre räntor samt en mycket låg produktion, dvs stagflation.
Det finns inget verktyg att ta sig ut ur en stagflation, vilket Japan insett efter drygt 30 år av stagflation.
Citera
2022-06-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Eller så kan man binda räntan. Vet flera som har gjort det nu.

Själv sitter jag i hyresrätt så jag slipper bekymra mig och några blancolån har jag inte heller.

Läste att många barnfamiljer inte klarar en förändring på 1000 Kr som bor i hus.

Hur tänkte folk där?

Dom gjorde som många andra och köpte hus för max belåning. Det är vi skötsamma som kommer få betala kalaset om några år.
Citera
2022-06-30, 11:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I ”normala” tider så är ju inflationen ca 2 procent och nominell ränta ca 5 procent, här får folk panik om nominell ränta är under 1 procent samtidigt som inflationen ligger på runt 8 procent.

…och det beror på att varken politiker eller RB inte bara har underlåtit att varnat för detta scenario, de har inte gjort ett skvatt under flera år för att få ett slut på detta tillstånd, då de har kunnat ljuga fritt om "Sveriges starka finanser" och därmed bli återvalda.

Grattis skattehjon, ni har återigen blivit lurade…
Citera
2022-06-30, 11:56
Medlem
Citat:
Det enda sättet att lösa den här klusterfucken utan att på samma gång få Sverige gå in i en djup recession och i värsta fall stagflation är att höja räntan rejält över inflationen, och offra de som överbelånat sig.

Detta är dock inte optimalt för politiker, så jag tror detta kalas kommer sluta med hög inflation och ännu högre räntor samt en mycket låg produktion, dvs stagflation.
Det finns inget verktyg att ta sig ut ur en stagflation, vilket Japan insett efter drygt 30 år av stagflation.

Planen kan vara att bli beroende av staten (höjda skatter) och bidrag och gemene man ser det som att staten "ställer upp", bästa första medicin är att sänka skatter på drivmedel och energi
Citera
2022-06-30, 11:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Läste att många barnfamiljer inte klarar en förändring på 1000 Kr som bor i hus.

Hur tänkte folk där?

Det du säger stämmer förstås inte. Ingen bank har lånat ut på en kalkyl att låntagarna inte klarar en ränta på över 4%. Ingen. Folk kommer behöva se över sina utgifter, men givetvis kommer man att klara de prognosticerade räntehöjningarna för 2023.
Citera
2022-06-30, 11:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi har en negativ realränta, pucko!

Så i din värld så kommer en räntehöjning för bankens inlåning inte leda till att de som lånar ut får mer ränteinkomster att spendera.
Det är vad du påstår iaf.

Tja, någon verklighetskontakt har du inte iaf.
Spelar ingen roll vad någon realränta är. Stiger bankräntorna får kontohavarna mer ränteinkomster. Oavsett realränta.
Och dessa ränteinkomster kan spenderas. Oavsett realränta.

Det är mycket du inte förstår.
Citera
2022-06-30, 11:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
Eller så kan man binda räntan. Vet flera som har gjort det nu.

Själv sitter jag i hyresrätt så jag slipper bekymra mig och några blancolån har jag inte heller.

Hur tänkte folk där?

Folk tänkte att dom skulle vara giriga, och belåna sig över sin kapacitet, då de ändå skulle göra mångmiljonvinst i och med att bostadspriserna skulle fortsätta stiga, så i nästan varje budgivning så hamnade man hela tiden lite högre och lite högre än vad huset egentligen var värt. Allt detta skedde med bankernas goda minne, då de också tjänade en hacka på de högre lånen.
Citera
2022-06-30, 12:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Planen kan vara att bli beroende av staten (höjda skatter) och bidrag och gemene man ser det som att staten "ställer upp", bästa första medicin är att sänka skatter på drivmedel och energi

Det är här problematiken ligger. Sänker du priserna på drivmedel och energi ökar du inflationen, vilket i sin tur ökar risken för stagflation.

Det finns endast en väg ut ur inflation, och det myntade danskarna träffande genom att döpa den till Kartoffelkuren (Potatismedicinen), dvs svälta sig ut ur inflationen, vilket knappast får politiker omvalda.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kartoffelkuren
Citera
2022-06-30, 12:02
Medlem
losfers avatar
Hade hoppats på 0.75%. I det här läget är det bättre att riva av plåstret snabbt. Men förhoppningsvis 0,75 senare i år. Bolåneräntorna behöver ligga på närmare 10 en 5% för att få ordning på ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in