2022-06-30, 11:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Volatilten i en nedåt trend ja. Nej jag finner bättre aktier att trada i så fall. Men lycka till!

Edit. Fast nu var tanken att ligga lång men för att gå in ordentligt vill jag se att raset lägger sig och trenden vänder. Förstår du nu kanske?

Kan bli fråga om utspädning om SBB skulle få finansiella problem, företrädesemissioner/lån som "betalas" med nya aktier mm. I så fall så kan i princip allasom köper nu ha gjort en dålig affär för all framtid.

Jämför med småspararna som tokköpte i SAS och ännu inte vare sig sett eller förstått den utspädning som pågår.

Sensmoral, SBB behöver inte vara en bra aktie att köpa när kursen är låg i tron om att det sedan bara är att vänta på att kursen ska stiga.
Citera
2022-06-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
I t.ex. Tesla kan jag ändå förstå hur det kan hypas, de försöker ändå göra något nytt och producerar saker. Men SBB alltså, affärsidén är att
1. Ta ett lån
2. Köpa en fastighet
3. Hyra tillbaka den och tjäna några få % på skillnaden i hyra och obligationsräntan, detta ska även täcka anställdas löner, slitage på fastigheter osv.

Vart är det fantastiska värdeskapandet? Hur kan denna affärsidén vara den som genererar mest hype på hela Stockholmsbörsen? Jag förstår verkligen inte för mitt liv varför en 20 åring ska sitta och tänka att SBB minsann, det är där framtidens avkastning ligger, om 45 år är det samhällsfastigheter som ska ha förändrat människans sett att producera och leva.

Frågar du 90% av de 250 000 småsprare i SBB varav majoriteten tillkommit senaste 2 åren så tror de att utdelning är något som magiskt uppstår i bolaget som inte påverkar bolagets kassa, de tittar även felaktigt på P/E-talet för bolaget och tänker att de nu gör en bra affär. De kikar möjligtvis på att vi blir äldre och behöver samhällsfastigheter. Level 1 thinking. Jag tittar precis på samma parametrar som ni. Där det blir komplicerat och nästintill omöjligt för småspararen (och även för högutbildade ekonomer) sker i SBBs kapitalstruktur.

Lägg till att förmodligen 90% av SBBs aktieägare inte tagit ekonomikurser på universitetet, och om 1% av aktieägarna mot förmodan har en master i ekonomi så förstår de sig FORTFARANDE inte på den mycket komplexa redovisning som sker i SBB med hybridobligationer, IFRS-regler, SBBs kapitalstruktur med B-aktier, D-aktier och hybridobligationer. Enligt IFRS klassas D-aktier som eget kapital men den smarta ekonomen förstår att aktieslaget har en skuldliknande karaktär. SBB använder även olika skillnader på substansvärdet, lägg till EPRA NRV som tar bort utspädning av konvertibellån men inkluderar massvis i goodwill (ej branschstandard). Det är ett mycket komplicerat upplägg och SBBs kassa transparens gör det inte lättare att förstå sig på heller. Du kan ha tio års erfarenhet som analytiker av fastighetsbolag och ändå inte begripa dig på hur SBB räknar.

Pelle Jönsson med 100-miljonersmannen i spetsen som eggar på denna karusell har givetvis ingen aning om något. Lägg till att småsparare tenderar att få bedrövlig avkastning, dras med i psykologiska felbeslut och känslomässiga fällor och att de ser hög direktavkastning, lågt P/E, samhällsfastigheter=tryggt och en grön lamborghini framför sig.
Senast redigerad av Autodidis 2022-06-30 kl. 11:58.
Citera
2022-06-30, 11:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
I t.ex. Tesla kan jag ändå förstå hur det kan hypas, de försöker ändå göra något nytt och producerar saker. Men SBB alltså, affärsidén är att
1. Ta ett lån
2. Köpa en fastighet
3. Hyra tillbaka den och tjäna några få % på skillnaden i hyra och obligationsräntan, detta ska även täcka anställdas löner, slitage på fastigheter osv.

Vart är det fantastiska värdeskapandet? Hur kan denna affärsidén vara den som genererar mest hype på hela Stockholmsbörsen? Jag förstår verkligen inte för mitt liv varför en 20 åring ska sitta och tänka att SBB minsann, det är där framtidens avkastning ligger, om 45 år är det samhällsfastigheter som ska ha förändrat människans sett att producera och leva.
Jag förstår inte riktigt din beskrivning där.

Det som görs är följande:
1. företag/offentlig sektor säljer sina fastigheter till ett fastighetsbolag.
2. De avvecklar sin egen fastighetsförvaltning
3. De köper tjänsten lokaler.

De tjänar då på detta iom att de kan:
* Köpa tjänsten fastighetsförvaltning av någon som är duktigare på det än dom själva.
* Friare anpassa sina lokaler alltefter förändrade behov.

Detta har privata företag gjort sedan 30 år tillbaka i tiden. Och vi ser ingen tillbakagång.
Det bör vara ett kvitto på att privata företag tänkte rätt.
Varför skulle detta vara annorlunda för offentlig sektor?
Citera
2022-06-30, 12:05
Medlem
[quote=Autodidis|80731276]Där det blir komplicerat och nästintill omöjligt för småspararen (och även för högutbildade ekonomer) sker i SBBs kapitalstruktur.
/QUOTE]

Jag håller med. Är civilekonom med inriktning redovisning och revision, jobbat i branschen sedan examen. Enda jag förstår är att jag inte förstår och då håller jag mig borta :-). Det är väl också anledningen till SBB:s utgifter för revision uppgår till samma summa som övriga fem fastighetsbolagen med störst balansräkningar gör tillsammans (enligt uppgifter i Di).
Citera
2022-06-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag förstår inte riktigt din beskrivning där.

Det som görs är följande:
1. företag/offentlig sektor säljer sina fastigheter till ett fastighetsbolag.
2. De avvecklar sin egen fastighetsförvaltning
3. De köper tjänsten lokaler.

De tjänar då på detta iom att de kan:
* Köpa tjänsten fastighetsförvaltning av någon som är duktigare på det än dom själva.
* Friare anpassa sina lokaler alltefter förändrade behov.

Detta har privata företag gjort sedan 30 år tillbaka i tiden. Och vi ser ingen tillbakagång.
Det bör vara ett kvitto på att privata företag tänkte rätt.
Varför skulle detta vara annorlunda för offentlig sektor?

vet inte om du är sarkastisk nu eller inte
Citera
2022-06-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kan bli fråga om utspädning om SBB skulle få finansiella problem, företrädesemissioner/lån som "betalas" med nya aktier mm. I så fall så kan i princip allasom köper nu ha gjort en dålig affär för all framtid.

Jämför med småspararna som tokköpte i SAS och ännu inte vare sig sett eller förstått den utspädning som pågår.

Sensmoral, SBB behöver inte vara en bra aktie att köpa när kursen är låg i tron om att det sedan bara är att vänta på att kursen ska stiga.

Utspädning blir det ju om man inte är med i FE, eller då om det blir riktade emissioner.

Det är fascinerande hur kommentarer här och på andra ställen redan tar en djup kris för given. Hur man tar ännu högre räntebanor än de utlagda som en självklarhet.

Att jämföra med SAS under corona är ju som att tro att alla hyresgäster bara försvinner...

Utdelningen ställs nog in ja och alla obligationslån kommer nog inte att refinansieras.
Citera
2022-06-30, 13:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Utspädning blir det ju om man inte är med i FE, eller då om det blir riktade emissioner.

Det är fascinerande hur kommentarer här och på andra ställen redan tar en djup kris för given. Hur man tar ännu högre räntebanor än de utlagda som en självklarhet.

Att jämföra med SAS under corona är ju som att tro att alla hyresgäster bara försvinner...

Utdelningen ställs nog in ja och alla obligationslån kommer nog inte att refinansieras.

Inställd utdelning efter att IB sagt att den kommer höjas i hundra år? Vi får se hur dethär artar sig.
Citera
2022-06-30, 13:20
Medlem
Citat:
Inställd utdelning efter att IB sagt att den kommer höjas i hundra år? Vi får se hur dethär artar sig.

Som SBB är värderat, där avkastningen är 12% i D-aktien... marknaden förväntar sig inte full utdelning framåt.

Vi är nere på värderingar som covid-kraschen. Vi närmar oss den värderingen som blankarna hade i sin rapport.

Exakt var botten är låter jag vara osagt.

Jag antar den faktiska räntebanan framöver är avgörande, när räntetoppen infinner sig. Om inflationen ger vika.

Men det finns väldigt mycket framtida elände inprisat i kursen nu.
Citera
2022-06-30, 13:34
Medlem
Citat:
Du träffade botten klang på där. Grattis.

De kommer nog att i alla fall sänka utdelningen. Men de måste sänka mycket på A o B för att D skall gå under 2 kr. 40 öre istället för 1,32 på B ger fortfarande 2 kr på D.

Marknaden verkar spekulera i inställd utdelning, och ser du har idogt Baljan stärker kassan inför stormen är det ingen vild gissning.

Avvakta extrastämma.

Tack!
Fick kalla fötter idag och tog hem den lilla vinsten som det blev och sålde på 15.80, väntar nog ytterligare någon vecka innan jag går in.
Citera
2022-06-30, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du träffade botten klang på där. Grattis.

De kommer nog att i alla fall sänka utdelningen. Men de måste sänka mycket på A o B för att D skall gå under 2 kr. 40 öre istället för 1,32 på B ger fortfarande 2 kr på D.

Marknaden verkar spekulera i inställd utdelning, och ser du har idogt Baljan stärker kassan inför stormen är det ingen vild gissning.

Avvakta extrastämma.

D kan gå ner till noll kronor i utdelning precis när som helst om IB ändrar villkoren, inget är hugget i sten.
Citera
2022-06-30, 14:08
Medlem
Citat:
D kan gå ner till noll kronor i utdelning precis när som helst om IB ändrar villkoren, inget är hugget i sten.

Jo såklart. Men inte i all evighet.

Han kan ju inte skriva om villkoren, men nollar han B så nollas även D.

Ingen rimlig aktör räknar med 12% avkastning i dessa dagar.
Citera
2022-06-30, 14:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jo såklart. Men inte i all evighet.

Han kan ju inte skriva om villkoren, men nollar han B så nollas även D.

Ingen rimlig aktör räknar med 12% avkastning i dessa dagar.

Ja antingen ska kursen upp eller utdelningen ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in