2022-06-30, 09:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephram
Vad gäller den omnämnda artikeln från Aftonbladet tror jag det handlar om "Mordet på Malin hade kunnat lösas - men lagen sätter stopp" (https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nApz6m/mordet-pa-malin-hade-kunnat-losas-men-lagen-satter-stopp) av Oisin Cantwell, publicerad 2022-06-04.

2021-06-04
Citera
2022-06-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Här blir det live bevakning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/

Fint tack, var just inne här och läste. Det är ganska generell rapportering i stora drag och inte så detaljerade inlägg ifrån svt övervakning. Hoppas de steppar upp lite.
Citera
2022-06-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Fint tack, var just inne här och läste. Det är ganska generell rapportering i stora drag och inte så detaljerade inlägg ifrån svt övervakning. Hoppas de steppar upp lite.
Vart hittar man bättre, utan betalvägg ?
Citera
2022-06-30, 10:19
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephram
Vad gäller den omnämnda artikeln från Aftonbladet tror jag det handlar om "Mordet på Malin hade kunnat lösas - men lagen sätter stopp" (https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nApz6m/mordet-pa-malin-hade-kunnat-losas-men-lagen-satter-stopp) av Oisin Cantwell, publicerad 2022-06-04.

Nej det var inte denna jag åsyftade.
Så du får sätta dig och fortsätta googla åt personen som vill ha allt serverat ist för att försöka hitta det själv.

Men denna artikeln är också informativ givetvis.
Citera
2022-06-30, 10:31
Medlem
Nu en kortare paus. Finns inte mycket att säga. Åklagaren går sakligt och grundligt igenom sin anföran.

Vi icke-media sitter i åhörarsal och tittar på vanliga tv-skärmar. Av Olof kan man inte se mycket. Man kunde se honom i profil, men kameran filmar översiktligt över hela salen så han blir väldigt "liten" på skärmen.

Ser en skallig, korpulent, kort man i röd tröja och skägg. Ser inga ansiktsdrag. Ser inget som säger mig hur personen faktiskt ser ut.

18 åhörarplatser finns. Vi är 7 personer så flera lediga platser finns.
Senast redigerad av KriminoLogisk 2022-06-30 kl. 10:37.
Citera
2022-06-30, 10:38
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nej det var inte denna jag åsyftade.
Så du får sätta dig och fortsätta googla åt personen som vill ha allt serverat ist för att försöka hitta det själv.

Men denna artikeln är också informativ givetvis.

HD:s prejudicerande dom.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2021/95848/

Det finns 2 viktiga saker i den
- Nekandet av att använda tvångsmetoder mot en frikänd. (Prejudikat)
- Konstateradet att det råder preskriptionsavbott i detta fall.
Preskriptionstiden skulle normalt varit 15 år, men eftersom OW hade varit häktad så blev inte fallet preskriberat då, utan efter 30 år.

Hade HD inte kommit fram till att det var preskriptionsavbrott så hade inte tvångsmetoder prövats alls.

HD dömer utifrån lagar - inte efter eget eller annans tyckande.
Citera
2022-06-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Nu en kortare paus. Finns inte mycket att säga. Åklagaren går sakligt och grundligt igenom sin anföran.

Vi icke-media sitter i åhörarsal och tittar på vanliga tv-skärmar. Av Olof kan man inte se mycket. Man kunde se honom i profil, men kameran filmar översiktligt över hela salen så han blir väldigt "liten" på skärmen.

Ser en skallig, korpulent, kort man i röd tröja och skägg. Ser inga ansiktsdrag. Ser inget som säger mig hur personen faktiskt ser ut.

Tack för rapporteringen!☺️
Citera
2022-06-30, 10:51
Medlem
Citat:

Suveränt rapporterat, tack så mycket.

Att Olof skulle frikännas denna gång hoppas jag verkligen bär "osannolikhetens prägel", som det brukar heta. Måtte domstolens ledamöter bortse från "vittnesexpertens" helt vansinniga vallning på brottsplatsen, Olofs olika vanföreställningar som på nåt sätt ska vara hans förklaringar till hur han inte alls kunde vara inblandad imordet på Malin osv. Istället får man verkligen tro att domstolen ser på alla indicier och förstår vad de verkligen visar.

Man snackar inte bort DNA hur som helst ... och någon sannolik alternativ gärningsman finns icke.
Senast redigerad av GladaKalle 2022-06-30 kl. 10:58. Anledning: tillägg
Citera
2022-06-30, 10:54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto

Preskriptionstiden skulle normalt varit 15 år, men eftersom OW hade varit häktad så blev inte fallet preskriberat då, utan efter 30 år.

Hade HD inte kommit fram till att det var preskriptionsavbrott så hade inte tvångsmetoder prövats alls.

Tror du citerar fel, är inte jag som var undrande över detta?
Jag informerade däremot personen som var om vart denne kan läsa om varför det blev som det blev, och då bla i Aftonbladet.
Citera
2022-06-30, 10:56
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Tror du citerar fel, är inte jag som var undrande över detta?
Jag informerade däremot personen som var om vart denne kan läsa om varför det blev som det blev, och då bla i Aftonbladet.
Du har så rätt. 🥺
Citera
2022-06-30, 11:02
Avslutad
Citat:

Vad irriterad jag blir över att han sitter så dold..
Svts direktrapport har lagt upp en skiss, som ser ut som din beskrivning. Skulle kunna vara Le*f Lok*t Olss*ns okända tvillingbror, lika gärna, av det som syns.
Jag villhöver se hans ansikte, ögonen.
Av media beskrivs att han sitter lugnt och stilla och inte visar några känslor. Alls.
Citera
2022-06-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto

Vill bara understryka att det där INTE är en prejudicerande dom ,utan ett beslut i en överprövning. Det är en stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in