2022-06-30, 08:15
Medlem
saganshuss avatar
Alla tre språken baseras på fornnordiska, de är nära släkt, men de räknas inte som dialekter. Å andra sidan så finns det ingen exakt definition på vad en dialekt är, så, varför inte. Faktum är ju att en del svenska dialekter är långt mer svåra att förstå än vad riksnorska är för en svensk som talar rikssvenska exempelvis.
Senast redigerad av saganshus 2022-06-30 kl. 08:19.
Citera
2022-06-30, 08:32
Medlem
Mardolls avatar
Det är ju större skillnader mellan många tyska dialekter än det är mellan de skandinaviska språken. Om skandinavien varit ett land så hade norska, danska och svenska varit dialekter av samma språk.
Citera
2022-06-30, 08:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Alla tre språken baseras på fornnordiska, de är nära släkt, men de räknas inte som dialekter. Å andra sidan så finns det ingen exakt definition på vad en dialekt är, så, varför inte. Faktum är ju att en del svenska dialekter är långt mer svåra att förstå än vad riksnorska är för en svensk som talar rikssvenska exempelvis.
Skulle snarare säga att de svenska ”dialekter” som är svåra att förstå snarare är egna språk än just dialekter. Som tex Gutemål på Gotland.

Vad gäller språk så har ju svenska, danska, norska osv egna nedskrivna språkregler och stavningar. Men ser man på svenska på tex 1500-talet när man stavade lite som man ville så kan man nog säga att de tre språken var samma språk med massa olika dialekter. I Stockholm valde man sen uppländska som rikssvenska och i Oslo blev det dialekten man talade där och samma i Köpenhamn. Typ så skapades de tre språken. Och jag är säker på att en språkexpert skulle kalla detta svammel. Hehe.
Citera
2022-06-30, 08:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Det är ju större skillnader mellan många tyska dialekter än det är mellan de skandinaviska språken. Om skandinavien varit ett land så hade norska, danska och svenska varit dialekter av samma språk.
Ja, det är säkert sant.
Citera
2022-06-30, 08:37
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Så typ finska kan vara en dialekt av ryska eftersom det inte finns definition av dialekt?
Citera
2022-06-30, 08:39
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Så typ finska kan vara en dialekt av ryska eftersom det inte finns definition av dialekt?
Finska har ingen som helst släktskap med de skandinaviska språken. Finska har ingen släktskap med Ryska heller. Finska har ett väldigt svagt släktskap med Ungerska och det är det enda språk som Finska har visat sig ha ett svagt släktskap med. Finländska är ett väldigt unikt språk som inte minst J.R.R Tolkien var fascinerad av.
Senast redigerad av saganshus 2022-06-30 kl. 08:42.
Citera
2022-06-30, 08:41
Medlem
Citat:

Arbetade som utlandstelefonist för många år sen.
Fick prata olika svenska dialekter för att bli förstådd.
Rikssvenska var standardpratet.
Men jag korrigerade till den jag pratade med, den jag ringde upp eller blev uppringd av.
Kändes lite oartigt/myndighetsaktigt att prata korrekt rikssvenska om jag pratade med en norrlänning/skåning.
När jag ringde Norge, vilket jag gjorde cirka 20-30 gånger per dag så böt jag och "norgesjöng" för att de skulle förstå mig.
Citera
2022-06-30, 08:51
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Ett språk är en dialekt med en armé. Så svar ja.
Citera
2022-06-30, 09:12
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Finska har ett väldigt svagt släktskap med Ungerska och det är det enda språk som Finska har visat sig ha ett svagt släktskap med.

Ethnologue räknar vid sidan av finskan med 31 finsk-ugriska språk, som tillsammans med de 6 samojediska språken utgör den uraliska språkfamiljen:

https://www.ethnologue.com/subgroups/uralic
Citera
2022-06-30, 09:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Ethnologue räknar vid sidan av finskan med 31 finsk-ugriska språk, som tillsammans med de 6 samojediska språken utgör den uraliska språkfamiljen:

https://www.ethnologue.com/subgroups/uralic
Vad menar du att det ska betyda? Det finns inget språk som är släkt med finskan förutom ungerskan och det är ett väldigt avlägset släktskap.
Citera
2022-06-30, 09:40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Vad menar du att det ska betyda? Det finns inget språk som är släkt med finskan förutom ungerskan och det är ett väldigt avlägset släktskap.

Det betyder att det går att hitta minst 37 levande språk som är släkt med finskan. Estniska är till och med ett nationalspråk. Du ser en lista på allihop om du klickar på min länk.
Citera
2022-06-30, 09:42
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:

Estniska är betydligt närmare. Och nej, det du säger är helt falskt, finska är släkt med många språk. Föregående postare gav dig en länk.

Vi har en befolkningsgrupp i det här landet som pratar ett språk besläktat med finska. Det är pinsamt att vara så här obildad som svensk
Senast redigerad av OrangePick 2022-06-30 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in