2022-06-29, 22:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ranas-norrtalje-kommun-soderbykroken-4-18816517
Här hittade jag en villa åt dig som redan har en pool. Och under 3 MSEK.
Bara slå till på en gång vetja.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-edsbro-norrtalje-kommun-ladbolsvagen-9-18779417
Eller varför inte denna. Sekelskiftsvilla i Stockholm. För 1.9. flanders kommer bli grön av avund.

Haha jaja,

väntar fortfarande på svar från dig ang mitt faktabaserade inlägg med uträkning
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Det verkar rätt tomt som vanligt från dig, när det gäller inlägg som visar bobubblan med fakta och som du inte klarar av att svara på utan att erkänna att priserna kommer gå ned mycket.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-29 kl. 22:19.
2022-06-29, 23:00
Medlem
Spännande dag imorgon, tror på 75 punkter och då är vi uppe på 1 procent, 50 punkter räcker inte däremot vid nästa penningspolitiska möte blir 50 punkter/ mindre. Tror vi når lätt 1,75%-2% vid slutet av året. Fina fina tider väntar för alla som inte har lån, ännu bättre för alla kapitalister. Det är nu man har chansen att tjäna en slant om man är lite smart. Förresten ett tips till alla som har lån upp till arslet, hitta ett par extrajobb. Grattis ni är från och med imorgon officiellt slavar, ja ni kommer förstå vid slutet av året.
Senast redigerad av piloten125 2022-06-29 kl. 23:06.
2022-06-29, 23:01
Medlem
Skriver inte så mycket på detta forum längre pga Liksom-fb har fått en att tappa all lust men satt och titta på lite inlägg jag gjorde från förra året i denna tråd och hittade nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag har tidigare gissat på senhösten/vintern i år och står fast vid detta än så länge.

Just nu är det många indikatorer på att vi är på väg mot en nedgång. Brist på containerfartyg driver upp fraktpriser=skapar inflation. Enormt mycket nya pengar skapat senaste året=skapar inflation. Tecken på att det kommer bli matbrist under året (pga coronanedstägningar och utslagningseffekter av jordbrukare i fattigare länder) vilket kommer driva upp matpriser=skapar inflation. Högre inflation=högre räntor=värdenedgång på bostäder.

Under Coronaåret så har även sparandet varit rekordhögt och när vaccineringen kommit en bit så kommer ekonomin öppna upp och då ska väldigt mycket pengar konkurrera om resurser på marknaden vilket bör skapa prisökningar=högre inflation=högre räntor.

Utöver detta så har 10-åringen börjat röra på sig. Volatiliteten på börsen har tilltagit på sistone (framför allt nassen) vilket brukar vara ett tecken för annalkande krasch (marknaden är orolig).

Och framför allt som du nämner villapriserna/bostadspriser rusar trotts sämre fundamenta. I slutet av bubblor så brukar det alltid vara en sista snabb rusning innan dessa spricker. (Det är ett sjukdomstecken, inte tecken på en frisk marknad)

Jag har ansett att vi har haft en bubbla i flera år nu (framförallt en monetär bubbla som drivit upp fastighetspriser) men nu är första gången jag säger ett datum/tidsspann jag tror prisnedgången kommer börja.

Kommer säkert ha fel men jag börjar se allt fler indikatorer på att det kan komma att ske.

Hade lite fel med tiden på c:a ett halvt år men kan väl skylla på att FED körde med "transitory inflation" i nästan ett halvår innan de gav upp och började höja.

Jag drar till med min gissning imorgon om 50 punkter och med en kommentar att de kan ha extra möten innan nästa ordinarie möte om det skulle behövas.
2022-06-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nåja. Även en trasig klocka har iofs rätt två gånger per dygn. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Haha från 2011. Ja det kom en sättning då pga EURO-krisen osv om du minns denna?

Var skrev jag att det var en bubbla? Eller att det skulle krascha?
2022-06-29, 23:19
Medlem
Citat:
Skriver inte så mycket på detta forum längre pga Liksom-fb har fått en att tappa all lust men satt och titta på lite inlägg jag gjorde från förra året i denna tråd och hittade nedan.

Hade lite fel med tiden på c:a ett halvt år men kan väl skylla på att FED körde med "transitory inflation" i nästan ett halvår innan de gav upp och började höja.

Jag drar till med min gissning imorgon om 50 punkter och med en kommentar att de kan ha extra möten innan nästa ordinarie möte om det skulle behövas.

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara en bubbla för att priser förändras när fundamenta gör det?
2022-06-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad jag inte förstår är varför det skulle vara en bubbla för att priser förändras när fundamenta gör det?

Mycket bra poäng som få vill förstå i den här tråden.

Ja - Blir Sverige invaderat av främmande makt kraschar bostadsmarknaden.
Ja - Drabbas världen av en finanskris kraschar bostadsmarknaden
Ja - Drabbas vi av en pandemi med 10 gånger högre dödlighet än Covid-19 kraschar bostadsmarknaden!
Ja - Drabbas vi av en soltorm som vi aldrig tidigare skådat kraschar bostadsmarknaden!
Ja - Drabbas vi av importerad inflation från USA som följd av en pandemi kraschar bostadsmarknaden (Kanske???).

Var det då en bubbla?
2022-06-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Behöver det inte vara men kollar man priser på bostäder mot BNP/Löner/Inkomster etc så ser man att priserna är extremt höga historiskt och om BNP/Löner/Inkomster inte följer med prisutveckling så är det inte ekonomisk tillväxt/aktivitet som driver priser utan något annat. I detta fall så har det varit låga räntor som byggt upp en pengabubbla som visat sig på just tillgångspriser som t.ex bostäder.

Då det är en extrem avvikelse från just den övriga ekonomin så kan man kalla det bubbla eller icke långsiktigt hållbara priser då den ackumulerade betalningsförmågan är tillfällig och dopad av låga räntor.

När räntor stiger så går priserna ner igen mot ett mer historiskt genomsnitt. Tyvärr så tror jag att det finns en risk att världsekonomin åker med ned också.
2022-06-29, 23:38
Medlem
Citat:
Mycket bra poäng som få vill förstå i den här tråden.

Ja - Blir Sverige invaderat av främmande makt kraschar bostadsmarknaden.
Ja - Drabbas världen av en finanskris kraschar bostadsmarknaden
Ja - Drabbas vi av en pandemi med 10 gånger högre dödlighet än Covid-19 kraschar bostadsmarknaden!
Ja - Drabbas vi av en soltorm som vi aldrig tidigare skådat kraschar bostadsmarknaden!
Ja - Drabbas vi av importerad inflation från USA som följd av en pandemi kraschar bostadsmarknaden (Kanske???).

Var det då en bubbla?

Vad är poängen?

Om priserna är de högsta de någonsin varit under tiden vi har statistik (med råge) jämfört mot alla tänkbara mätvariabler spelar det då roll vad som får priserna att gå ner till normala nivåer igen?

vad är en bubbla om inte avvikande höga priser?
2022-06-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard

Vad är det för roligt? Personen jag svarade skrev om Malmö att det var svårsålt just då vilket jag konfirmerade. Förstår inte poängen.....
2022-06-29, 23:43
Medlem
Citat:
Vad är poängen?

Om priserna är de högsta de någonsin varit under tiden vi har statistik (med råge) jämfört mot alla tänkbara mätvariabler spelar det då roll vad som får priserna att gå ner till normala nivåer igen?

vad är en bubbla om inte avvikande höga priser?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economic_bubble

Citat:
An economic bubble is a situation in which asset prices are much higher than the underlying fundamentals can reasonably justify

De underliggande fundamenta, som sagt. Vilket är både de senaste 10 åren och hundratals åren av räntor i sjunkande trend.

Hade vi haft den här prisutvecklingen med tvåsiffriga räntor hade man med fog kunnat kalla det en bubbla. Nu har vi haft fundamentalt andra räntor att förhålla oss till.
2022-06-29, 23:55
Medlem
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economic_bubble

De underliggande fundamenta, som sagt. Vilket är både de senaste 10 åren och hundratals åren av räntor i sjunkande trend.

Hade vi haft den här prisutvecklingen med tvåsiffriga räntor hade man med fog kunnat kalla det en bubbla. Nu har vi haft fundamentalt andra räntor att förhålla oss till.

Men fundamenta är ju ekonomisk aktivitet/utveckling/löner/inkomster etc etc etc. Det underliggande värdet på tillgången bostäder har ökat långt över dessa fundamenta. Anledningen till ökningen är ju pga kreditexpansion och inte ekonomisk tillväxt/löneökningar/inkomstökningar etc då priserna har rusat jämfört med dessa.

Menar du att vi på något vis har nått en situation i ekonomin då vi kommer ha evig hög tillväxt av skulder som växer mycket snabbare än övriga ekonomin och därmed har fundamentan ändrats? Dvs att vi ska bara låna mer och mer in i oändligheten?

Edit: Vill bara tillägga det ironiska med att säga typ "denna gång är annorlunda" eller "fundamenta är nu annorlunda" etc är precis sådana kommentarer som förekommer vid en bubbla.

Edit2: Läste dina tidigare inlägg i tråden och förstår nu varför du skriver som du gör. Lite trist att du kom lite snett in på marknaden men jag ska hålla tummarna att det inte blir så illa som jag tror det kan bli.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2022-06-30 kl. 00:25.
2022-06-30, 07:23
Medlem
tripprapporters avatar
https://www.svd.se/a/479dXq/prisraset-pa-bostader-accelererar

Citat:
Priset på bostadsrätter i Stockholms kommun sjönk för tredje månaden i rad i juni. Denna gång föll priserna med mer än 5 procent (4,3 procent justerat för säsongsfaktorer), enligt Danske banks boprisindikator.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in