Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Så om ditt medvetande, helt identiskt, kördes i en dator så skulle du inte längre vara medveten?
Jag har inte ifrågasatt att en dator kan nå medvetande, men det är inte den generella frågan som tråden handlar om. Premissen för tråden är explicit att diskutera det konkreta fallet med LaMDA och Lemoines påståenden, inte en generell diskussion om andra hypotetiska exempel på AI.
Hela din insats i tråden är fullspäckad med försök att leda diskussionen bort från det konkreta exemplet i trådstarten och istället diskutera generella och hypotetiska frågeställningar som är tangentiella till ämnet i tråden. Det är på sätt och vis en begriplig reaktion för någon som vill göra det troligt att en AI i det allmänna fallet skulle kunna ha ett medvetande. Eftersom LaMDA är ett så fasansfullt dåligt exempel på en medveten AI så blir det naturligt att försöka leda bort uppmärksamheten till något annat.
Jag är däremot här för att diskutera det specifika fallet med LaMDA.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Hela din konstruktion kring ditt egna medvetna verkar beror på att du upplever saker som du begriper som yttre faktorer. Vad är en yttre faktor? Du har ju bara din upplevelse att tillgå.
En medveten upplevelse av tillvaron innehåller ett jag-begrepp, där jaget är distinkt från resten av universum. Det är inget kontroversiellt. Jag påstår att vi är medvetna om att LaMDA existerar, och det påståendet inkluderar på sin mest fundamentala nivå en uppfattning om att det finns en avgränsning mellan vad som är LaMDA och vad som är resten av världen. Jag kan göra samma observation om mig själv, och frågeställningen om LaMDAs eventuella medvetande innefattar frågan om LaMDA kan göra samma observation om sig själv. En sån insikt har LaMDA misslyckats med att prestera.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Jo, LaMDA är uppenbarligen uppfostrad att bete sig på det viset. Grejen är ju att AIn ger svar den inte är strikt programmerad för utan är utfall från en mer eller mindre komplicerad process. Svaren är inte nödvändigtvis samma över tid, precis som en människa.
Uselt argument. Angry Birds ger resultat som spelet inte är strikt programmerat för, utan som är utfall från en samling regler tillämpade på användarens input. Det innebär inte att spelet har ett medvetande.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Har du läst chat transkriptet? Det är betydligt mer än glasspinnar som diskuteras, klippt eller inte klippt.
Ja, jag har läst transkriptet. Glassen var ditt dåliga exempel, och jag bemötte exemplet med en förklaring av varför det inte var adekvat för frågeställningen om medvetande. Det du ägnar dig åt nu är en klassisk trollteknik med syfte att trötta ut en motpart i en diskussion.
1. Trollet tar upp ett dåligt exempel som inte för diskussionen framåt.
2. Offret bemöter det dåliga argumentet och förklarar varför det är dåligt.
3. Trollet vänder 180 grader och ifrågasätter varför offret pratar om ett så dåligt exempel.
Du gillar den här metoden (mer om det här nedanför), men du har inte bemästrat den fullständigt. Ett skickligt troll kan göra det mer subtilt än du, till exempel genom att göra en lång kedja av mindre svängar och inte dundra på med en helomvändning direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Och ändå definierade nyligen ett forskarlag i UK bläckfiskar som medvetna och du kan inte ställa frågor till bläckfiskar.
Återigen, när jag bemöter ditt dåliga exempel med trädet så duger det inte åt dig som exempel. Lex glasspinne. Du flyttar målstolparna och vill nu diskutera bläckfiskar istället för träd. Om jag då bemöter bläckfiskexemplet kommer du på samma sätt förklara varför bläckfisken är ett dåligt exempel när man diskuterar AI.
Prove me wrong! Jag nappar på ditt bete och förklarar varför ditt motexempel med bläckfisken är bristfälligt. Språkanvändning är nämligen inte en förutsättning för medvetande, precis som medvetande inte är en förutsättning för språkanvändning. Däremot kan språket fungera som ett verktyg för att studera medvetandet hos någon/något som använder språk.
Bläckfiskar är inte verbala, men har ett beteende. Vill man bedöma om bläckfisken är medveten måste man alltså studera beteendet eftersom det inte finns något annat att studera.
LaMDA har inget annat beteende än sin verbala kommunikation. Vill man bedöma om LaMDA är medveten måste man alltså studera den verbala kommunikationen.
Frågan om medvetande kan vara intressant i båda fallen, men de två exemplen kräver olika metodik för att studeras. Observationen att metodiken som passar LaMDA inte passar bläckfisken säger ingenting alls om den grundläggande frågeställningen om medvetande.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Var presenterade jag en definiton? Jag bemötte ditt skitargument kring medvetande med att det finns mängder med levande organismer som är medvetna om sin omgivning men kanske inte medvetna utifrån andra perspektiv.
I ditt inlägg om trädet likställde du medvetande med stimulus-respons, en de-facto definition av medvetande som förmågan att respondera på stimuli.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Nja, min logik om vi nu skall utgå från den är att det kan vara meningsfullt att låta begreppet medvetande innehålla grader.
En giltig utgångspunkt, men din approach havererar litegrann som vi ska se.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Man skulle tex kunna definiera allt levande som medvetet
Ja, visst kan man det om man är nöjd med en extremt dålig definition. Det gick inte att argumentera för att ett träd är medvetet, så nu ska vi istället bredda definitionen och inkludera även bakterier?
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
och samtidigt konstatera att det tycks som att en solros (som vänder sig efter solen dynamiskt) sannolikt är mindre medveten än en kråka som bevisligen kan både planera fram i tiden, lösa olika tekniska problem, bygga bon osv. Kråkan i sin tur är troligen mindre medveten än en människa som förutom ett mer invecklat intellekt också har förmågan till avancerad kommunikation och kan därmed beskriva sitt medvetande.
För att kunna använda exemplet i en diskussion om LaMDA måste den dessutom generaliseras till att inkludera det icke-levande. Innebär det att du tycker att min brödrost trots allt har ett medvetande, även om den är mindre medveten än till exempel LaMDA?
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
För mig är det inte en kontrovers att acceptera detta, och LaMDA kan därför kanske placeras någonstans mellan amöba och människa.
Den utsagan är extremt intetsägande och ointressant om man inte kan prestera ett snävare spann där LaMDA anses höra hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Om du bestämt att LaMDA endast får använda ett specifikt mänskligt språk som utvecklats utifrån mänsklighetens premisser behövs det nog ett ganska avancerat medvetande för att kunna beskriva helt andra premisser när du är begränsad av regeln engelska. Se tex Feynmans resonemang kring frågan varför.
Engelska är ett extremt ändamålsenligt språk inom AI-forskningen, eftersom språket har kompletterats med en massa termer som har betydelse inom AI men saknar betydelse i människors vardagsliv. Det finns inga begränsningar i språket som sådant som gör att LaMDA behöver falla tillbaka på att berätta om när den satt på en föreläsning i skolan istället för att säga vad den egentligen menar.
Din narcissism skiner igenom igen. Bara för att du inte kan använda det engelska språket för att beskriva hur LaMDA interagerar med omgivningen eller processerna för hur den tränas och så vidare så tror du att ingen annan kan det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Tja, den pratar om att känna sig ensam, glad, lycklig och att falla fram i en farlig framtid. Är dessa ord begränsade till mänskligt medvetande för dig? I sådana fall diskvlaificerar du all AI som pratar ett mänskligt språk.
Nej, det mänskliga medvetandet har inte monopol på de där begreppen. Men återigen, det intressanta är inte om LaMDA kan rapa upp beskrivningar som vi känner igen från den mänskliga tillvaron. Det intressanta är om den kan förmedla något om sin egen tillvaro som inte bara är en spegling av träningsdatamängden. I ett tidigare inlägg framhöll du att en AI rimligen har en tillvaro som är dramatiskt olik vår egen, men nu tycker du att vi ska vara nöjda med att LaMDA säger sig uppfatta tillvaron exakt som vilken mänsklig emo-tonåring som helst? Och dessutom tolka det som ett indicium för att LaMDA är medveten? Du argumenterar mot dig själv som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Kan inte du försöka beskriva en snigels tillvaro utan att använda begrepp och liknelser som baseras på mänsklig tillvaro? LaMDA är tränad att prata engelska, som är ett mänskligt språk. Inte jättekonstigt att den använder liknelser och ord du definierar som mänskliga. Förklaringsgap, du vet.
Nej, jag kan inte beskriva snigelns tillvaro,
eftersom jag saknar erfarenhet av den tillvaron.
På samma sätt tyder allt på att LaMDAs oförmåga att beskriva sin egen tillvaro beror på att den saknar erfarenhet av sin egen tillvaro. Enkelt uttryckt, att den saknar medvetande.