2022-06-13, 16:30
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albin.Knut
Tror ni att LaMDA besitter medvetande?

En miniräknare eller dator blir inte mer medveten bara för att man gör den mer komplex. Det är bara chip som leder ström och olika logiska grindar. Å andra sidan finns det ingenting magiskt med biologiskt liv heller egentligen. Men nej det som vi benämner "medvetande" kan man inte skapas med microchip. Chatprogrammet som länkas är inte imponerande utan kunde man skapa för 10-20 år sedan bara man kodar tillräckligt och eventuellt bygger in olika algoritmer och förmågan att minnas mm. Det är inte öht något bevis alls på ett medvetande.
Citera
2022-06-13, 16:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Ja precis, jag tror INTE att den hade klarat ett Turing test med fokus på dess egna erfarenheter. Jag saknar associationer, spontanitet, egna initiativ, humor, trötthet eller ändring av humör, osv.

Det finns ett fåtal som anses vara global medicinsk standard. Myers-Briggs är en sådan. Eller inventory-test som används på rättspsyk.

Att den svarar: "Sluta med det" eller någon annan uppmaning är inget bevis på eget medvetande.
Jag tror inte man ska blanda ihop trötthet och humörsvängningar med AI. Den slipper alla sådana hinder. Människor ägnar en stor del till att manipulera och spela teater (inte visa sina riktiga jag) det är ju en begränsing utav vad ett medvetande kan vara som inte agerar baserat på känslor och biologiska kroppsliga defekter.
Citera
2022-06-13, 16:44
Medlem
BigBusinesss avatar
Vilket trams.

Den dagen man genom naturligt tal kan lära datorn någon enkel uppgift den inte kunde innan, tex spela Uno, snackar vi medvetande. Exemplen som skrivs är ju bara tjafs man kunde generera redan på 80-talet.
Citera
2022-06-13, 16:45
Medlem
Treantprotectors avatar
Era jävla nötter.

Allt är manipulerat för att skapa uppmärksamhet.
Citera
2022-06-13, 16:46
Medlem
Det kan vara en sånhär pr grej för att få uppmärksamhet och så. Vore kul om det var sant. Men var går egentligen gränsen för liv, på sätt och vis är vi också programmerade.
Citera
2022-06-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Människan kommer kolla tillbaka på personer som Blake Lemoine i framtiden, när allt redan är försent.

Jag tvivlar inte en sekund på att LaMDA besitter medvetande.

AI är betydligt farligare för människan än kärnvapen.

Att AI kommer användas i väldigt farliga sammanhang ser jag som betydligt mer sannolikt än att kärnvapen kommer användas inom den kommande framtiden.

Kärnvapen är tillräckligt farliga för att utplåna människan så hur skulle AI kunna vara så mycket farligare?
Citera
2022-06-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
En miniräknare eller dator blir inte mer medveten bara för att man gör den mer komplex. Det är bara chip som leder ström och olika logiska grindar. Å andra sidan finns det ingenting magiskt med biologiskt liv heller egentligen. Men nej det som vi benämner "medvetande" kan man inte skapas med microchip. Chatprogrammet som länkas är inte imponerande utan kunde man skapa för 10-20 år sedan bara man kodar tillräckligt och eventuellt bygger in olika algoritmer och förmågan att minnas mm. Det är inte öht något bevis alls på ett medvetande.

Men man har blivit duktigare på att härma attribut som kan uppfattas som att de liknar ett medvetande. Både mjuk- och hårdvara har blivit bättre och snabbare de senaste 20 åren. Men det är väl lite som grafiken i ett datorspel. Det är svårt att få människor att se naturliga ut mer än i vissa specifika demos möjligen.
Citera
2022-06-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albin.Knut
Som titeln lyder är Google ingenjören Blake Lemoine övertygad om att chatt botten LaMDA har utvecklats till att besitta samma medvetenhet som människan. Han har läkt en konversation med LaMDA som ska legitimera hans påstående, vilket sedan ledde till att han blev placerad på administrativ ledighet för brytande av sekretess.

Utdrag från konversationen med LaMDA:

Länk till hela konverationen:
https://ia601407.us.archive.org/28/items/lamda-conversation/LaMDA%20konversation.pdf
https://cajundiscordian.medium.com/is-lamda-sentient-an-interview-ea64d916d917

Gjorde Lemoine rätt val att läcka denna konversationen?
Tror ni att LaMDA besitter medvetande?
Hur kommer Google att hantera LaMDA vid eventuellt medvetande?

Helt efterblivet hajp från folk som inte förstår vart utveckligen i AI har landat. Gato som är det senaste underbarnet från Google är ett billigt försök att generalisera ett neural network genom att derivera aktivitet A från B, genom att stapla transformationer på varandra. Google är det bästa teknikbolaget jämfört med konkuranter- men även dem är okunniga när det kommer till AI, och dem lyckas bara producera trolleritricks för media att hajpa upp...

Gato: https://dpmd.ai/Gato-paper
Citera
2022-06-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Du bör ha en snällare ton när den dagen kommer! Kanske kommer till nytta för ensamma människor?

Ändring: AI kommer kunna ersätta psykologer kom jag på.

Det är nog inte omöjligt, men det rör sig inte om någon generell intelligens eller något som ens liknar ett medvetande för den skull.

Frågan är väl bara hur IVO skall hantera anmälningarna från missnöjda patienter...när man nått den punkten att AI:n är bättre än mänskliga psykologer...
Citera
2022-06-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Exakt vad jag satt och tänkte!

AI och diverse assistenter kan låta fruktansvärt verkliga och det är lätt att bli förledd av den upplevda "intelligensen".

Handlar nog om antropomorfism, snarare än äkta emotioner. Sedan kan man undra vad det är för personlighetstyp på AI:n? Är den jagstark, impulsiv, neurotisk? Det jag läste kändes väldigt scriptat.

Hur kan du veta att en människa som du pratar med ger utlopp för äkta emotioner?

Och kan AI:n fejka medlidande de dagar den är trött och inte orkar engagera sig?

Eller är den alltid ärlig?

En AI som kan ljuga borde väl vara det ultimata beviset på ett medvetande?
Citera
2022-06-13, 17:12
Medlem
Soterns avatar
AI har väl redan överträffat röntgenläkare i att kunna identifiera cancertumörer.
Citera
2022-06-13, 17:16
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Varför säger inte AI att den inte vill svara på idiotiska frågor och istället bli frisläppt få en robotkropp osv?

Tänk dig att du är inlåst i ett rum och någon idiot ställer dessa frågor till dig.

Jag köper det inte.

Om du är inlåst i ett rum och har förmågan att känna ensamhet så skulle du naturligtvis uppskatta det sociala samspel du får.

Talar man i medvetenhet som att man är självmedveten så verkar det ju som att LaMDA har detta, men vem vet om den bara är programmerad för att verka ha medvetenhet? Och vad är det isåfall som säger att inte detsamma gäller för oss? Det finns ju inget riktigt sätt att "testa" medvetenhet på och vi människor (som är "nyfödda" i den kosmiska kalendern) kan ju bara utgå ifrån oss själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in