Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
I detta sammanhang får vi inte glömma att Helena kan ha berättat för Ulrika om en typ "jobbig jävel" på Stadt. Vi har garanterat inte fått veta allt som sades under det där samtalet. Varför säger Ulrika till Helena att hon ska ta en taxi hem när det "inte var något som vi brukade göra"?
Citat:
Ursprungligen postat av
SpiderRico
Ja jag tänker tre scenarion;
1. Som du säger, någon var efterhängsen/jobbig, så
ta taxi!
2. Hon ville inte att hon skulle gå hem, ensam tjej.
3. Det är en efterkonstruktion, för hade hon tagit taxi så hade hon levt, det känns bättre för dig själv, du dövar ditt egna samvete så att säga.. ("Om hon gjort som jag sa!").
Sen tänker jag; Var inte KM med när hon ringde, hjälpte henne att ringa, så jag tänker att hon kanske inte rent ut kunde säga att någon jobbig jävel var på henne om han som var den jobbiga stod bredvid..
Samt att enligt UA så var hon på gott humör när hon ringde för det var någon där hon var intresserad av, men sen samtidigt så får jag känslan av att det också kanske är en efterkonstruerat. När UA berättar om samtalet så känns det så onaturligt på något vis.. typ som; Pratar folk så till varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Det finns som sagt ett fjärde scenario:
4. Helena träffade på BW utanför Stadt efter stängning och nämnde då att syster UA hade besök hemma av XX som hade bråkat med sin pojkvän. "Pojkvännen" visade sig vara BW, SP eller MK.
En annan möjlighet är att pojkvännen var någon som stod denna trio nära, t.ex. MO eller DO eller någon annan kille från gänget i EM-huset. Man ville därför prata med "flickvännen" som befann sig hos UA, tala henne till rätta, kanske rent av hämta henne?
Jag tänker att det sena telefonsamtalet kan ha haft en direkt inverkan på vad som ca 45 min senare utspelade sig i Kohagen.
Den "offentliga storyn" är att UA bad Helena ta en taxi hem men i själva verket kanske hon aldrig gjorde det och det är just därför det låter så otroligt konstigt - eftersom systrarna aldrig gjorde det. Det här med taxin kan vara en efterkonstruktion för att UA inte kan eller inte vågar säga vad samtalet egentligen handlade om. Särskilt inte om det nu kostade Helena livet.
Jag tror Helena ringde Ulrika innan Stadts stängning för att förbereda henne och hennes pojkvän TP från Stockholm som var i föräldrahemmet( med stor sannolikhet), att hon skulle komma hem . Alltså Helena som en omtänksam och snäll syster ville ju inte komma hem och "överraska" Ulrika o TP ifall de "umgicks" när de kunde vara själva denna kväll. Alltså utifall att då Ulrika "glömt" bort tiden.
Detta par var nykära och träffades kanske inte så jätteofta om han bodde uppe i Stockholm. Därför var ju detta par inte så jättenoga att då också springa på Stadt när de ändå hade varit med på förfesten i Töreboda. Den person som Ulrika inte "kommer ihåg" som åkte med i taxin från Töreboda in till Stadt är med all sannolikhet denne TP. Att Ulrika säger att hon hade ont i magen och därför inte gick med ut på Stadt . Att det var anledningen tror jag då inte på då tyvärr.
Med bakgrund av detta som alla kan förstå hade de ju då förstås inget emot att Helena fortsatte att festen på Stadt . Detta är ju helt naturligt tänkande av alla , men det blev ju olyckligt alltihop i och med att Ulrika av mycket goda skäl inte hängde med ut till Stadt denna kväll.
Nu blev ju ändå Ulrika och TP ändå störda denna kväll av den upprivna väninnan som var där när Helena ringde. Med stor sannolikhet BWs flickvän, kan mycket väl vara hon från festen i Radbyn , vet ej.
Jag tror inte att Helena ringde för att det var någon "jobbig jävel" där inne. Många tänker kanske att denne "pilot" KM skulle vara den som var helt sjukt jobbig. Jag är inte så säker på det. I och med att Helena hade glömt sin plånbok kom hon lite i beroendeställning till andra denna kväll. Framförallt KM(pilot) som gladeligen både betala inträde, drinkar och hjälpte henne att ringa denna kväll.
Om han hade varit otroligt jobbig hade hon ju knappast bett honom med hjälp att ringa, för att prata med sin syster om hur fantastiskt jobbig denne KM är. Alltså om hon ber honom med hjälp att ringa när kvällen nästan är slut kan han ju tidigare inte varit så otroligt jobbig. Detta blir märkligt.
I telefonsamtalet som Ulrika pratar i "Veckans brott" säger hon till Kvartoft att "
VI , gick alltid hem" . Och denna kväll fanns ingen anledningen att åka taxin , kvällen/sommarnatten var så fin och varm". Alltså hon berör inte i detta resonemang att Helena var ensam denna kväll på Stadt och då i realiteten fick gå ensam hem. Stor skillnad att gå ensam hem mot "VI, gick alltid hem".
För jag har svårt att tro att Ulrika ändå kan ha vetat att Helena hade lätt att få följe med vänner som bodde åt samma håll och alltid också gick hem så här. Nej, detta blir ju klart i och med att Helena i baren säger innan stängning till bl a PWs syster: "Är det ingen som skall åt mitt håll ?"
Hon vill inte gå hem ensam i och med det som Ulrika sade i telefonsamtalet att(som jag anser högst troligt) hon skulle undvika BW denna kväll och inte bli hemkörd av denne eller hans kompisar. Alltså som de alltid, skulle jag vilja säga annars brukade göra.
Detta anser jag bli klart också i den meningen hon säger i samma program rörande hur de gjorde efter att Stadts stängning : "Vi brukade alltid gå till hmmmn...taxin det gjorde vi aldrig vi gick hem "
Det var egentligen detta på ett ungefär hon skulle säga vill jag mena :
"Vi brukade alltid gå fram till torget till våra vänner och snacka efteråt och se vem man kunde bli hemkörd av". Jenven säger ju detta i samma program att man brukade samlas på torget efteråt för att prata ihop sig om hemskjuts med vänner som körde.
Varför Ulrika vill hemlighålla att TP var hos henne på besök denna dag/natt är för att inte dra in honom i detta och folk skall kunna peka finger och ge någon form av skuld/svartmålning. Alltså hade inte han kommit denna kväll , hade Ulrika varit på Stadt och väninnan som kom hem till henne hade då heller aldrig kunnat komma. Helena hade levt idag. Men detta är ju en efterklokhet som ingen kan ägna sig åt.
En sak till är också att hon kanske aldrig sade till föräldrarna att TP skulle komma när det var "föräldrafritt", detta är ju också fullt förståeligt. Men i efterhand i och med som storasyster och att hon och Helena bodde ihop blir det ändå så att hon bör ha "ansvar" över henne trots att Helena var 22 år gammal. Hon har inget ansvar över Helena, men familjedynamiken i detta blir ändå så här.
Allt detta blir en mycket olycklig och jobbig situation för Ulrika , inte bara att hennes syster har blivit mördad utan hennes indirekta ,olyckliga och oskyldiga roll i händelserna som blev under denna natt. Jag pekar alltså definitivt inget finger åt dessa två Ulrika och TP , för att förtydliga. Definitivt inte .