2022-06-29, 09:14
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalpertill
Du vill inte kommentera den specifika studien som jag hänvisade till ovan?
Jag vet inte vad du vill att jag skall kommentera. Den visar ungefär vad som är känt sedan tidigare och vad jag redan påpekat - en inflammation (ett immunsvar är en inflammation) ger i princip ALLTID en temporär nedgång i fertilitet. Den nedgången inträffar vid vaccination med i princip ALLA vaccin samt vid ALLA typer av infektioner som resulterar i hög feber. Studien nämner också att den temporära nedgången på t.ex. spermiernas kvalitet troligen orsakas av den systemiska immunresponsen (precis som jag påpekade) snarare än av en direkt påverkan på testiklarna via ACE2 orsakad av vaccinet.

Det är således inte vaccinet som orsakar någon tillfälligt försämrad manlig fertiitet - det är den immunrespons som inträffar vid ALLA typer av infektioner och immunsvar som resulterar i feber.

En infektion av SARS-CoV-2 däremot, där har man identifierat att bekymmer med viruset som alltså påverkar testiklarna på ett för fertiliteten drastiskt negativt vis då viruset i princip (lite förenklat) tar sig in i testiklarna. Skillnaden är att det här sker inte vid vaccination.
2022-06-29, 09:42
Medlem
mRNA-vaccin orsakar mer allvarliga biverkningar än vad de skyddar mot allvarlig covid. Vaccinen gör mer skada än nytta.

”The excess risk of serious adverse events of special interest surpassed the risk reduction for COVID-19 hospitalization relative to the placebo group in both Pfizer and Moderna trials”

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4125239
2022-06-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Big Pharma?

Jag döör.

Ja, vaccinen är ganska dåliga så det kanske du gör. Eller får någon allvarlig biverkning iaf.

”The excess risk of serious adverse events of special interest surpassed the risk reduction for COVID-19 hospitalization relative to the placebo group in both Pfizer and Moderna trials”

2022-06-29, 09:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du vill att jag skall kommentera. Den visar ungefär vad som är känt sedan tidigare och vad jag redan påpekat - en inflammation (ett immunsvar är en inflammation) ger i princip ALLTID en temporär nedgång i fertilitet. Den nedgången inträffar vid vaccination med i princip ALLA vaccin samt vid ALLA typer av infektioner som resulterar i hög feber. Studien nämner också att den temporära nedgången på t.ex. spermiernas kvalitet troligen orsakas av den systemiska immunresponsen (precis som jag påpekade) snarare än av en direkt påverkan på testiklarna via ACE2 orsakad av vaccinet.

Det är således inte vaccinet som orsakar någon tillfälligt försämrad manlig fertiitet - det är den immunrespons som inträffar vid ALLA typer av infektioner och immunsvar som resulterar i feber.

En infektion av SARS-CoV-2 däremot, där har man identifierat att bekymmer med viruset som alltså påverkar testiklarna på ett för fertiliteten drastiskt negativt vis då viruset i princip (lite förenklat) tar sig in i testiklarna. Skillnaden är att det här sker inte vid vaccination.

Jag är inte insatt i detaljerna men det framstår som att det ”temporära” elementet kan ifrågasättas:

”Even more importantly, the fall in sperm counts CANNOT be blamed on short- or even medium-term inflammation as mRNA-generated spike proteins causes our immune cells to ramp up the systemic production of anti-spike antibodies. If that were the case, one would expect to see a short term decrease in sperm count that reverses over time. Instead, total sperm counts are unaffected shortly after the mRNA shots, then decrease months later and hardly recover.”

https://alexberenson.substack.com/p/urgent-the-covid-vaccine-paper-on/comments

Tar gärna din kommentar på detta.
2022-06-29, 10:09
Medlem
Ingen konspirationsteori att covid-sprutorna påverkar immunsystemet på ett negativt sätt:

Citat:
Recently, The Lancet published a study on the effectiveness of COVID-19 vaccines and the waning of immunity with time. The study showed that immune function among vaccinated individuals 8 months after the administration of two doses of COVID-19 vaccine was lower than that among the unvaccinated individuals. According to European Medicines Agency recommendations, frequent COVID-19 booster shots could adversely affect the immune response and may not be feasible.

https://virologyj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12985-022-01831-0
2022-06-29, 10:19
Medlem
I England kommer ersättningar relaterat till vaccinskador att börja utbetalas, sångaren Lord Zions's fästmö blir den första att mottaga ersättning:

Woman becomes first Brit to get £120,000 Covid vaccine payment after fiance died from AZ blood clot

Rock musician, 48, died of a brain haemorrhage two weeks after he had AstraZeneca vaccine
2022-06-29, 10:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, vaccinen är ganska dåliga så det kanske du gör. Eller får någon allvarlig biverkning iaf.

Problemet är som sagt att antivaxxar-patrasket inte riktigt förstår det som de får för sig att läsa och drar slutsatser som inte har vetenskaplig grund. Det är det du ägnar dig åt nu.

Studien du refererar till "Serious adverse events of special interest following mRNA vaccination in randomized trials", bygger på RAPPORTERADE biverkningar. Inte KONSTATERADE. Det betyder att vi har ett uppenbart BIAS-scenario att förhålla oss till:
1. Då analysen bygger på rapporterade biverkningar, och inte konstaterade, får man utgå ifrån att gruppen ovaccinerade INTE rapporterat upplevda biverkningar (eftersom de inte varit vaccinerade).

Vi får således ett skevt förhållande mellan de två armarna och det är sannolikt något som kommer påpekas i en framtida peer review (analysen är inte peer reviewed). Det är antagligen anledningen till att studien inte får mer traction i det vetenskapliga rummet. Men ett listigt försök av vaccinmotståndare som ägnat de senaste två åren åt att försöka hitta orsaker att misstänkliggöra vaccinet (snacka om forsknings-BIAS!) och formligen massproducerat artiklar och lågkvalitativa papper som påstås visa att vaccinet är livsfarligt, det får man erkänna att det är.
2022-06-29, 11:08
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag är inte insatt i detaljerna men det framstår som att det ”temporära” elementet kan ifrågasättas:

”Even more importantly, the fall in sperm counts CANNOT be blamed on short- or even medium-term inflammation as mRNA-generated spike proteins causes our immune cells to ramp up the systemic production of anti-spike antibodies. If that were the case, one would expect to see a short term decrease in sperm count that reverses over time. Instead, total sperm counts are unaffected shortly after the mRNA shots, then decrease months later and hardly recover.”

https://alexberenson.substack.com/p/urgent-the-covid-vaccine-paper-on/comments

Tar gärna din kommentar på detta.
Av princip finner jag det meningslöst at kommentera något som skrivits av en person som anses haft mest fel av alla när det gäller COVID. Killen är som en cornucopia av feltolkningar och fabricerat trams.

Citat:
To be honest, I initially had serious doubts about publishing this piece. The trap of exposing conspiracy theories is obvious: To demonstrate why a theory is wrong, you have to explain it and, in doing so, incur the risk that some people will be convinced by the very theory you’re trying to debunk. But that horse has left the barn. More than half of Republicans under the age of 50 say they simply won’t get a vaccine. Their hesitancy is being fanned by right-wing hacks, Fox News showboats, and vaccine skeptics like Alex Berenson. The case for the vaccines is built upon a firm foundation of scientific discovery, clinical-trial data, and real-world evidence. The case against the vaccines wobbles because it is built upon a steaming pile of bullshit.
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/pandemics-wrongest-man/618475/

I det här fallet klarar han inte ens av att slå upp 'motility count' och har fått för sig att det handlar om antalet spermier. Det gör det inte.

Hursomhelst, studien han refererar till kan man naturligtvis kommentera, men inte med Alex "kontraindikatorn" Berenson's påståenden som bas som verkar bygga på en upplevt uppsendeväckande uppfattning om att det skulle vara något konstigt att spermiernas förmåga att röra sig (motility) är fortsatt låg 3-4 månader efter en immunrespons.

För Alex Berenson räcker det tydligen inte med att man i studien konstaterar att det är immunresponsen som orsakar den minskade kvaliteten på spermierna, han gör en helt egen ovetenskaplig (och dessutom helt felaktig) tolkning som passar hans uppenbara agenda. "Forskarna har FEL, vaccinet är livsfarligt och vi kommer alla att dö och det är en konspiration för att avpopulera jorden, precis som antivaccinrörelsen och NWO-fantasterna påstår! Buhuuuu!"

Citat:
Systemic immune response after BNT162b2 vaccine is a reasonable cause for transient semen concentration and TMC decline. Long-term prognosis remains good.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/andr.13209
Senast redigerad av korrektamund0 2022-06-29 kl. 11:10.
2022-06-29, 12:34
Medlem
Citat:
Av princip finner jag det meningslöst at kommentera något som skrivits av en person som anses haft mest fel av alla när det gäller COVID. Killen är som en cornucopia av feltolkningar och fabricerat trams.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/pandemics-wrongest-man/618475/

I det här fallet klarar han inte ens av att slå upp 'motility count' och har fått för sig att det handlar om antalet spermier. Det gör det inte.

Hursomhelst, studien han refererar till kan man naturligtvis kommentera, men inte med Alex "kontraindikatorn" Berenson's påståenden som bas som verkar bygga på en upplevt uppsendeväckande uppfattning om att det skulle vara något konstigt att spermiernas förmåga att röra sig (motility) är fortsatt låg 3-4 månader efter en immunrespons.

För Alex Berenson räcker det tydligen inte med att man i studien konstaterar att det är immunresponsen som orsakar den minskade kvaliteten på spermierna, han gör en helt egen ovetenskaplig (och dessutom helt felaktig) tolkning som passar hans uppenbara agenda. "Forskarna har FEL, vaccinet är livsfarligt och vi kommer alla att dö och det är en konspiration för att avpopulera jorden, precis som antivaccinrörelsen och NWO-fantasterna påstår! Buhuuuu!"

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/andr.13209

”Av princip finner jag det meningslöst at kommentera något som skrivits av en person som anses haft mest fel av alla när det gäller COVID.”

Antag istället att det är jag som påstår det som Alex Berenson påstår, om det känns bättre för dig.

Är det inte viktigt inom forskningen att kritiskt granska och ifrågasätta tolkningar av data, i synnerhet forskares egna tolkningar?

Citat från Berenson:

”As other writers have pointed out, the actual data in the paper do not really support the argument that sperm levels returned to normal after five months. In fact, by some measures, levels continued to decline.
Rather than acknowledging this fact, the authors offered the best possible spin on their data, while at the same time publishing the figures themselves near the end of the paper so that other researchers could see the reality for themselves.

This tactic is now commonplace among researchers putting out data that might raise concerns about the mRNA shots. It is likely a response to the overwhelming political pressure to hide the deepening crisis around the safety and efficacy of shots that governments have given to over a billion people worldwide.”

Men låt oss utgå från att du har rätt i dina antaganden. Du skriver följande:

”Antivaxxar-patrasket […] menar att det är COVID-vaccin som orsakat en nedgång i antalet födslar - utan att presenter ETT ENDA bevis för teorin”

Samt påstår följande:

”Den nedgången [temporär nedgång i fertilitet] inträffar vid vaccination med i princip ALLA vaccin samt vid ALLA typer av infektioner som resulterar i hög feber.”

Nu till frågorna:

Erkänns att en nedgång i fertilitet (ditt ordval) kan vara en bidragande orsak till en nedgång i antal födslar? Om så är fallet, kan massvaccination av människor i fertil ålder förväntas bidra till nedgång i antalet födslar under Q1 2022 (som statistik från olika länder sägs kunna påvisa)? Är det relevant eller rent av mycket viktigt ur folkhälsosynpunkt att följa upp vaccinens negativa effekter på fertilitet även fortsättningsvis?
2022-06-29, 13:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Erkänns att en nedgång i fertilitet (ditt ordval) kan vara en bidragande orsak till en nedgång i antal födslar? Om så är fallet, kan massvaccination av människor i fertil ålder förväntas bidra till nedgång i antalet födslar under Q1 2022 (som statistik från olika länder sägs kunna påvisa)? Är det relevant eller rent av mycket viktigt ur folkhälsosynpunkt att följa upp vaccinens negativa effekter på fertilitet även fortsättningsvis?
En högst personlig men hyfsat vetenskapligt förankrad gissning är att nedgången i fertilitet är en kombination av flera orsaker.

1. Sociala och ekonomiska orsaker. Vem vill skaffa barn nu? Samma sak har hänt vid andra svåra pandemier och ekonomiska depressioner. Absolut.
2. Pandemiska (om 40% av befolkningen blir smittade av ett virus som BEVISLIGEN orsakar manlig infertilitet (oaktat den är temporär eller långvarig) lär det ge utslag få antalet födslar). Absolut.
3. Vaccin. Om man under en kort tidsperiod vaccinerar 70% av fertila personer har man redan där skapat en förutsättning för låg global fertilitet p.g.a. immunresponsens påverkan på fertiliteten. Absolut.

Därifrån är det dock långt till att hävda att "vaccinet är så skadligt att det föds mycket färre barn". Det är ju helt enkelt inte sant. I synnerhet som det är vetenskapligt vitsaordat att mäns testiklar och spermieproduktion tar extremt mycket stryk vid vid en SARS-CoV-2 infektion. Till och med små pojkar får ont i pungen. Skulle det vara något konstigt att ett novelt virus, som infekterar 50% av befolkningen och sätter sig på mäns testiklar, på kort tid påverkar antalet barnafödslar? Inte ett dugg konstigt.
2022-06-29, 14:26
Medlem
Citat:
En högst personlig men hyfsat vetenskapligt förankrad gissning är att nedgången i fertilitet är en kombination av flera orsaker.

1. Sociala och ekonomiska orsaker. Vem vill skaffa barn nu? Samma sak har hänt vid andra svåra pandemier och ekonomiska depressioner. Absolut.
2. Pandemiska (om 40% av befolkningen blir smittade av ett virus som BEVISLIGEN orsakar manlig infertilitet (oaktat den är temporär eller långvarig) lär det ge utslag få antalet födslar). Absolut.
3. Vaccin. Om man under en kort tidsperiod vaccinerar 70% av fertila personer har man redan där skapat en förutsättning för låg global fertilitet p.g.a. immunresponsens påverkan på fertiliteten. Absolut.

Därifrån är det dock långt till att hävda att "vaccinet är så skadligt att det föds mycket färre barn". Det är ju helt enkelt inte sant. I synnerhet som det är vetenskapligt vitsaordat att mäns testiklar och spermieproduktion tar extremt mycket stryk vid vid en SARS-CoV-2 infektion. Till och med små pojkar får ont i pungen. Skulle det vara något konstigt att ett novelt virus, som infekterar 50% av befolkningen och sätter sig på mäns testiklar, på kort tid påverkar antalet barnafödslar? Inte ett dugg konstigt.

Ja självklart är det en kombination av fler olika orsaker. Därför skev jag ”bidragande orsak” och inte att "vaccinet är så skadligt att det föds mycket färre barn". Det kan framstå som att du citerar mig (vilket inte är fallet), därav måste det klargöras att jag aldrig kommit med ett sådant påstående.

Intressant. Jag ger dig ett plus för erkännandet i punkt 3. Däremot är informationen inte så rolig för de par som försöker skaffa barn och som följt rekommendationen att ta vaccinet, kanske flera på varandra efterföljande doser. För oavsett hur självklart du väljer att presentera dina svar (”Absolut”) så vill jag påstå att risken för reducerad fertilitet gått de flesta obemärkt förbi. Våra myndigheter sa aldrig ”ta dina rekommenderade vaccindoser, de är säkra och effektiva - MEN kära medborgare - glöm inte att vaccinen kan minska fertiliteten hos män. Vi hoppas och tror att minskningen endast är tillfällig och går tillbaka i till normala nivåer efter några månader.”

Om du har rätt i punkt 1 så är det en tragedi i sig att folk blev osugna på att skaffa barn som ska växa upp i en förmodat dystopisk auktoritär värld där rädslan dominerar och där kroppslig integritet inte står särskilt högt i kurs. Men det beror kanske på vem man frågar.

Ang Punkten 2 så har jag inte satt mig in i de studier som visar att infektion av covid-19 minskar fertilitet men det framstår som sannolikt att fertilitet kan minska tillfälligt efter infektion/feber. Det finns tidigare studier på andra sjukdomar som vad jag förstår indikerar att så är fallet. Problemet är väl här bara att vaccinen inte förhindrar infektion. Man riskerar alltså att bli utsatt två gånger (eller otaliga gånger beroende på hur många fortsättningsdoser man tar).
2022-06-29, 14:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ang Punkten 2 så har jag inte satt mig in i de studier som visar att infektion av covid-19 minskar fertilitet men det framstår som sannolikt att fertilitet kan minska tillfälligt efter infektion/feber. Det finns tidigare studier på andra sjukdomar som vad jag förstår indikerar att så är fallet. Problemet är väl här bara att vaccinen inte förhindrar infektion. Man riskerar alltså att bli utsatt två gånger (eller otaliga gånger beroende på hur många fortsättningsdoser man tar).
Ja, så är det. Varje gång kroppen genererar immunsvar får det konsekvenser för de reproduktiva organen. Det är en passiv konsekvens av kroppens immunsvar. Det gäller oavsett om det är en immunisering mot Hepatit, COVID-19 eller en infektion. Däremot vet man genom forskning att en infektion av SARS-CoV-2 har en negativ effekt på manliga reproduktiva organ (testiklarna) genom att viruset i princip tränger in i testiklarna och orsakar orchitis (inflammation av testiklarna).

MEN, då vaccinet bevisligen har en viss effekt på infektionen kan man redan här säga att man åtminstone inte förlorar på gungorna, men att man inte vinner något på karusellen, d.v.s. du kan aldrig komma ifrån att du får en viss påverkan på fertiliteten vid vaccinering, men att du ALDRIG kan komma ifrån en betydligt värre påverkan på fertiliteten om du blir infekterad utan att vara vaccinerad - och den påverkan är dessutom vetenskapligt bevisat värre.

Men ja, du har helt rätt eftersom en person som vaccinerats fyra gånger kan ha en sämre fertilitet under en ganska lång period på grund av immunsvaret efter vaccination, så är det, men det är ingenting som är specifikt för COVID-vaccin utan på grund av kroppens immunsvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in