2022-06-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du skrev att ryssarna tydligt deklarerat att de skulle starta kärnvapenkrig. Det stämmer alltså inte. Du överdrev. Det är i och för sig inte så konstigt i denna tråd där missuppfattningar, irrelevanta detaljer och överdrifter verkar vara det normala. Besinning är en rimlig önskan.

Tänk nu och förklara för mig, Ryssland skulle inte attackera Ukraina, enligt Lavrov har dom ännu inte gjort det, alla har överreagerat ryssarna har inte attackerat Ukraina. Men om det nu är så att konkreta hot som uttalas av toppolitiker i ryska duman, inte bara en utan flera personer, inte skall tas på allvar.

Tänk om en västerländsk politiker skulle ställa sig upp och börja hota Ryssland med förgörelse hur skulle du då reagera.
Citera
2022-06-29, 10:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är ju NATO toppmötet nu. Det bör ju finnas förväntningar på att andra länder även donerar nu de närmaste dagarna..

Syns faktiskt även att Holland har dragit sitt strå i stacken, men Belgien verkar hålla hårt på penningpungen :

Belgium To Not Provide Armoured Howitzers To Ukraine Due To Price Issues Amid War
Belgium will not provide armoured howitzers to Ukraine as the talks between the Defence Department and the company has been stalled on price.

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/belgium-to-not-provide-armoured-howitzers-to-ukraine-due-to-price-issues-amid-war-articleshow.html

För djävligt, Belgiens agerande alltså, schackra om betalning när Ukraina blöder för deras skull, vilka satans giriga svin.

Nato borde gripa in och tvinga de asen (Belgarna) att skicka vad de kan och det djävligt fort, Nato får sin ärkefiende manglad och det har hitintills inte kostat dem (Nato) en soldat.
Citera
2022-06-29, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Varifrån får du informationen om att det skulle handla om mer än en missil?

Släppts en video med ihopklippta övervakningsfilmer som visar det andra nedslaget. En av kamerorna visar ett rökmolk från en tidigare missil som dimpt ner längre bort, i riktning mot köpcentrat.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är den senaste förklaringen, den första var att det var en Ukrainsk misil som träffat köpcentret.

Men det är väl så Ryssk propaganda funkar man sprider lögner tills någon rimlig fatnar hos folk.

Nej, rysk propaganda är väldigt simpel - en statlig myndighet kommer med en förklaring och sedan håller man sig till den. I detta fallet försvarsministeriet.
Citera
2022-06-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Släppts en video med ihopklippta övervakningsfilmer som visar det andra nedslaget. En av kamerorna visar ett rökmolk från en tidigare missil som dimpt ner längre bort, i riktning mot köpcentrat.
Vänligen länka till dessa filmer.
Citera
2022-06-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Snälla du, videon finns överallt på nätet.

Ta du din morgonmedicin och acceptera verkligheten som den är istället,

Ryssarna är skyldiga till att ha indirekt satt fyr på ett tomt köpcentrum när de bombade levererat militärt materiell.

Men det kan ju inte vara annat än ryssarna för spriten i den sedan länge nedlagda gallerian, där var alla flaskorna hela vilket en namngiven person skyndade sig att konstatera när ett vapenlager i intilliggande fastighet exploderar. Så fungerar ryska propagandan! Hämtat från ryska telegram!
Citera
2022-06-29, 10:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ryssen har kommit med en förklaring och hållit sig till den:
Rysk missil har träffat vapen/ammonutionslager i fabriksområdet och explosionen har antänt köpcentrat, som de menar inte varit i bruk.

Uppenbarligen har en missil träffat fabriksområdet, men var den andra skulle träffat om den inte träffat köpcentrat är det ingen som kan förklara.

Den ryska förklaringen låter orimlig. Avståndet är för långt för det:

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/54CC/production/_125680712_kremanchuk_visual_analysis_02_640-nc.png

Att en andra missil hamnat lite fel (om det var oavsiktligt att träffa shoppingcentret) är dock en möjlig förklaring. Det är inte så långt från shoppingcentret till närmaste del av fabriken. Ca 100 meter bara. Ryssarna har ju emellanåt vissa problem med sin precision, så det kan inte uteslutas att något sådant hände även här.

Bilden finns i denna artikel:
https://www.bbc.com/news/61967480
Citera
2022-06-29, 10:11
Medlem
Citat:
Vänligen länka till dessa filmer.

Här finns en:

www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/vmlhwt/the_moment_of_the_explosion_after_the_missile/
Kameran på nordvästra sidan av dammen visar från 34:e sekunden, syns tydligt ett rökmoln innan den andra missilen träffar vid 43:e sekunden.

Edit: De har visst även lagt upp vad som ska vara den första missilen som träffar: www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/vmy77l/allegedly_the_moment_a_russian_missile_hit_the/
Verkar träffa precis norr om köpcentrat. Behövs nog inget vapenlager för att det ska antända oavsett.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-06-29 kl. 10:24.
Citera
2022-06-29, 10:19
Medlem
Snapcounts avatar
Reaktionen till donerade MLRS kom snabbt..

Russiske hackere angriper Norge
Den russiske hackergruppa Killnet varslet onsdag morgen et storangrep mot Norge. Utenriksministerens ansikt brukes til å fronten trusselen - og Arbeidstilsynets nettsider er allerede tatt ned.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russiske-hackere-angriper-norge/76487161

Eller om det är Stoltenbergs arbete med att lotsa in Sve/Fin i NATO...
Citera
2022-06-29, 10:21
Medlem
Citat:
Här finns en:

www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/vmlhwt/the_moment_of_the_explosion_after_the_missile/

Kameran på nordvästra sidan av dammen visar från 34:e sekunden, syns tydligt ett rökmoln innan den andra missilen träffar vid 43:e sekunden.
Den där videon har jag sett förut. Men jag förstår inte hur den bevisar att det var två missiler varav en träffade köpcentrumet.
Citera
2022-06-29, 10:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Den där videon har jag sett förut. Men jag förstår inte hur den bevisar att det var två missiler varav en träffade köpcentrumet.

Jag tyckte att jag såg skuggorna av två missiler, eller vad det var i början av klippet, men kan ha sett fel.
Citera
2022-06-29, 10:34
Medlem
Citat:

Rent teoretiskt kan det väl vara köpcentrat som självantänt och ses ryka i bakgrunden innan en missil ses träffa...

Det troliga är dock att det tidigare träffat en missil på eller bredvid köpcentrat och det är detta rökmoln vi ser.
Citera
2022-06-29, 10:34
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
https://www.bbc.com/news/61967480

mycket nöje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in