2022-06-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tror som du, KM kan veta något om försvinnandet. Han kan ha blivit vittne till hur Helena plockas upp av en bil efter bron och sett vilka som satt i bilen, KM kan t.o.m. ha bevittnat tumultet i kohagen. Allt beror på vart GM dök upp.

Men om HA fick skjuts hela vägen från stan, dvs om hon hoppade in i en bil före Marieholmsbron så är KM förmodligen helt oskyldig.

Absolut, fast han kan stått på torget med Helena och BW och sett dom hoppa in i en bil eller sett dom gå iväg tillsammans, vilket indirekt är att veta vart hon tog vägen.

Och har faktiskt inte tänkt på det tidigare! Om de gick hem tillsammans/Över bron och bort mot Helenas hem så skulle han kunna sett bråket som uppstod och valde att springa därifrån alternativt blivit hotad till tystnad, jag ser detta som mindre sannolikt men absolut en möjlighet.

Jag tror mer på att han antingen såg henne gå iväg till en/hoppa in i en bil, eller bli upplockad av en bil.

För jag får känslan av att hans beteende är mer rädsla för att sanningen ska komma fram angående vad han vet mer än vad han kan tänkas ha gjort. Iaf bara min känsla.
Citera
2022-06-28, 22:03
Medlem
Ingen av helenas systrar verkar vara Facebookvänner med BW längre.
Citera
2022-06-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle

Har dom varit det tidigare? Tänker 30år är en lång tid liksom, rätt ovanligt att förfarande umgås med sina barndomsvänner efter att man skaffat egna barn och egen familj etc.
Citera
2022-06-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Har dom varit det tidigare? Tänker 30år är en lång tid liksom, rätt ovanligt att förfarande umgås med sina barndomsvänner efter att man skaffat egna barn och egen familj etc.

Det var på BW:s Facebook jag för några år sedan hittade en av systrarna... eller båda...
Citera
2022-06-28, 22:26
Medlem
Citat:
Det var på BW:s Facebook jag för några år sedan hittade en av systrarna... eller båda...

Hmm.. ja.. kan betyda något, eller inget..
Citera
2022-06-28, 23:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
Hmm.. ja.. kan betyda något, eller inget..

Ulrika är fortfarande vän med BW på Facebook, ja!
Citera
2022-06-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ulrika är fortfarande vän med BW på Facebook, ja!

Ja, hon verkar aldrig ha misstänkt honom, eller någon annan av sina vänner. Hennes uttalanden är faktiskt lite märkliga gällande den biten men samtidigt... Nog väldigt svårt att peka fingret på sina barndomsvänner och man intalar sig nog att det är någon "ansiktslös"

Fast hade det varit jag så hade jag nog genom åren börjat ändra på inställningen då man aldrig hittade någon..
Citera
2022-06-29, 00:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja, hon verkar aldrig ha misstänkt honom, eller någon annan av sina vänner. Hennes uttalanden är faktiskt lite märkliga gällande den biten men samtidigt... Nog väldigt svårt att peka fingret på sina barndomsvänner och man intalar sig nog att det är någon "ansiktslös"

Fast hade det varit jag så hade jag nog genom åren börjat ändra på inställningen då man aldrig hittade någon..

Den stora frågan är vem UA hade besök av natten när Helena försvann? Vem var tjejen som hade bråkat med sin pojkvän, som UA stöttade eller tröstade?
Om hon hade något med BW, SP eller MK att göra kan det vara den utlösande faktorn till vad som hände Helena.
Var det tjejen från festen i Radbyn? Var det ett ex till BW? Var det BW's dåvarande flickvän? Var det SP's flickvän? eller ett ex till SP? Var det någon SP hade slagit tidigare under kvällen när han var i sällskap med BW? hade MK bråkat med sin flickvän?

När Helena ringde hem från Stadt bör UA ha berättat att hon hade besök av XX och att hon hade bråkat med sin pojkvän. Om pojkvännen var någon i trion BW, SP eller MK blir det riktigt intressant.

När Helena sen träffade på BW utanför stadt berättade hon kanske om samtalet med UA eftersom BW i första hand var UA's vän om jag har förstått saken rätt.

Kanske handlade bråket i Kohagen om att GM inte fick följa med HA hem och snacka med tjejen eller rent av hämta henne? Hade UA kanske sagt till HA att ingen av dessa killar fick följa med henne hem eller skjutsa henne hem och att hon därför skulle ta en taxi?
Kanske var UA rent av orolig för att den här tjejens kille eller någon av hans kompisar skulle träffa på HA nu när hon var ensam ute mitt i natten?

Ett sådant typ av scenario skulle förklara UA's märkliga beteende, det skulle även förklara ev. skuldkänslor och anledningen till varför hon aldrig kan berätta "sanningen" för familjen. UA hade "ansvar" för Helena men var kanske själv indirekt inblandad i det som hände.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-29 kl. 00:37.
Citera
2022-06-29, 01:45
Medlem
Citat:
Den stora frågan är vem UA hade besök av natten när Helena försvann? Vem var tjejen som hade bråkat med sin pojkvän, som UA stöttade eller tröstade?
Om hon hade något med BW, SP eller MK att göra kan det vara den utlösande faktorn till vad som hände Helena.
Var det tjejen från festen i Radbyn? Var det ett ex till BW? Var det BW's dåvarande flickvän? Var det SP's flickvän? eller ett ex till SP? Var det någon SP hade slagit tidigare under kvällen när han var i sällskap med BW? hade MK bråkat med sin flickvän?

När Helena ringde hem från Stadt bör UA ha berättat att hon hade besök av XX och att hon hade bråkat med sin pojkvän. Om pojkvännen var någon i trion BW, SP eller MK blir det riktigt intressant.

När Helena sen träffade på BW utanför stadt berättade hon kanske om samtalet med UA eftersom BW i första hand var UA's vän om jag har förstått saken rätt.

Kanske handlade bråket i Kohagen om att GM inte fick följa med HA hem och snacka med tjejen eller rent av hämta henne? Hade UA kanske sagt till HA att ingen av dessa killar fick följa med henne hem eller skjutsa henne hem och att hon därför skulle ta en taxi?
Kanske var UA rent av orolig för att den här tjejens kille eller någon av hans kompisar skulle träffa på HA nu när hon var ensam ute mitt i natten?

Ett sådant typ av scenario skulle förklara UA's märkliga beteende, det skulle även förklara ev. skuldkänslor och anledningen till varför hon aldrig kan berätta "sanningen" för familjen. UA hade "ansvar" för Helena men var kanske själv indirekt inblandad i det som hände.

Absolut, viktiga frågor! Och det är därför denna tråden är så viktig! Att ställa just dessa frågor och funderingar, för vissa frågor kanske man själv glömmer ställa, eller man behöver höra hur andra tänker.
Jag har inte lagt så mycket energi på detta själv men nu när du ställer frågorna så har dom absolut ett värde, det hade som du säger kunnat påverka sinnesstämningen för vissa/en individ just denna kväll. Jag har själv funderat lite över vad det var som spårade ur, som jag varit inne på tidigare så tror inte jag att det var en våldtäkt som spårade ur utan mer ett fyllebråk som spårade ur. Och dessa frågor hade gett vissa av de svaren.

För jag har haft frågor om det som hände var något som just i stundens hetta (vilket jag tror) eller fall det varit något gammalt som dykt upp just denna kväll på fyllan, typ en gammal händelse som man naturligtvis måste prata om 02.20 efter x antal liter sprit i kroppen. Visst går man på det sexuella spåret så finns det såklart många alternativ att välja mellan även där.. Fast någonstans tänker jag att det sexuella spåret hade varit mer sannolikt vid en ensam gärningsman och fall det var en för offret okänd gärningsman, här får känslan mer av att de bråkade med Helena över något.

Gällande Systern så har jag mer varit inne på att hon kan ha fabricerat minnet för att det ska bli mer vackert och att hennes eget samvete ska dövas. Tex Helena var så himla glad och vi skulle dricka Te som vi alltid gjorde! Jag sa till henne att taxi (Som en ansvarig storasyster). Jag tror mer samtalet var; "Har du min plånbok? Nähä, då ringer jag PW istället, ses sen"
-"Ja okej, jag är med xxx"
Det låter inte lika vackert samt inte lika ansvarsfullt med fakta på hand.

Däremot är det sjuktintressant vem UA träffade, som jag tolkat det så är det lite olika scenarion som uppstått, vissa säger en manlig bekant (typ någon pojkvän/älskare kanske). Medan andra menar att det var en tjejkompis (Kanske BWs tjej som han bråkade med??)... det senare hade ju som sagt kunnat leda till någon form av Butterfly-effekt denna kväll..

Sen är det som sagt lite intressant vilka hon ringde morgonen-efter, jag tänker att man ringer dem som det är störst chans att hon är hos, någon av dem borde ju sannolikt ha med hennes försvinnande att göra, då det är dem som står hennes närmast. Och enligt rykten så var BW bland de första.... (Samt en av anledningarna till att jag tror UA vägrat att blicka mot gänget, man kan inte se sina vänner som GMs, men som sagt... Hade det varit jag så hade jag nog börjat med åren blicka runt om mig).
Citera
2022-06-29, 01:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

I detta sammanhang får vi inte glömma att Helena kan ha berättat för Ulrika om en typ "jobbig jävel" på Stadt. Vi har garanterat inte fått veta allt som sades under det där samtalet. Varför säger Ulrika till Helena att hon ska ta en taxi hem när det "inte var något som vi brukade göra"?
Senast redigerad av Ugglan. 2022-06-29 kl. 02:02.
Citera
2022-06-29, 02:30
Medlem
Däremot behöver vi mer info om både EM-Husets medlemmar och deras alibin, vart dom sov-vaknade upp dagen-efter. Vi har tydligen kunnat "konstatera att BW dök upp vid EM-huset där han ska ha tvättat. PU dök upp hos en vän med rivsår och skitiga kläder, ramlat i en buske. Men framförallt behöver vi mer info om denna MK!--Finns tämligen lite om honom (Vem fan är han? Som person?), förutom att han ska ha varit på Stadt och var sambo med BW i EM-huset!

Sen är det alltid bra att få mer info om tex UAs besök den där natten och fall det hade kunnat påverka utkomsten av det hela.. (Har för mig jag läst någonstans att hon inte ville med till Stadt pga ont i magen, men kan ha fel).
Citera
2022-06-29, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I detta sammanhang får vi inte glömma att Helena kan ha berättat för Ulrika om en typ "jobbig jävel" på Stadt. Vi har garanterat inte fått veta allt som sades under det där samtalet. Varför säger Ulrika till Helena att hon ska ta en taxi hem när det "inte var något som vi brukade göra"?

Ja jag tänker tre scenarion;
1. Som du säger, någon var efterhängsen/jobbig, så
ta taxi!
2. Hon ville inte att hon skulle gå hem, ensam tjej.
3. Det är en efterkonstruktion, för hade hon tagit taxi så hade hon levt, det känns bättre för dig själv, du dövar ditt egna samvete så att säga.. ("Om hon gjort som jag sa!").

Sen tänker jag; Var inte KM med när hon ringde, hjälpte henne att ringa, så jag tänker att hon kanske inte rent ut kunde säga att någon jobbig jävel var på henne om han som var den jobbiga stod bredvid..
Samt att enligt UA så var hon på gott humör när hon ringde för det var någon där hon var intresserad av, men sen samtidigt så får jag känslan av att det också kanske är en efterkonstruerat. När UA berättar om samtalet så känns det så onaturligt på något vis.. typ som; Pratar folk så till varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in