Citat:
Eftersom Rabe placerade mätare för radioaktivitet vid vraket 2000, som plockades upp av den polske dykaren Slawek (? finns på YT), och denna inte visade något så kan vi utesluta radioaktiv last av typen du spekulerar i.
Problemet med alla dessa teorier är att de inte kan falsifieras:
I grund och botten är det samma omvända bevisföring idag som då: man tycker besluten som togs 1994-1995 var konstiga/fel/obegripliga, alltså är det något som är lurt. Den enkla sanningen är att två regeringar och en riksdag ställdes inför helt unika och svåra beslut och gjorde det de trodde var bäst. En del beslut var bra, några dåliga, och ett katastrofalt undveks (övertäckningen).
Problemet med alla dessa teorier är att de inte kan falsifieras:
- Om man dyker ned och inspekterar bildäck (som Kurm) och inte hittar några ”gröna lastbilar” i fören (som Kurm), då kommer en LÅ-typ som ett brev på posten ovh hävdar att de redan flyttats av någon okänd.
- Någon kommer att säga att ”nej, det var civila bilar”. Om sedan varenda bil på bildäck släpas ut och befinns sakna den påstådda lasten, då vet vi alla vad svaret blir.
I grund och botten är det samma omvända bevisföring idag som då: man tycker besluten som togs 1994-1995 var konstiga/fel/obegripliga, alltså är det något som är lurt. Den enkla sanningen är att två regeringar och en riksdag ställdes inför helt unika och svåra beslut och gjorde det de trodde var bäst. En del beslut var bra, några dåliga, och ett katastrofalt undveks (övertäckningen).
Läs inlägget en gång till.. OM beslutsfattarna misstänkte att det kunde innehålla radioaktivitet så blir besluten mycket enklare att förstå.. sen när det visade sig att det inte var det var det försent att backa banden..
Jag hade inte velat att dom norska dykarna skulle plocka upp personer som EVENTUELLT även om det var minimal risk var kontaminerade..
Jag hade om jag inte hade full kontroll gärna sett vraket inkapslat i betong OM det fanns minsta misstanke om radioaktivitet..
Jag hade inte velat att dykteamet undersökte bildäck om det fanns misstanke om radioaktivitet..
Varken du eller jag vet vad som hände.. du får ha din åsikt vilket jag respekterar och alla andra sin.. men för att försöka förstå alla konstiga fakta och konstiga beslut som fattades så är jag trygg i mina tankar..
Vad jag däremot inte förstår är vad som sänkte henne.. varken dynamit, torpedering eller kollision är något man utför utan att planera det i förväg.. (att kollidera av misstag ser jag som osannolikt) och har man tid att planera har man sannerligen tid att stoppa allt i land istället.. och utan dynamit, torpedering eller kollision hade hon inte sjunkit på 1 timme..