Citat:
Ursprungligen postat av
clanton
Jo det är min tanke också att det finns backventiler som jag skrev är det en långsökt tanke, men så börjar man igen fundera på var ventilerna sitter kanske är det ganska långt till den närmaste fungerade dessa med tanke på dåligt underhåll osv. Men som sagt långsökt.
Kommentar: det fanns ingen toalett eller dusch i hytterna på däck 1 så ett avlopp skulle i så fall vara en golvbrunn för städning. Jag ser det som osannolikt med tanke på att man brukar ha heltäckningsmattor.
Vad gäller vatten på däck 1 och bildäck 2 så är läget följande:
- vi har 7-8 överlevande som ser små mängder vatten (”rännil”, etc.) på däck 1 när de flyr hytterna.
- vi har 8-9 överlevande som ser vatten på bildäck 2, genom eller vid dörrarna till bildäck.
- tre vittnen i ECR ser stora mängder tränga in vid rampen eller på bildäck.
Av detta kan vi dra en helt säker slutsats: det fanns stora mängder vatten på bildäck, tillräckligt mycket för att tränga igenom dörrarna, strax efter 01:00 när de överlevande passagerarna flyr uppåt i trapphuset.
Vad gäller för vattnet på däck 1? Kan vi utesluta att det kommer från ett annat ställe än bildäck? Nej, det kan hypotetiskt komma från ett annat ställe. Men nu har minst 5 oberoende dykexpeditioner (1994, 2000, 2019, 2021, 2021) undersökt vraket utan att hitta något hål i skrovet under vattenlinjen*. Vad vi har är E&As hål #1 med den tillhörande sprickan, ett hål som är centrerat vid fendern 2 m över vattenlinjen i byttsektion 5, eller möjligen vid WT-skottet 4/5. Det finns där en vertikal spricka ner till vattenlinjen som jag påstår med stor sannolikhet inte fanns vid Rabe/Bemis expedition 2000 (eftersom de sökte längs fendern utan att se den), och som således uppstått efter förlisningen. Som vi alla sett efter dykningarna 2021 så finns det av allt att döma både klippor och morän på botten under detta hål vilket utgör en både trolig och naturlig till hur det har uppstått.
I detta läge är det dags att titta på sannolikheter vad gäller vattnet på däck 1.Vi har två huvudalternativ:
1) vattnet kommer ifrån bildäck och har runnit ner genom trapphusen, eller någon annan okänd väg (t.ex. hyttventilation eller andra kanaler från center casing ut till hytterna).
2) vattnet har kommit från det enda hålet vi känner till i skrovet föröver, dvs E&As hål #1.
Alternativ (1) vet vi är en möjlighet. Det fanns vatten på bildäck 2, och vi vet hur det kunde komma in: genom bogporten. Vatten rinner neråt och således mot däck 1. Alternativ (2j har minst två problem: ingen har märkt av att hål #1 har uppstått och hört eller sett vatten komma in, och en betydligt mer trolig förklaring är att det uppstod på botten. Det förklarar inte heller hur små mängder vatten iakttas i 4 olika avdelningar (1, 3, 4, 5) utan att någon ser vattenmassor skölja fram och tillbaka.
Slutsatsen från en bedömning av sannolikheter är given, och bevisbördan ligger på den som hävdar annat.
*) E&As hål #2 verkar ligga i maskinverkstaden och kan ev. ligga under vattenlinjen. Men det är utanför hyttavdelningarna och kan inte ha orsakat vatten där. Dessutom finns MM Kadak där och han skulle givetvis märkt om ett hål uppstått där.