2022-06-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Även om det vore sant, dvs det du försöker påvisa så är det inte märkligt att inte mer har förstörts i omgivningen med tanke på att det var ett lager av militär utrustning? Vanligtvis är påföljden att explosioner kommer en efter annan och förstör mycket i omgivningen?

Är jag helt korkad eller är det fler som är korkade?
det är bara att konstatera : de proryska personerna här är helt hjärntvättade av putinpropaganda , det finns inga bevis överhuvudtaget som biter på dem,,absolut inga bevis alls,, egentligen helt utan mening att argumentera med en sådan människa,, de är förlorade..
Citera
2022-06-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Äntligen glada nyheter! Kriget kanske snart är slut!
Zelensky höll ett videotal till ledarna på G7 mötet igår där han uttryckte att kriget måste avslutas innan vintern börjar
https://www.business-standard.com/ar...2700622_1.html

Varför sa han detta? Vad kan det bero på?

A) fysiskt elementära : ukrainas trupper är slutkörda och kommer inte att klara ett krig under bistra vinterförhållanden

B) i november är det mellanårsval i USA och det ser ut som om Democrats kommer att lida ett betydande nederlag i kongressen vilket i sin tur riskerar att minska stödet till Ukraina

C) i höst kommer olje- och gasreserverna för Tyskland mfl EU länder att vara på upphällningen och social oro och missnöje kommer att dominera den politiska agendan

D) han räknar med att ryssarna har besegrats och retirerat från Ukraina om några månader

Vad tror ni?

Handlar väl om att försöka ragga mer materiel?

Tror det är en stor nackdel att ge den sortens tidsplan. Om 5 månader, så ska kriget vara över. Men tvivlar på att de lyckas med mer än att trycka tillbaka ryssen från västra sidan av Dnepr tills dess. Samtidigt kanske ryssen tagit Sloviansk, Kramatorsk, Bakmhut osv i Donbass och påbörjat en belägring av Kharkiv.

I kontrast så har Ryssland inte förmedlat någon tidsplan, utan signalerar enbart att det hela får ta den tid det tar.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-06-28 kl. 16:25.
Citera
2022-06-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har inte sett en enda video där ryska soldater intagit skolor, dagis eller andra civila bygnader för att göra dom till sovplatser eller baser utan dom sover i fält vad jag sett. Vad tycker du om Ukrainska soldater som plundrar hem eftersom Kiev inte skickar mat till dom eller civila.

Orkar inte svara på allt annat du skrev då jag inte tror att du kommer ändra uppfattning i vilket fall. Men angående detta så har det väl rapporterats flera fall av just det. Varför skulle dom sova i fält när dom ockuperar byar och städer?

https://youtu.be/IvNc9yDox8U?t=114
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u7q82t/teachers_show_their_school_where_the_russian/
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/ut3rew/the_occupiers_wrote_a_tearful_message_to_the/
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/tztb1p/this_is_the_school_in_borodianka_after_the/
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/tz7fzs/in_the_ukrainian_village_of_novyi_bykiv_the/
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/tugyiu/i_want_to_show_you_the_pigstys_lair_here_they/
Citera
2022-06-28, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Handlar väl om att försöka ragga mer materiel?

Tror det är en stor nackdel att ge den sortens tidsplan. Om 5 månader, så ska kriget vara över. Men tvivlar på att de lyckas med mer än att trycka tillbaka ryssen från västra sidan av Dnepr tills dess. Samtidigt kanske ryssen tagit Sloviansk, Kramatorsk, Bakmhut osv i Donbass och påbörjat en belägring av Kharkiv.

I kontrast så har Ryssland inte förmedlat någon tidsplan, utan signalerar enbart att det hela får ta den tid det tar.

Zelensky orkar inte hålla igång kriget längre än så. Det kostar för mycket i form av människoliv, civila och soldater. Stor tragedi och utsikterna att jaga ut ryssen ter sig nog oöverstigliga i dagsläget.
Han har antagligen lovat att fortsätta tappert och hålla skenet uppe tills USAs mellanårsval, annars kommer Biden att få ett nytt nederlag av typen Afganistan på halsen lagom till valet.
Citera
2022-06-28, 16:30
Medlem
leachs avatar
Citat:
Även om det vore sant, dvs det du försöker påvisa så är det inte märkligt att inte mer har förstörts i omgivningen med tanke på att det var ett lager av militär utrustning? Vanligtvis är påföljden att explosioner kommer en efter annan och förstör mycket i omgivningen?

Är jag helt korkad eller är det fler som är korkade?

Ryssen kör med precisions attacker, inget sprängs för att skona civila. Dom kör en "feel the force" så att all militär material dör på fläcken.
Som tur är finns en outtömligt flöde på mer materiel.

BOEING C-17 Globemaster 3, fullt på väg till hjältarna.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c172

Tomt snart hemma för påfyllning.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae07df

Tomt på väg förr påfyllning av nytt modernt militär materiel.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae1179

Så här ser det ut dygnet runt
Citera
2022-06-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Lägg av.
Svenska vikingar fördades långt in i Ryssland och det syns ju att Ryssarna är våra bröder och systrar.
Att ta upp krig mot Ryssland före Sovjet blir bara larvigt.
USA har haft inbördeskrig. Tycker du det är väsentligt?

Vad har USA att göra med att du kallar ryssarna våra bröder och systrar?
Sedan färdades vikingarna inte in i Ryssland utan endast i Ukraina, ett fåtal tog sig in i Ryssland men 99% idag är mongoler och slaver, precis som Putin, du ser ju vilka sneda ögon han har och runt ansikte som en mongol.
Senast idag fick vi reda på hur ryssarna attackerat Sverige IGEN genom hackerattacker, gör bröder och systrar så mot varandra? Nä, trodde inte det, ryssjävlarna ska sparkas ut ur Sverige eller så åker dom på ordentligt med pisk.
Citera
2022-06-28, 16:31
Medlem
Citat:
Putin bär ansvaret för detta meningslösa krig. Glöm aldrig det!
Ser två sidor i det hela, inget är svart och vitt.
Citera
2022-06-28, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Mig veterligen så skickar man hela pods fulla med raketer. Då man har skickat M31 GMLRS där GPS/INS styrningnen samt en speciell canard vinge sitter i raketen. Menar du att USA bara skickat stridsspetsar och att Ukraina redan har raketerna på plats eller hur menar du?

155mm har mer sprängkraft för sin vikt medans m31 GMLRS (den har fortfarande 3ggr så stor sprängkraft) är gjord för att slå ut taktiska mål med så lite collateral skada som möjligt (den är dessutom packad med PBX-109 som är nästan 20% starkare än TNT)

Jag tror han menar att det krävs fler lagerbyggnader, tåg och lastbilar för att få fram raketer än vad det krävs för granater, fram till själva artilleriet. D.v.s. rent logistiskt.
Citera
2022-06-28, 16:34
Medlem
Citat:
Varför i just 400-500 år, varför inte fienden från gud och begynnelsen kan man undra. Ryssen stal Finland från oss och du undrar inte vad finnarna har att säga om det (eller baltstaterna)? Du menar att det bara är vårt land som har rättigheten att kolonisera och ta över världen och det är illa att något land som Ryssland stoppar oss? Varför brände ryssarna och sen lämnade? Ville dom skada oss ekonomiskt så att vi slutade föra krig mot dom? Historielektioner passar nog inte dig utan mer "vetenskapen" rashygien som Ukraina pysslar lite med nu.

Helt rätt, vi har andra bröder och systrar i landet numera och ryssarna passar inte in.

Sverige och Finland var i union i 700 år innan Ryssen invaderade.
Ryssen lämnade Sverige när dom bränt och plundrat vad dom vågade för den Svenska armen var på intågande söderifrån. Ivan är inte bara rå och grym, han är lika feg som en mobbare på skolgården.
Citera
2022-06-28, 16:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Jag anser mig vara mer än normalbegåvad och jag håller med honom förutom att det naturligtvis faller på Rysslands ansvar att civila dör för dom drog ju av missilerna även om det var militära mål. Men låt oss erkänna att det är krig och då dör tyvärr civila. Blev du och andra arga nu att jag är mer än normalbegåvad? Du verkar anse dig själv vara normalbegåvad så vad tycker du om granatbeskjutningen från ukrainarna förra veckan mot staden Doneskt där många civila (även barn) dog och där dom inte siktade på någon militär infrastruktur utan enbart straffade staden? Vad tycker du om ukrainska SBU:s fängelser och tortyrcenter i Donbas där dom plockade in civila och plågade dom? Det finns massor av Ukrainska vittnen som drabbats av rysshatet men det tas inte upp av statsmedia. Vad tycker du om att Ukrainsk militär gärna har baser i förskolor och sjukhus och då gör dom till mål? Senast idag såg jag en grupp ukrainska soldater i en video en av dom tagit och lagt ut där dom hade sovsal i ett dagis (korkat att filma och lägga ut). Jag har inte sett en enda video där ryska soldater intagit skolor, dagis eller andra civila bygnader för att göra dom till sovplatser eller baser utan dom sover i fält vad jag sett. Vad tycker du om Ukrainska soldater som plundrar hem eftersom Kiev inte skickar mat till dom eller civila. Ryssarna kommer med mat och förnödenheter till alla byar och städer dom tar över, tar han om de civila. Vad tycker dom om att ukrainsk militär tar civila som gisslan och gömmer sig sen i industriområden? I dagarna som gått släppte ryssarna ut omkring 500 civila från Azot industriområde och du kan tro deras berättelser eller inte.

Du känner säkert till den sanna historien om köpcentrumet om du nu är normalbegåvad.

Ryssarna har säkert del i olika krigsbrott men gör det mest troligt inte på order som många av Ukrainas krigsbrott utförs under. Det finns ingen logisk mening med det då man vill ta över områden och vinna folks hjärtan. Motiveringen från Kiev-regimen är enbart terror för att skrämma folk att sammarbeta med ryssarna. Lite granater här och lite raketer där samt några spängda bilar med samarbetsvilliga forna ukrainare som vill att livet återgå till det normala, under ryssar eller inte.

Vi kanske ska stoppa kriget istället för att eskalera? Men västs ledare tar hellre död på oss alla än att ge Ryssland ett finger eller säkerhetsgarantier. Vill Ryssland ha säkerhet och fred får dom tydligen ta saken i egna händer och hoppas att våra nuvarande ledare försvinner och ersätts av intelligenta människor som inte är intresserade av krig och konflikter utan smart kan förhandla fram bra överenskommelser som gynnar alla parter, fast det verkar för sent för det nu. Se Boris Johnsson eller Ursula von der Leyen och övriga G7 ledare, ser du dom som riktiga ledare som ser efter sitt folk då vi sjunker ner i det ekonomiska helvetet tillsammans med Ukraina om vi inte löser konflikten snarast?
Ledsen att ta ner dig på jorden, men du är långt ifrån normalbegåvad. Alla normalbegåvade och uppåt ser kriget för vad det är, en onödig och blodig invasion utförd av ett girigt och hatisk diktator, vars hot om kärnvapen blivit till vardag.
Skulle du tycka likadant om det var Sverige som blev invaderat och utsatt för folkmord/krigsbrott?
Du har samma mindset som en cuck, låt den större killen knulla din fru så står vi andra upp emot Ryssland.
Citera
2022-06-28, 16:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag utgick från uppgiften om att kassett med 6 raketer till HIMARS vägde 2500 kg. Om de då har 51 lbs (22 kg) sprängämne i varje så blir det ~ 130 kg.

Om man i stället skickar 60 granater a 43 kg till 155 mm artilleri får man ca 60 x 7 kg = ~ 400 kg sprängämne levererat på fienden, utgående från samma transport av 2500 kg.

Så konventionellt artilleri kräver mindre transport per kg sprängmedel, även om man fortfarande tappar 5/6 av varje granats massa. Detta är såvitt jag förstått väl känt inom armeerna runt om i världen och ett skäl att salvpjäser fått begränsad användning.

Det är också en fråga om volym. Hur många granater får du för samma volym av en raket? En lastbil, eller en tågvagn, kan bara ta en viss volym även om den skulle vara lättare.
Citera
2022-06-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Vad har USA att göra med att du kallar ryssarna våra bröder och systrar?
Sedan färdades vikingarna inte in i Ryssland utan endast i Ukraina, ett fåtal tog sig in i Ryssland men 99% idag är mongoler och slaver, precis som Putin, du ser ju vilka sneda ögon han har och runt ansikte som en mongol.
Senast idag fick vi reda på hur ryssarna attackerat Sverige IGEN genom hackerattacker, gör bröder och systrar så mot varandra? Nä, trodde inte det, ryssjävlarna ska sparkas ut ur Sverige eller så åker dom på ordentligt med pisk.

Det stämmer att man brukar kunna härleda många internet-attacker till IP adresser i Ryssland och även Kina, men vilka utgör största cyberhotet? Igen, USA!
USA har aldeles för mycket makt utan motvikt och makt korrumperar. Hur svårt ska det vara att förstå?

Ska vi slänga ut människor från Sverige förslår jag sossar, fast det blir väl inget kvar då....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in