Citat:
Ursprungligen postat av
otello
Du gör bort dig, ingen normalbegåvad människa håller med dig. Ryssland begår krigsbrott på löpande band, dom mördar kvinnor och barn på daglig basis, förstör infrastruktur, torterar civila, osv. Nu senast valde dom att skjuta flertalet missiler mot ett köpcentrum, varvid ett stort antal civila ukrainska medborgare fick sätta livet till.
Din jävla loser.
Jag anser mig vara mer än normalbegåvad och jag håller med honom förutom att det naturligtvis faller på Rysslands ansvar att civila dör för dom drog ju av missilerna även om det var militära mål. Men låt oss erkänna att det är krig och då dör tyvärr civila. Blev du och andra arga nu att jag är mer än normalbegåvad? Du verkar anse dig själv vara normalbegåvad så vad tycker du om granatbeskjutningen från ukrainarna förra veckan mot staden Doneskt där många civila (även barn) dog och där dom inte siktade på någon militär infrastruktur utan enbart straffade staden? Vad tycker du om ukrainska SBU:s fängelser och tortyrcenter i Donbas där dom plockade in civila och plågade dom? Det finns massor av Ukrainska vittnen som drabbats av rysshatet men det tas inte upp av statsmedia. Vad tycker du om att Ukrainsk militär gärna har baser i förskolor och sjukhus och då gör dom till mål? Senast idag såg jag en grupp ukrainska soldater i en video en av dom tagit och lagt ut där dom hade sovsal i ett dagis (korkat att filma och lägga ut). Jag har inte sett en enda video där ryska soldater intagit skolor, dagis eller andra civila bygnader för att göra dom till sovplatser eller baser utan dom sover i fält vad jag sett. Vad tycker du om Ukrainska soldater som plundrar hem eftersom Kiev inte skickar mat till dom eller civila. Ryssarna kommer med mat och förnödenheter till alla byar och städer dom tar över, tar han om de civila. Vad tycker dom om att ukrainsk militär tar civila som gisslan och gömmer sig sen i industriområden? I dagarna som gått släppte ryssarna ut omkring 500 civila från Azot industriområde och du kan tro deras berättelser eller inte.
Du känner säkert till den sanna historien om köpcentrumet om du nu är normalbegåvad.
Ryssarna har säkert del i olika krigsbrott men gör det mest troligt inte på order som många av Ukrainas krigsbrott utförs under. Det finns ingen logisk mening med det då man vill ta över områden och vinna folks hjärtan. Motiveringen från Kiev-regimen är enbart terror för att skrämma folk att sammarbeta med ryssarna. Lite granater här och lite raketer där samt några spängda bilar med samarbetsvilliga forna ukrainare som vill att livet återgå till det normala, under ryssar eller inte.
Vi kanske ska stoppa kriget istället för att eskalera? Men västs ledare tar hellre död på oss alla än att ge Ryssland ett finger eller säkerhetsgarantier. Vill Ryssland ha säkerhet och fred får dom tydligen ta saken i egna händer och hoppas att våra nuvarande ledare försvinner och ersätts av intelligenta människor som inte är intresserade av krig och konflikter utan smart kan förhandla fram bra överenskommelser som gynnar alla parter, fast det verkar för sent för det nu. Se Boris Johnsson eller Ursula von der Leyen och övriga G7 ledare, ser du dom som riktiga ledare som ser efter sitt folk då vi sjunker ner i det ekonomiska helvetet tillsammans med Ukraina om vi inte löser konflikten snarast?