2022-06-28, 12:08
Medlem
Istället för att läsa västerländsk lögnmedia bjuder jag här på sanningen från den Ryska Federationen via den neutrala nyhetskanalen InterSlava Z

https://t.me/intelslava/32107

Citat:
🇷🇺🇺🇦⚡Ministry of Defense of the Russian Federation about strikes on Kremenchug.

The Armed Forces of the Russian Federation continue to strike at military facilities on the territory of Ukraine. On June 27, in the city of KREMENCHUG, Poltava region, the Russian Aerospace Forces delivered a strike with high-precision air-based weapons on hangars with weapons and ammunition received from the United States and European countries, in the area of ​​the Kremenchug plant of road vehicles. As a result of a high-precision strike, Western-made weapons and ammunition, concentrated in the storage area for further shipment to the Ukrainian group of troops in Donbas, were hit. The detonation of stored ammunition for Western weapons caused a fire in a non-functioning shopping center located next to the plant.

Som sagt stormarknaden var inte ens i bruk. Ytterligare ett bevis att Ukraina gömmer sina saker bland civila och civil infrastuktur.
Synd att oskyldiga civila dör men det är Ukraina som är ansvariga för dödsfallen inte den Ryska Federationen och dess speciella militära operation i den Ukraina.
Citera
2022-06-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du är ju dummare än tåget. Ryssland har fortfarande kärnvapen så det räcker och blir över. Att provocera fram världskrig är uteslutet som jag ser det. Att väst provocerar till den grad de gör, får mig nästan att tro att Putin är med på charaden. Jag menar så korkade kan väl ändå makthavare inte vara???

Jo, Putin och hans anhang kan vara så korkade att dom startar kärnvapenkrig, tro inget annat, ryssen bryr sig inte ett skit om mänskligt lidande och mord på civila, det har vi sett ett otal gånger.
Citera
2022-06-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom äckliga små naziryssarna skyller ifrån sig som vanligt. Dom är fan sinnessjuka ryggradslösa kackerlackor:

https://news.upday.com/sv/ryska-medier-kallar-attacken-mot-kopcentrumet-for-fejkad-provokation/?utm_source=upday&utm_medium=referral
Jag har inte läst att det skulle vara en ukrainsk fejkad provokation.
Det jag läst är att Ryssland attackerat ett mål ca 70m ifrån köpcentret där ammunition förvarats och explosionerna tänt eld på köpcentret.
Målet (Kredmash) har reparerat bepansrade fordon sedan 2014 och är fabriksbyggnaderna bakom köpcentret.
https://www.google.com/maps/place/Svobody+Ave,+4,+Kremenchuk,+Poltavs'ka+oblast,+396 00/@49.0730597,33.4228898,703m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x40d75318d12ff43b:0x18cdf a2130cabc1e!8m2!3d49.0741491!4d33.4222783?hl=en
https://www.google.com/maps/place/%D0%A1%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BF%D0%BE/@49.0706503,33.4207502,1407m/data=!3m1!1e3!4m8!1m2!2m1!1sKremenchug+mal!3m4!1s0 x40d75322ba6ac62b:0xfbaffd9be0ade101!8m2!3d49.0700 002!4d33.42453?hl=en
https://poltavainfo.com/2014-october-20-poltava-news-03.html
https://kredmash.com/en
Det finns även uppgifter om att KrAZ fabrik varit måltavla men jag tror de fabrikerna ligger längre ifrån det drabbade köpcentrumet.
http://www.autokraz.com.ua/index.php/en/fabrication/automobile/military
Här är ett klipp inifrån där bomberna ska ha träffat köpcentret, lägg märke till att flaskorna inte krossats.
https://www.youtube.com/watch?v=sec5ZON1UqQ
Jag har än så länge inte sett någon bild som visar en direkt nedslagsplats i köpcentret för ryska kryssningsrobotar men har sett bilder på bränder i köpcentret.

Enligt ryska försvarsminiteriet
Ryska federationens väpnade styrkor fortsätter att slå till mot militära anläggningar på Ukrainas territorium. Den 27 juni, i staden Kremenchug, Poltava-regionen , levererade de ryska flygstyrkorna en strejk med högprecisions luftbaserade vapen på hangarer med vapen och ammunition som tagits emot från USA och europeiska länder , i området för Kremenchug anläggning av vägfordon. Som ett resultat av en högprecisionsanfall träffades västerländska vapen och ammunition koncentrerade i lagringsområdet för vidare transport till den ukrainska truppgruppen i Donbass . Detonationen av lagrad ammunition för västerländska vapen orsakade en brand i ett icke-fungerande köpcentrum beläget intill anläggningen.
https://t.me/mod_russia/17222
Jag tycker att ett sådant mål borde bekämpas nattetid.

Om du har annan information och bilder som visar ett annat förlopp än de som ryska och Ukrainska källor som jag nämnt så dela gärna den informationen så det går att få en bild av vad som inträffat.
Citera
2022-06-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Som sagt stormarknaden var inte ens i bruk. Ytterligare ett bevis att Ukraina gömmer sina saker bland civila och civil infrastuktur.
Synd att oskyldiga civila dör men det är Ukraina som är ansvariga för dödsfallen inte den Ryska Federationen och dess speciella militära operation i den Ukraina.

Vem skickade iväg raketerna som dödade alla civila?
Citera
2022-06-28, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jaså, har Ukraina förlorat? Det märks inte. Ukraina gör bra motstånd och Ryssland kan i nuläget inte bara sluta med kriget. De måste hitta ett sätt att få slut på det. Det är alla aggressorers stora problem: att det är så svårt att stoppa krig som man startat.

Man kan inte sluta när man "är nöjd" eftersom motståndaren sannolikt inte är nöjd. Därför har många härförare i historien tvingats att bara fortsätta krigen i det oändliga. Och resultatet har alltid blivit detsamma: det är det egna väldet som gått under.

Kriget i Ukraina kan sluta på i princip fem olika sätt:
1) Ryssland besegrar Ukraina på ett definitivt sätt och kan diktera fredsvillkoren
2) Ryssland avslutar men förhandlar fram en lösning med Ukraina. Det kommer sannolikt behöva innebära att Ryssland återlämnar delar av erövrad mark eller erbjuder byte av land
3) Det blir ingen fred, men ett stillestånd etableras och vi får en "Korea-situation" längs gränsen
4) Det blir ingen fred, men någon form av stillestånd uppstår och vi får en instabil situation liknande Israel-Palestina
5) Ryssland krigar på och tar land efter land (likt Romarriket eller Tredje riket) tills dess att situationen blir ohållbar och Ryssland själv går under av sin egen tyngd och/eller expansion

Situation 1 kan inträffa, men i nuläget talar inget för det. Återstår de andra fyra varianterna, alltså.

Dessutom är Ryssland ännu större och ännu mer glesbefolkat än Ukraina, så Ryssland behöver inte mer yta. Vidare är Ukraina ett av de mest etniskt homogena länderna i hela Europa. Ungefär 98% av befolkningen är etniska ukrainare eller ryssar. Övriga folkslag utgör tillsammans knappa 2%. Det gör dina teser om att andra länder knapar åt sig delar av Ukraina lite märkliga. Du vet väl att både polacker och ungrare är oerhört nationalistiska? Tror du verkligen att de länderna vill ha flera miljoner invånare av annan etnicitet och med ett helt annorlunda språk? Polen kommer dessutom att hamn i tvist med Tyskland om sin västra gräns om man man börjar expandera österut. Så polackerna lär nog sitta lugnt i båten.

Jag tror på #4. D.v.s. samma läge som 2014-22. En fryst konflikt och ett fortsatt lågintensivt krig tills Ryssland försöker ta en bit till. Men under tiden kommer Ukraina att bygga upp en modern armé med västerländska stridsvagnar och stridsflyg. De kommer själva utveckla sina gamla sovjetiska långdistansrobotar så att de kan nå mål långt in i egentliga Ryssland med hög precision. Kanske får de ubåtar också. Så tredje kriget kanske Ukraina startar vid ett tillfälle när Ryssland är som mest inrikespolitiskt instabilt, t.ex. med att par inbördeskrig i Dagestan och Tjetjenien.
Citera
2022-06-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Istället för att läsa västerländsk lögnmedia bjuder jag här på sanningen från den Ryska Federationen via den neutrala nyhetskanalen InterSlava Z

https://t.me/intelslava/32107

Utifrån de bilder som jag sett så är det kanske inte totalt omöjligt, då det mer ser ut som om byggnaden blivit brandbombad än sprängd.

Men det är ju också grejen med "plausible deniability" - den tar fasta på teoretiska möjligheter.
Hur ligger det till med den påstått sprängda byggnaden i anslutning? Ställer mig tveksam till att den existerar.

Finns förövrigt bilder som tycks visa besökare, allt tyder på att den var i bruk. Däremot tvivlar jag på Ukrainska regimens utsagor om 1000 personer, verkar snarare vara något hundratal.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-06-28 kl. 12:19.
Citera
2022-06-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du är ju dummare än tåget. Ryssland har fortfarande kärnvapen så det räcker och blir över. Att provocera fram världskrig är uteslutet som jag ser det. Att väst provocerar till den grad de gör, får mig nästan att tro att Putin är med på charaden. Jag menar så korkade kan väl ändå makthavare inte vara???

Att Ryssland provocerar till den grad de gör, får mig nästan att tro att Putin är galen. Jag menar så korkad kan väl ändå en makthavare inte vara???[/quote]
Citera
2022-06-28, 12:19
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Jaså, har Ukraina förlorat? Det märks inte. Ukraina gör bra motstånd och Ryssland kan i nuläget inte bara sluta med kriget. De måste hitta ett sätt att få slut på det. Det är alla aggressorers stora problem: att det är så svårt att stoppa krig som man startat.

Man kan inte sluta när man "är nöjd" eftersom motståndaren sannolikt inte är nöjd. Därför har många härförare i historien tvingats att bara fortsätta krigen i det oändliga. Och resultatet har alltid blivit detsamma: det är det egna väldet som gått under.

1) Ryssland besegrar Ukraina på ett definitivt sätt och kan diktera fredsvillkoren
2) Ryssland avslutar men förhandlar fram en lösning med Ukraina. Det kommer sannolikt behöva innebära att Ryssland återlämnar delar av erövrad mark eller erbjuder byte av land
3) Det blir ingen fred, men ett stillestånd etableras och vi får en "Korea-situation" längs gränsen
4) Det blir ingen fred, men någon form av stillestånd uppstår och vi får en instabil situation liknande Israel-Palestina
5) Ryssland krigar på och tar land efter land (likt Romarriket eller Tredje riket) tills dess att situationen blir ohållbar och Ryssland själv går under av sin egen tyngd och/eller expansion

Situation 1 kan inträffa, men i nuläget talar inget för det. Återstår de andra fyra varianterna, alltså.

Dessutom är Ryssland ännu större och ännu mer glesbefolkat än Ukraina, så Ryssland behöver inte mer yta. Vidare är Ukraina ett av de mest etniskt homogena länderna i hela Europa. Ungefär 98% av befolkningen är etniska ukrainare eller ryssar. Övriga folkslag utgör tillsammans knappa 2%. Det gör dina teser om att andra länder knapar åt sig delar av Ukraina lite märkliga. Du vet väl att både polacker och ungrare är oerhört nationalistiska? Tror du verkligen att de länderna vill ha flera miljoner invånare av annan etnicitet och med ett helt annorlunda språk? Polen kommer dessutom att hamn i tvist med Tyskland om sin västra gräns om man man börjar expandera österut. Så polackerna lär nog sitta lugnt i båten.

Jag håller absolut på punkt 1. Punkt 3 är tänkbar, men inte som det ser ut just nu på slagfältet, där Ukraina förlorar en bataljon om dagen.
Putin har också sagt att det är inte landmassa dom är ute efter.

Visst kan Polen vilja få tillbaka sina tidigare västra delar av Ukraina med den gamla staden Lemberg som ligger några mil från Polska gränsen.

Tyskland? Du tänker på de gamla Tyska områdena Schlesien och Ostpreussen. Dessa områden grundades av den Tyska orden på 1200-talet så det är inte mer än rätt att Tyskland återfår de två områdena som dom förlorade efter ww2 och den Tyska befolkningen drevs bort.
Citera
2022-06-28, 12:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Ett av ammunitionsförråden var 5 mil från fronten. Ryssarna måste upprätta sina förråd längre bort nu. Logistiken försvåras.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1541687498090364929/photo/1
Citera
2022-06-28, 12:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Sätter mina pengar på 3 och 4. En fred kan kanske börjas diskuteras om/när Putin dör/blir kuppad. Tror dock det dröjer år tills det kan ske.
Citera
2022-06-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Övriga världen har mer pengar än västvärlden.
Oväsentligt,,,det viktiga är att Ryssland gått bankrutt( fick ingen hjälp av övriga världen , kanske du märkte , ingen från ”övriga världen” lyfte ett finger för att hjälpa Ryssland)
Citera
2022-06-28, 12:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag

Tänker du på detta vapenförråd av västerländska vapen de träffade i närheten? Jag tror faktiskt inte Ryssland siktade på något annat än staden för de kan inte träffa bättre. Siktar de på en stad kommer de träffa något, kanske ett stadium eller ett köpcentrum. Siktar de på ett ammunitionsförråd missar de. De där robotarna från Sovjettiden träffar inte så exakt, ryska GPS-systemet är inte tillräckligt bra. Det är därför ryska stridsflygplan har tejpat fast kommersiella västerländska GPS-er istället. https://twitter.com/antiputler_news/status/1541676875134771201
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in