2022-06-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jo men det "går framåt" tycker rysstrollen. Då vinner väl Ryssland?

Största problemet Ryssland har är hur de ska få till fred eftersom de har mycket lite att förhandla med.
De kan sluta ta 230km2 i månaden men då måste de nog först göra troligt att de kan förutsätta med det...

Kan nog hålla med om att problemet just nu är hur förhandla fram en fred.
Vi har 2 bekymmer detta är ett krig som inte ens Putin räknade med, han senarie vad definitivt att skrämma fram en snabb lösning med en ryssvänlig regim och befolkning och en annektering av ytterliggare ytor vi skämsel. Så jag tror inte det fanns eller finns en intern plan än.

Det andra är hur skall man kunna förhandla med dett land som visat att ett avtal är inget man bryr sig om, och den retorik där rysska ledare klart uttalat att Ukraina inte har någon framtid.
Citera
2022-06-28, 08:40
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du tror som jag att något Ukraina kommer inte att existera när allt är över, eller?

Det är nog så tyvärr!
Nejdå, jag tror att ingen kan vinna. Om Ryssland skulle kunna vinna borde de erövrat mer av Ukraina nu. Dessutom finns hela tiden risken att våldsbejakande ledare i väst drar in NATO i kriget.

Och såväl Napoleon som Adolf försökte kuva ryssarna men misslyckades. Det är inget som tyder att Volodymyr har större och starkare krigsmakt än föregångarna.

Efter de flesta krig brukar man fråga. Vad var meningen med denna folkslakt? Hoppas denna fråga ställs i såväl Ryssland som Ukraina så fort som möjligt.
Citera
2022-06-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Allt fler i USA och Europa vill att NATO slutar skicka vapen till Ukraina så att kriget kan avslutas.

Många tror att den kommande helgen (inför 4th of July) blir en vändpunkt i USA då man ska tanka bilen och köpa mat och inser inflationstakten och bensinpriset.

Poletten kommer möjligtvis trilla ned för Europeer i mitten/ slutet av juli då elpriserna skjuter i höjden pga Nord Stream ska servas och gasen från Ryssland stängs av temporärt under 1-2 vevkor.

https://youtu.be/yriCAzXljp0

låt den vara avstängd det viktiga är att inte Ryssland kan sälja någon gas , vi hittar ersättningar innan kylan kommer i slutet på Oktober.
Citera
2022-06-28, 08:50
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Jag pratar inte om högtechnologiska företag, vem skriver ens så?
Att utländska ägare investerar betyder att svensk högteknologi är världsklass, det är min poäng.

Ja det var nog en wrongspell i telefon det där
Ja men teknologin är inte svensk, mest troligt är att svenska staten har subventionerat både fabrik, mark och andra etableringar. Tänk vindkraftverk.
Citera
2022-06-28, 08:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Dom har fått 4st HIMARS och 4st till är på väg. Dom har ju enligt källor redan använts framgångsrikt med att slå till mot kommandocentraler och ammunitions lager:
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/vkwdbl/video_shows_himars_rocket_coming_in_hot_ukraine/
https://www.youtube.com/watch?v=G68e1sjiJn8&ab_channel=TheSun
https://youtu.be/Afxm4X5j3MA?t=648
Skrev detta tidigare angående HIMARS och logistik

"Logistiken kring HIMARS är riktigt krånglig. Generellt så anses den vara den svåraste logistiska nöten att knäcka i den amerikanska armen och då är det inte själva HIMARSen som är krånglig utan ammon.

Fordonet i sig väger bara 18ton men varje pod (6 raketer) väger ungefär 2.5ton. Det är alltså vad man öser iväg på någon sekund när man väl skjuter. För att förflytta ammunitionen behövar man HEMTTs (https://sv.wikipedia.org/wiki/Heavy_...Tactical_Truck). Varje HEMTT kan ta 4 pods, 6 om man har släp. Alltså uppemot 20ton att frakta runt för att skjuta i ca en timme givet att HIMARS kan ladda om på 5minuter.

Ett C5 plan kan ta 140ton alltså 56pods vilket räcker till ungefär 10timmars skjutande. Ammunitionen måste sedan fraktas ifrån Polen till Donbass vilket är ca 1200km och det är bara för att förse dom med ammunition.

Alltså vill man bygga ut ett bra nätverk av ammunition i Ukraina som man kan ta nytta av. Att skjuta ett par gånger sen vänta en vecka på ammunition har inte så stort värde. Nyttan kommer ju ifrån en ständig ström av raketer (mer eller mindre).

Jag är säker att när man ser att logistikkedjan fungerar framförallt då ifrån Polen till Donbass som kommer jänkarna skicka fler och hela processen kommer vara betydligt snabbare."
Kommentar:
logistiken är problem med salvpjäser eller raketartilleri. Eftersom bärraketen väger så mycket leveras bara en mindre del som stridsspets. I fallet HIMARS väger varje stridspets ca 100 kg, och med din siffra på 2500 kg för 6 raketer motsvarar det knappt 25% av det man fraktar fram.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/M142_HIMARS

Men sett som viktandel är det faktiskt mer effektivt än t.ex. 155 mm artilleri där varje granat väger 43 kg men stridspetsen bara väger 6.9 kg.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/M107_projectile

Frågan är om 6 x 100 kg TNT i en HIMARS salva ger mer effekt än ~60 155mm granater? Det förutsätter nog GPS-styrning (ja, bortsett från den överlägsna räckvidden).

Edit: läste vidare om HIMARS-raketerna och en M31 ’war head’ på 200 lbs har bara 51 lbs sprängämne (~22 kg), vilket gör 155 mm mer effektivt räknat på andel sprängämne av total vikt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-28 kl. 09:02.
Citera
2022-06-28, 09:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland har erövrat 230 kvadratkilometer yta på 30 dagar:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Enligt SVT så kontrollerar Ryssland 129 970 kvadratkilometer av Ukrainas yta (och då är även de ytor inräknade som Ryssland stal före invasionen 2022). Då Ukrainas yta är 603 700 kvadratkilometer (källa) så återstår alltså 473 730 kvadratkilometer att erövra. Med nuvarande takt, 230 kvadratkilometer per månad, så kommer det att ta 2060 månader, dvs 172 år, att erövra hela Ukraina.
Jo det var så jag tänkte. Att jag nu inte tror att ryssarna kan ockupera hela Ukraina och att de redan insett det. Frågan var om det skulle ses om ett misslyckande för Biden om kriget slutar med att Ryssland ockuperar viss tidigare Ukrainsk mark men jag tror inte det. Om 80% av det Ukraina som fanns före kriget är medlem i EU och kanske även i NATO om 10 år och bara 20% är en del av Ryssland kan det väl ses som en framgång för Biden.
Citera
2022-06-28, 09:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Macron verkar vara lite trög, men till slut insåg även han det som de flesta redan insåg vid krigets första dag:Det är meningslöst att prata med Putin. Han bara driver med en. Och ljuger för en.Vändningen för Macron verkar ha kommit i samband med de ryska massmorden i Butja:Intressant (och lustigt) är dock vad Putin säger för att övertyga Macron att man kan lita på honom:

Ja vissa är onekligen lite trögare än oss andra.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan nog hålla med om att problemet just nu är hur förhandla fram en fred.Vi har 2 bekymmer detta är ett krig som inte ens Putin räknade med, han senarie vad definitivt att skrämma fram en snabb lösning med en ryssvänlig regim och befolkning och en annektering av ytterliggare ytor vi skämsel. Så jag tror inte det fanns eller finns en intern plan än.Det andra är hur skall man kunna förhandla med dett land som visat att ett avtal är inget man bryr sig om, och den retorik där rysska ledare klart uttalat att Ukraina inte har någon framtid.

Det tror jag också, hela Putins plan sket sig på så många nivåer och sedan har det bara fortsatt i brist på något annan idé. Det är bara prestige och ego kvar, att inte erkänna nederlag.
Citera
2022-06-28, 09:08
Medlem
Reimers avatar
Intensivt dygn igår med stora förluster för ryssarna som följd, c:a 250 döda, 15 tanks och mycket annan materiel utslaget, en helikopter blev skrot också.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=347321327580326&set=a.234922835486843
Citera
2022-06-28, 09:09
Medlem
Ni som tror att rysslands ekonomi går bättre än väst borde ju ta er en ganska stor funderare. Ryssarna själva vet vad som väntar. Bara att kolla här vad en rysk medborgare säger (kolla i 3 minuter..): https://www.youtube.com/watch?v=aCmr8CQ-Uag&t=2519s

Ryssland ger deras ekonomi enormt med konstgjord andning just nu. Detta funkar någorlunda för dom och förbättrar ekonomin på kort-sikt, även om vissa mer negativa effekter förmodligen märks av redan nu för dom.

Detta skulle kunna likställa med en privatperson som sitter o tar en massa SMS-lån för att få råd med räkningar och mat varje månad. Förr eller senare så kommer du måsta ta konsekvenserna för detta och då kommer det smälla rätt ordentligt. Denna ekonomiska "reckoningen" är alltså något som ryssland sitter o skjuter framför sig helatiden just nu. Vilket i slutändan bara kommer göra det ännu värre ju längre dom väntar.

Att ekonomin går som den går i världen i överlag just nu är väl inte direkt jätteförvånande? Jag menar det är ju nu vi har fått börja betala för år av pandemi och kriser och även om krigets effekter inte är okännbara så är jag övertygad om att det är just nu är pandemi effekterna som är det som märks av mest.

Men om ni på riktigt tror att ryssland kommer klara sig bättre ekonomiskt ur den här soppan än europa så påvisar det en fantastiskt brist på verklighetsförankring.

Slutligen vill jag bara säga att jag tycker hela det här kriget är ett tragiskt slöseri på liv. Ryss eller ukrainare.. ingen förtjänar att dö över denna meningslösa idioti.
Senast redigerad av UnLogic82 2022-06-28 kl. 09:17.
Citera
2022-06-28, 09:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jo det var så jag tänkte. Att jag nu inte tror att ryssarna kan ockupera hela Ukraina och att de redan insett det. Frågan var om det skulle ses om ett misslyckande för Biden om kriget slutar med att Ryssland ockuperar viss tidigare Ukrainsk mark men jag tror inte det. Om 80% av det Ukraina som fanns före kriget är medlem i EU och kanske även i NATO om 10 år och bara 20% är en del av Ryssland kan det väl ses som en framgång för Biden.

Problemet är ju att Putin kommer anfalla igen för att ta en bit till. Nu har han gjort det två gånger så det finns ju inget att förhandla om, Ryssland håller inga avtal.
Citera
2022-06-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Newsflash! Många butiker i Sverige har larmetiketter även på billigare prylar och mat…

Det är kanske så eller så finns det bara i din skalle. Hur som helst det är inte det är helt oviktigt i sammanhanget. Det viktiga är att det ha skett en förändring i det ryska samhället. Innan sanktionerna så kunde smör köpas utan larmanordningar nu är det inte så i flera butiker i Ryssland. Det tyder på att stölderna av mat har ökat jmf med tidigare. Dvs antingen har ryska maffian blivit extra sugna på smör, prisökningarna har gjort att smör är mer stöldbegärligt och eller folk börjar bli så fattiga att de måste stjäla. Jag gissar på de två sista. Du kommer säkert säga att det är CIA eller MI5 som är där och stjäl.
Citera
2022-06-28, 09:25
Medlem
Propagandachefen chansar på att det går att komma undan med att även i Sverige är smöret larmat. Ibland ska det till snabba beslut i krig. Ytterligare en svettig dag vid fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in