Ni som tror att rysslands ekonomi går bättre än väst borde ju ta er en ganska stor funderare. Ryssarna själva vet vad som väntar. Bara att kolla här vad en rysk medborgare säger (kolla i 3 minuter..):
https://www.youtube.com/watch?v=aCmr8CQ-Uag&t=2519s
Ryssland ger deras ekonomi enormt med konstgjord andning just nu. Detta funkar någorlunda för dom och förbättrar ekonomin på kort-sikt, även om vissa mer negativa effekter förmodligen märks av redan nu för dom.
Detta skulle kunna likställa med en privatperson som sitter o tar en massa SMS-lån för att få råd med räkningar och mat varje månad. Förr eller senare så kommer du måsta ta konsekvenserna för detta och då kommer det smälla rätt ordentligt. Denna ekonomiska "reckoningen" är alltså något som ryssland sitter o skjuter framför sig helatiden just nu. Vilket i slutändan bara kommer göra det ännu värre ju längre dom väntar.
Att ekonomin går som den går i världen i överlag just nu är väl inte direkt jätteförvånande? Jag menar det är ju nu vi har fått börja betala för år av pandemi och kriser och även om krigets effekter inte är okännbara så är jag övertygad om att det är just nu är pandemi effekterna som är det som märks av mest.
Men om ni på riktigt tror att ryssland kommer klara sig bättre ekonomiskt ur den här soppan än europa så påvisar det en fantastiskt brist på verklighetsförankring.
Slutligen vill jag bara säga att jag tycker hela det här kriget är ett tragiskt slöseri på liv. Ryss eller ukrainare.. ingen förtjänar att dö över denna meningslösa idioti.