2022-06-27, 23:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt artikel i DN var det vinterdäck. Se: https://www.dn.se/sverige/trafikverket-ansag-att-dacken-pa-vilks-olycksbil-var-for-svaga/

Och jag vet inte, ”några hundra kilo” övervikt? Säker på att det var några hundra kilo?

Att däcket/däcken exploderade berodde inte bara på farten. Inte bara på vinterdäcken. Inte bara på att däcken inte var anpassade för den vikten. Men i kombination, och sannolikt spelade också andra kända eller okända faktorer in. Exempelvis kanske konstruktionsfel, ojämnt med luft, punka…

De vet väl inte ens om det var punka så de som spekulerar gällande yttre påverkan gissar lika mycket som de som tror att det var däckexplosion. Det vi vet är ju att bilen kom över på andra sidan vägen och krockade med en lastbil och att det var smällar och att bilen kört fort under en period. Vi vet också att det fanns en kula nånstans i vraket som någon kanske hade som en turamulett eller inte
Citera
2022-06-27, 23:04
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molotowtoy
Polisen och säpo är inte heller dumma. De förstår att förklaringen lämnar en del att önska, men att man kanske inte kan gå ut med korrekt information eftersom det hade röjt annan verksamhet. Sen får man tycka vad man vill om det, men det är inte första gången som någonting sker i det dolda.

Vad skriver du? Polisen kan inte gå ut med att bilen kanske har beskjutits? För att det pågår en parallell utredning kring detta? Idén med trofékula låter som en dålig förklaring. Har däcken beskjutits? Har inte Säpo bilen en kamera? Synkronisera smällarna med bilens rörelser. Som vanligt klarat svenska utredare inte av sitt arbete.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Volvo XC90 är en rätt fet SUV. Den väger drygt 2 ton (uppåt 2,5 ton, beroende på utrustning vad jag förstår). Bilen Vilks färdades vägde 4,4.

Eller som en slumpmässigt amerikansk bil
Citera
Medlem
allt.o.ingets avatar
En utredning som man inte kan stänga, ska man inte stänga. Nichols har definitivt inte tillräckligt på fötterna för att kunna ta det beslutet. Vad han tror är ju faktiskt totalt ointressant i en utredning om han inte kan förklara hur det har gått till.
Citera
2022-06-27, 23:07
Medlem
Lars Vilks ljuden i klippet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bj8bzQ/mystiska-smallarna-fore-vilks-dodskrasch

Citat:
Precis före kraschen, som dödade Lars Vilks och två poliser, hörs två höga smällar.

Efter fem sekunder hörs ytterligare en mystisk knall.

– Vi vet inte vad ljudet är, säger chefsåklagare Per Nichols till Dagens Juridik.
'

DET HÄR ÄR PROBLEMET MED SVERIGE. Vi har ju inga riktiga människor kvar längre i landet?

Hade jag arbetat med detta fallet som en åklagare hade jag sett detta som mitt livs uppgift.

Här har vi en utav världens mest berömda islam kritiker, som under en färd med sina utsända livvakter omkommit i en "olycka". Detta vill man ju bara gräva i hur mycket som helst?

Nu antar jag rollen som åklagare i det här fallet....
Försöker tvätta bort spillt morgon kaffe på slipsen i hissen innan ett viktigt möte med en utsänd från säpo. Stort skrivbord skrockar jag när jag slår mig ner vid den massiva ek bordet. Mötet går enligt konstens alla regler och avslutas med att jag får ett kuvert innehållandes en CD Skiva.
Säpo kvinnan som jag haft mötet med nämner att det är hemligstämplat material och att jag bör vara försiktigt med det.
Snabb spolar fram till jag slår på filmen från övervakningskameran och till min förvåning hörs två höga smällar precis innan däcks sliret ljuder och den förmodade dödliga smällen av bilen sker.

Jag hade skruvat mig i sängen i flera varma nätter och gått upp mitt i natten och tagit mig en brustablett i badrummet, druckit vattnet och tittat in i badrumsspegeln på mig själv....tills jag knäcker idén att jag måste ta tag i det och genast ringer jag min chef på morgonen med en donut i munnen grymtar jag mig förbi säkerhetsvakterna på Arlanda med polislegget och i telefonen väcker jag min åklagarchef "hallå sören, jag sticker till virginia med banden. Vi måste ha expert hjälp med det här, min polisiära (åklagarådra) vädrar att något inte stämmer. "
Varpå min chef sömndruckne och nyvacken "Varför i helvete ringer du så tidigt markus? Virginia? Vad fan ska amerikanarna hjälpa dig med?"

Jag svarar: "Nej, det är inte någon amerikan. Det är en kanadensisk professor i teknisk aukustik...robert langdon vid virginia Tech som får lyssna på det här"

Min chef svarar:" Jaja, ringer monica och höjer attensen på ditt kreditkort. INGA bjudmiddagar bara."

Jag: Absolut, bara om tjejen är snygg ;-)
Chefen: "MARCUS!!!!!!" *KLICK*

Bra inledning väl? Det här fallet är skrivet för en bok MEN som sagt, vi har bara syltryggar och värdelösa jävla nollor i Sverige som inte vill gräva i saker någonsin.

Jag är övertygad om att det kan föreligga utländsk makt bakom den här komplotten. En liten styrka elitsoldater från mellan östern, sponsrade av Saudiarabien?
Senast redigerad av Teddyrosevelt 2022-06-27 kl. 23:17.
Citera
2022-06-27, 23:08
Medlem
molotowtoys avatar
Jag tror att ni kan avfärda överbelastade däck som en möjlig förklaring till de två smällarna som hörs innan kraschen, vilket jag misstänker är den tredje smällen - Sannolikheten är helt enkelt för låg. Att däcken däremot skulle ha varit slitna framgår inte. Ett slitet däck skulle kunna orsaka en däckexplosion, men att två explosioner skulle inträffa inom loppet av fem sekunder är även det extremt långsökt, det sker inte ens på lastbilar där däcken kan sitta monterade intill varandra och vara lika illa däran slitagemässigt, där lufttrycket är flera kilo högre.

Om skott inte avlossats så är det mest troligt att vassa föremål på vägen skulle vara orsaken, för det händer desto oftare. Det behöver inte nödvändigtvis vara fotanglar. Men eftersom man inte uppgett att man hittat en sådan förklaring så kanske vi kan utesluta det med.
Citera
2022-06-27, 23:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad skriver du? Polisen kan inte gå ut med att bilen kanske har beskjutits? För att det pågår en parallell utredning kring detta? Idén med trofékula låter som en dålig förklaring. Har däcken beskjutits? Har inte Säpo bilen en kamera? Synkronisera smällarna med bilens rörelser. Som vanligt klarat svenska utredare inte av sitt arbete.

Nu är jag inte insatt i årsmodell på bilen men många nyare bilar har ju en jävla massa information om vad som sker med bilen men det kanske inte lagras nånstans förutom i bilen. Har läst någon FU där polisen kunde avgöra ungefär tid när en person mördades baserat på när personen la lådan i parkering och stängde av bilen. Även Gps hur personen hade kört innan morden
Citera
2022-06-27, 23:12
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Inte nödvändigtvis en parallell utredning. Och du besvarar ju dig själv. Det borde finnas väldigt mycket bevisning för hur detta gått till, och det är nog knappast utredarna det är fel på utan snarare att det hemlighålls.
Citera
2022-06-27, 23:13
Medlem
(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Citera
2022-06-27, 23:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molotowtoy
Jag tror att ni kan avfärda överbelastade däck som en möjlig förklaring till de två smällarna som hörs innan kraschen, vilket jag misstänker är den tredje smällen - Sannolikheten är helt enkelt för låg. Att däcken däremot skulle ha varit slitna framgår inte. Ett slitet däck skulle kunna orsaka en däckexplosion, men att två explosioner skulle inträffa inom loppet av fem sekunder är även det extremt långsökt, det sker inte ens på lastbilar där däcken kan sitta monterade intill varandra och vara lika illa däran slitagemässigt, där lufttrycket är flera kilo högre.

Om skott inte avlossats så är det mest troligt att vassa föremål på vägen skulle vara orsaken, för det händer desto oftare. Det behöver inte nödvändigtvis vara fotanglar. Men eftersom man inte uppgett att man hittat en sådan förklaring så kanske vi kan utesluta det med.

Nu besiktas väl dessa bilar lika ofta som övriga bilar men kanske även kontrolleras oftare än så då det är en polisbil. Har svårt att se att de kör med gamla sunkiga däck
Citera
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Du har rätt:

- Palmemordet
- Estonia
- Vilks

Frapperande inkompetens, utredningar som tar decennier, mörkläggning, politisk inblandning och så på slutet någon presskonferens som inte säger någonting utom att makten är oskyldig till allt. Vi såg det inte komma... Ingen kunde ha förutsett... Vi var inte beredda på... Dags att vända blad och gå vidare...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag tycker den förklaringen haltar ordentligt, det är ju inte mycket bil kvar att leta kulhål på sas.

Precis. Det är inte vad de säger som är intressant utan det som de avstår fr att säga....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in