2022-06-27, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Jag, och dom flesta, förutom du själv, inser att du är en löjligt lågutbildad individ i ämnet som är ute på för djupt vatten. Kanske god tid att du förstår att du behöver anpassa dig efter marknaden, och att marknaden inte anpassar sig efter dig.

Jag skrev nog mitt första inlägg här kring årsskiftet, så du kan rikta din ilska över någonting som ingen av oss kan påverka, på någon annan.

Men du är en högutbildad individ? Till skillnad från jag som har dubbla examina. Förklara då hur du kommer fram till siffran -50% som ingen i vår samlade expertiskår är i närheten av?
2022-06-27, 21:05
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Haha hur fasen kom jag med på den listan?

Jag har snarare en rätt dyster syn på Stockholm/nyproduktion (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jag har dock en mer nyanserad syn än de flesta här och tippar på att nedgången lär bli skev mellan olika objekt och städer. Samt att gemene man är mycket mindre belånad än vad man får intrycket av i den här tråden.

Nyanserad bild? Det är inte synonymt med att vara bakom kurvan. Har väl för mig att du satte din högra på att RB inte skulle höja innan hösten, eller något liknande. Fanns ingen chans att räntehöjningar skulle komma under våren/sommaren whatsoever, och du skrattade åt oss som bara förmedlade vad som skedde.

Så gå och skäms lite över hur jävla usel du är på att förutse framtiden.
2022-06-27, 21:07
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men du är en högutbildad individ? Till skillnad från jag som har dubbla examina. Förklara då hur du kommer fram till siffran -50% som ingen i vår samlade expertiskår är i närheten av?

Du har förmodligen ingenting, Einstein.
2022-06-27, 21:13
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Nyanserad bild? Det är inte synonymt med att vara bakom kurvan. Har väl för mig att du satte din högra på att RB inte skulle höja innan hösten, eller något liknande. Fanns ingen chans att räntehöjningar skulle komma under våren/sommaren whatsoever, och du skrattade åt oss som bara förmedlade vad som skedde.

Så gå och skäms lite över hur jävla usel du är på att förutse framtiden.

Nu lugnar vi ner oss och kastar inte sten i glashus... Kommer du ihåg när du trodde amerikanska CPI exkluderade energi? Rätt svårt att göra träffsäkra analyser då (FB) Prognos rejält höjda boräntor.

Jag satte min anonyma heder på att Riksbanken inte skulle höja i april utan med 50 punkter i juni ditt dementa mähä. Det gick åt helvete men visst fan skulle räntan höjas innan hösten
2022-06-27, 21:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:

De första 20% tar oss tillbaka till prisnivån innan Covid-hysterin, var mest luft som drev den uppgången. Sen kommer ränteeffekten ytterligare 20% och kostnadsökningarna på 10%. Ungefär så, tillbaka till 2014 års prisnivåer. Inget särskilt konstigt, men inget som jag själv tror på. "Samlade expertiskår"

Med 2014 års prisnivå 2024 har lönerna kommit ifatt priserna så pass väl att man kan anse att bubbelfaktorn är rätt låg. En månadslön/kvm i Stockholms innerstad ungefär, verkar väl hyfsat rätt.
2022-06-27, 21:15
Avslutad
Citat:
Du har förmodligen ingenting, Einstein.

Och du var oförmögen att svara. Otippat.
2022-06-27, 21:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Haha hur fasen kom jag med på den listan?
Du har väl råkat ha med fakta och logik någon gång. Och då får du stämpeln på dig.

Citat:
Samt att gemene man är mycket mindre belånad än vad man får intrycket av i den här tråden.
Se där. Nu insinuerar du att byfånarna svamlar.

Tänk bara om du skulle råka skriva att hox index visar att det gått upp 2.9% på 12 månader.
2022-06-27, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De första 20% tar oss tillbaka till prisnivån innan Covid-hysterin, var mest luft som drev den uppgången. Sen kommer ränteeffekten ytterligare 20% och kostnadsökningarna på 10%. Ungefär så, tillbaka till 2014 års prisnivåer. Inget särskilt konstigt, men inget som jag själv tror på. "Samlade expertiskår"

Med 2014 års prisnivå 2024 har lönerna kommit ifatt priserna så pass väl att man kan anse att bubbelfaktorn är rätt låg. En månadslön/kvm i Stockholms innerstad ungefär, verkar väl hyfsat rätt.

Inte mig emot. Hade varit mumma och gett möjlighet att gå från premium till superpremium. Nu börjar vi prata våningar på allvar!

Jag betvivlar dock starkt att det går ned 50% och undrar vilken information herrarna i tråden sitter inne på som övriga etablerade aktörer som gör prognoser saknar. Verkar mest vara snurriga fb-analyser som vanligt.
2022-06-27, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har väl råkat ha med fakta och logik någon gång. Och då får du stämpeln på dig.

Se där. Nu insinuerar du att byfånarna svamlar.

Tänk bara om du skulle råka skriva att hox index visar att det gått upp 2.9% på 12 månader.

I den här tråden är 90% av Sveriges befolkning maxbelånade.
2022-06-27, 21:21
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Och du var oförmögen att svara. Otippat.

Ungefär lika otippat som att du är oförmögen att tänka kompis.
2022-06-27, 21:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Inte mig emot. Hade varit mumma och gett möjlighet att gå från premium till superpremium. Nu börjar vi prata våningar på allvar!

Jag betvivlar dock starkt att det går ned 50% och undrar vilken information herrarna i tråden sitter inne på som övriga etablerade aktörer som gör prognoser saknar. Verkar mest vara snurriga fb-analyser som vanligt.

Konstigt att tro på en stark bostadsmarknad men sitta med låga lån/hävstång och sukta efter bättre boende? Varför har du inte bytt upp dig de senaste åren?

Att priserna går ner kraftigt vid högre räntor har väl t.ex. FI talat om. Ner 30% hade de i något scenario. Sen räknar de kanske inte från ATH när de talar om ett ras på 30%, utan kanske snittet för 2021->

Mäklarstatistik Stockholm City 105k/kvm för år 2021, FI prognos ner 30% till 2024 dvs 73k/kvm eller samma priser som 2014
2022-06-27, 21:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
+över dussinet andra skribenter som klär av dig, liksom-fb och Flanders och visar, ni har inte så mycket att komma med.
Hm, du tänker på dom som ägnar sig åt ad hominem och fantasibaserade påståenden.

Jag brukar uppmana till att visa faktafel och logiska fel. Men det sker ju inte.

Citat:
Behöver inte klä av idioter. Dom står det med arslet bart och mössan i handen senare av sig själva.
Det är ju i sig sant. Men idioterna förstår ju inte det. Dom tror ju att det dom känner är sant. Och att alla som relaterar fakta har fel.

Citat:
Men det lär troligtvis leda till total tragedi när vanligt folk köpt bostäder med enorma lån. Priserna kanske kommer ner 50% för att inte nå över nuvarande toppar igen på 15-20 år. Typ som Nasdaq efter 1999.
Mja än är det +2.9% för 12 månader på hos index.

Hur många sigma menar du att det skall falla?

Citat:
Jag glädjs inte över utvecklingen. Kan garva gott åt liksom-fb, SocialKontrakt och flanders för deras totala oförmåga att lägga ihop 1+1.
Problemet är att så många i tråden inte accepterar svaret 2. Ni menar att svaret är något helt annat.

Citat:
Folk får i stort skylla sig själva
Tja, alla ni som har mentala issues med lån och att bostadspriserna går upp när ni hyr, kan väl försöka släppa det bara. Jag tycker inte om formuleringen att ni få skylla er själva. Även om det rent formellt är korrekt.

Citat:
Vi som såg denna krasch komma garvade hela vägen upp åt hur idiotiskt folk betedde sig.
Vet inte riktigt om jag har märkt att ni garvat i 12 år direkt. Ni har mest varit frustrerade och anklagat alla oskyldiga.
Ni verkar direkt ovilliga att lära er något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in