Citat:
Ursprungligen postat av
TheFatDove
Men du går ändå in och gör en gränsdragning, blir intressant att höra om varför just här. Om vi tar tidelag som exempel så var det inte länge sedan det åter igen blev olagligt.
Eller om din dotter 15 eller 18 år kommer upp till dig och säger att hon har träffat en man, han visar sig vara ett par år eller rätt mycket äldre än dig, är det bara "kör gumman"? Eller önskar du att där fanns en tydlighet från samhällets sida?
Ok, för det första, så vi får det ur vägen, så är jag en konservativ man. Jag tror på biologi, och jag tror att alla avarter från prokreation är "störningar" som uppstår någonstans i barndomen. Förenklat, men mer komplicerat i verkligheten så klart, så är det vissa som blir borderline, andra gillar att smeta bajs över sig själva, en tredje börjar gilla män. Jag lägger ingen värdering i det, utan ser det som neuroser som drabbar en och sedan utlevs. Samma mekanismer gäller för pedo- och nekrofili o s v.
Då jag är humanist i grunden, men också är vegetarian sedan 20+ år, så ser jag först och främst en sexuell relation som är sund, oavsett neuros, ingången mellan två personer som vill och har laglig ålder att göra det tillsammans. Det finns inget tvång eller utnyttjande.
Sen finns det en laglig aspekt och en moralisk. Den lagliga förbjuder t ex tidelag och nekrofili, men för mig som vegetarian har jag svårt att se skillnaden i moral på att tvinga kor blir gravida för att kunna ge mjölk för att driva ett företag, och att en pervers jävel stoppar kuken i kon. Och ett lik kan visserligen inte säga nej, men det är ett brott mot griftefriden, så det är för mig lika illa att gräva upp ett lik och flytta på det som att knulla det. Pedofili t ex, är ett övergrepp, både enligt lag och moraliskt.
Jag har varit i situationer där min ena dotter hamnat i situationer jag inte är "nöjd med" s a s (går inte in i detalj, men det har gått emot mina konservativa principer), då jag avrått men ej fördömt, då kontakten med barnet varit viktigare än mina principer. Hon lever idag lycklig i ett äktenskap med en person som jag gärna hade sett hon aldrig träffat, utifrån mina principer, men som jag ändå har en relation till då han respekterar mig och han är far till mitt barnbarn. Blod är viktigare än principer, och om jag är exkluderad från mitt barn så kan jag inte vara där om det går åt helvete.
Jag har själv levt ett innehållsrikt liv, så jag dömer inte mina barns val, så länge det är samtycke, ett lyckligt val för dem, och inte olagligt.