Citat:
Ursprungligen postat av
Kev88
Förstår ni själva vilka egoistiska rövhål ni är? Inte nog med att du riskerar dina kollegors hälsa (risk för myokardit, lunginflammation osv) och får dem att må piss i >5 dagar, ni berövar dem på en dags inkomst och 20% efter det, endast för att du var ett egoistiskt rövhål som inte kunde stanna hemma några dagar.
Jag arbetar på ett gruppboende och för två veckor sedan så kom en kollega till jobbet med halsont och snuva (negativ för Covid), detta resulterade i att tre kollegor (inkl mig själv) och två brukare har blivit sjuka, varav två av oss lever för träning. Hade jag kunnat komma undan med det rättsligt så hade jag smällt till fanskapet.
Du vet att karendsagen är bortplockad sedan ett par år tillbaka, va? Den ersattes av ett karensavdrag, som
kan vara lika långt som en arbetsdag, men det är inte så för alla.
OnT så varför skulle man inte kunna gå till jobbet om man är förkyld? Det är helt normalt, och det gör de flesta som jag känner. Möjligen att man var lite försiktig med det när coronan härjade som värst. Man kan även handla när man är förkyld. Varenda gång du går in i en mataffär så så riskerar du att bli sjuk, men du kanske inte ägnar dig åt att handla?
Man måste ha ett bra liv i övrigt om en hotande förkylning är ett så stort problem att man går runt och oroar sig över det. Folk svälter. Det är krig.