2022-06-27, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Pengar är väl normalt papperslappar med siffror på. Har inget verkligt värde (nu rationalisera man väl bort pappret. Får bara siffror ute på nätet kvar) Det som har värde är det som man kan köpa för pengar.

Vad jag förstår har ryssarna gott om olja, gas och ved så dom behöver inte frysa. De har tydligen fått ordning på jordbruket, de producerar tillräckligt med konstgödsel och jordbruksprodukter. De behöver inte svälta.

Kina köper gärna gas och olja från Ryssland, så ryssarna kan säkert få både få the, bananer och mycket annat som man önskar därifrån.

USA som har världens största statskuld kan väl se en ljusning nu. De kan få bättre betalt på världsmarknaden för sin gas, sin olja och mycket annat de har att sälja, nu när de blivit av med en betydande konkurrent. Även om man skänker vapen till Ukraina kan man p.g.a. oron i världen säker sälja en hel del vapen också. Vilket ger sysselsättning till arbetslösa i USA. Så USA är nog den enda nation som kan vinna på kriget i Ukraina.

Förlorarna finns i första hand i Europa. Då i första hand Ukraina där människor dör varje dag och bebyggelse läggs i ruiner. Och i Västeuropa där det inte produceras tillräckligt av väsentliga råvaror för det egna behovet.
Jag håller med dig om USA men på sista tiden har jag ändrat lite uppfattning där. Jag tror att ett fiasko i Ukraina kommer få betydligt större politiska konsekvenser än Afghanistan-debaclet. Och det ser inte bättre ut att vi nog hamnar där. Biden-administrationen kommer att ha svårt att förklara en rysk militär seger i Ukraina.
Citera
2022-06-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag håller med dig om USA men på sista tiden har jag ändrat lite uppfattning där. Jag tror att ett fiasko i Ukraina kommer få betydligt större politiska konsekvenser än Afghanistan-debaclet. Och det ser inte bättre ut att vi nog hamnar där. Biden-administrationen kommer att ha svårt att förklara en rysk militär seger i Ukraina.

Amerikanarna vet var skulden ligger och det är inte i DC.

Jag tror inte amerikanarna vill gå in med trupp i Ukraina, så vad är grejen?
Citera
2022-06-27, 15:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det låter lite som att vi ska låta pedofilerna våldta några barn för att de inte ska bli för aggressiva.

Låter lite som inte ens ditt Hitler-kort fungerade, så då tar du pedofil-kortet. Tänk över din position istället. Du övertygar väldigt få med ditt argument...
Citera
2022-06-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Många i USA inser att det långsiktiga målet för USA var att skaffa sig militär och ekonomis hegemoni i Östeuropa. Om man förlorar Ukraina (efter massvis med miljarder satsade på det) så är det naturligtvis ett stort nederlag för den drömmen, dessutom drabbar det USA.s trovärdighet inför flera andra NATO-länder i Östeuropa.
Citera
2022-06-27, 15:22
Medlem
tenebriss avatar
Det ska bli intressant att se ryssens nästa drag. Hade mobilisering varit acceptabel risk så hade det hänt innan, så jag gissar att det kommer bli ett svagt skrämselkort igen (nukes/vapen som ingen kan stoppa), för att trampa vatten ett tag till.
Citera
2022-06-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Vilket naivt inlägg. Enligt överenskommelser med dom stora drakarna i världen så får inte det inskränka på Rysslands säkerhet vilket ett medlemskap i Nato gör, håller du inte med?
Inskränker ett NATO-medlemskap på andras nationella säkerhet? Ja, möjligtvis förstärker det nationell säkerhet för dem som går med, eller är med i NATO, utav en MYCKET nödvändig anledning dessutom. Sedan vad det gäller drakar i världen, så tror du väl inte på något sätt att Ryssland tillhört eller tillhör dem? I så fall får du nog ta och tänka om lite. Pågrund utav Ryssland neandertaliska och destruktiva natur (slaver), så har ju självklart de RIKTIGA drakarna låtsats och låtit Ryssland tro att de är en av de riktiga, men självklart bara för att man vet och har vetat att det bästa sättet att hantera ryssen är att helt enkelt säga - DA kompis, du stronk, nastrovie, och sedan sköta de RIKTIGA businessen utan att bli störda av den packade neandertalaren. Kina tillhör det riktiga gardet ja, och detta för att de är intellektuella,intelligenta och utan slaviska tillkortakommanden. Ett mycket högt stående land som tyvärr lider utav det samma som Ryssland har gjort i 100 år - kommunism. Men Kina har åtminstone hjärnan på rätt plats och inte där njuren vanligvis är
Citera
2022-06-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sist jag kollade hade Ukraina landgräns mot såväl NATO-länder (Ungern, Polen, Rumänien) som Ryssland. Landet är dessutom så pass politiskt instabilt och ryckigt att det är viktigt att det förhindras att ge sig in i några äventyr med militära allianser.

Allmänt talat behöver Europa fler neutrala och alliansfria buffertstater, inte färre.

Men den ryckigheten håller ju ryssarna på att utplåna. De ryssvänliga delarna av befolkningen har ju Ryssland redan "fört över" till Ryssland, så den ryska minoriteten i Ukraina håller ju på vis på att "utplånas". Samtidigt som de icke-ryskvänliga ukrainarna har blivit direkt ryskfientliga. Alltså är det mycket sannolikt att instabiliteten och ryckigheten kommer att upphöra om kriget slutar med rysk militär vinst. Det är enbart västvänliga politiker som kommer kunna vinna val i Ukraina flera årtionden framöver. Så stabilt lär det bli.

Jo, jag kan Ukrainas gränser. Men poängen var att Ukraina har inte varit ockuperat av två andra parter som villkorar en självständighet med att landet måste vara alliansfritt. En alliansfrihet i Ukrainas fall, om den påtvingas av Ryssland, blir inte en alliansfrihet. Det blir ett underkastande rysk kontroll.

Edit: buffertstat? Skulle du vilja leva i en buffertstat? Jag vill det inte. Jag vill att mitt land ska bestämma vår politik själva.
Senast redigerad av Auric 2022-06-27 kl. 15:38.
Citera
2022-06-27, 15:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det blir pinsamt när man inte ska ta upp förloppet utan bara det som passar ens egna agenda. Det är naivt...

Va? Ta upp förloppet? Vad menar du? Förloppet var att Ryssland brutalt attackerade Ukraina för att de ville bestämma över sig själva.
Citera
2022-06-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Låter lite som inte ens ditt Hitler-kort fungerade, så då tar du pedofil-kortet. Tänk över din position istället. Du övertygar väldigt få med ditt argument...
Han behöver inte övertyga någon här, och förmodligen är det heller inte hans anledning att vara här, till skillnad från andra som tror sig kunna påverka. han har ju helt enkelt bara rätt i sitt påstående. Simpel fakta utan behov av fler bevis än vad som radats upp på alla TROVÄRDIGA organisationers listor. Och nej, självklart är de högst trovärdiga oavsett vad du tror eller vill tro, eftersom att de har skapats utefter grunden utav OBEROENDE funktion.
Citera
2022-06-27, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Så mycket värre att förlora mot ärkefienden då.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många i USA inser att det långsiktiga målet för USA var att skaffa sig militär och ekonomis hegemoni i Östeuropa. Om man förlorar Ukraina (efter massvis med miljarder satsade på det) så är det naturligtvis ett stort nederlag för den drömmen, dessutom drabbar det USA.s trovärdighet inför flera andra NATO-länder i Östeuropa.
Ja, man har sjösatt en operation många och även tunga namn i USA varnat för och man kommer antagligen att misslyckas. Jag tror många slipar sina knivar nu.

Det blir nog en högst intressant höst för oss politiska betraktare.
Citera
2022-06-27, 15:32
Medlem
Lika enträget upprepande som resten av de diktatur-anammande anhängarna skall jag vara, så vi tar det igen -
2005 önskade Ukraina få lov att utvecklas som land, både demokratiskt och ekonomiskt.Ukrainas pipeline-system till väst skulle helt plötsligt gynna Ukraina själva, och vi vet ju vad ryssen tycker om självbestämmande. Eftersom detta nu inte föll Ryssland i smaken så KRÄVDE man på klassiskt ryskt maner att ALLA pipe-lines i Ukraina skulle tillhöra och styras till 100% av Kremlin. Ännu en gång ställde man ultimatum med hjälp av en HOTBILD, gentemot ett SJÄLVSTÄNDIGT land. Det var här denna, utav RYSSLAND, SKAPADE konflikten började.
Förkortade citat - "Viktor Jusjtjenko valdes till premiärminister i december 1999, och tillväxten tog fart igen FÖR FÖRSTA GÅNGEN sedan Sovjettiden. Jusjtjenkos regering blev dock snabbt indragen i en konflikt med inflytelserika ledare(läs : RYSSAR och KOMMUNISTJÄVLAR) inom gas- och oljeindustrin. Konflikten resulterade i en misstroendeomröstning i parlamentet 2001, som fällde regeringen på OKLARA GRUNDER. Detta sågs med bestörtning av många ukrainare som ville utvecklas på egen hand.
I januari 2003 samlade Jusjtjenko delar av landets oppositionella i den nationaldemokratiska koalitionen Vårt Ukraina, som vann en fjärdedel av rösterna i parlamentet. Detta räckte dock inte för att nå politisk majoritet,och försöken att samarbeta med de andra oppositionspartierna misslyckades." (De flesta oppositionella partier var starkt knutna till gamla sovjet och influerade utav överhöghet...- KOMMUNISTJÄVLAR med andra ord)
I följande presidentval ställde Jusjtjenko upp med bland annat löften om att bekämpa den utbredda korruptionen, liberalisera ekonomin och skapa fem miljoner nya jobb samt bättre relationer med väst. Självklart vet vi ju hur Ryssland reagerade på detta, eftersom att Ukraina skulle bli en alltför farlig granne om det blev demokratiskt och därmed kunna påverka ryska folket till att börja tänka själva. Maskineriet startas upp på högvarv i Kreml, för att med gamla goda medel förhindra detta. Allt från påverkanskampanjer mot de svagare(ekonomiskt/utbildning) ukrainarna i öst, till lite giftmordsförsök på Jusjtjenko. Med andra ord ingen skillnad mot någonsin förr, utan bara lite good ol' STALINISTISK kommunism. Resultatet blev en revolution från de RIKTIGA Ukrainarna, som givetvis motarbetades från de köpta bastarderna i öst. Motståndaren som ledde och influerade fejkukrainarna(ryssar i Ukraina) i öst hette Janukovitj. På något förvånansvärt sätt(inte) var denne man betald och mutad utav Kreml. Självklart förstod och visste alla detta, men ååhnej, "han ville ju bara Ukrainas bästa" som en kommunistjävel hade sagt. Under tiden gav sig Ryssland på lilla Georgien, och slaktade på sedvanligt vis allt man kom åt. Anledningen var inte precis att 'rädda georgiska folket' eller andra jovialiska anledningar, utan syftet stavas - att FÖRHINDRA Georgien från att ha icke RYSKA pipelines på sin mark. Ännu en gång lite välvillighet till andras utveckling från Ryssland ja.Man hade ju nämligen upptäckt att där fanns enorma mångder gas/olja i kaspiska havet, och gud nåde om någon annan självständig stat utöver Ryssland skulle få lov att dra nytta av detta, trots att det tillhör deras eget lands territorium (Georgien)
Tillbaks till Ukraina. 2010 upptäckte man enorma olje/gasfyndigheter i Ukraina.....Var någonstans? Jo, från Donetsk Oblast till Sumy Oblast och österut hela vägen, samt hela KRIM med Ukrainska vatten från Azon-sjön till Odesa. HMMM...och det är PRECIS där alla NeoJudeUkroNazistister råkar befinna sig, samt alla 'Ukrainare' som såååååå innerligt vill bli räddade utav Ryssland.
Specialoperationen startade utav en anledning som ligger långt ifrån Nazism eller beskyddande utav folk, nämligen OLJA och GAS. Inte för pengarnas skull, utan för att göra allt för att styra andra länder från egen utveckling, samt väst från att handla fritt med dessa länder. För, det fanns väl inte särskilt många nazzar i Georgien, eller? Detta är också anledningen till att vi här i väst skall och kommer agera precis likadant tillbaks denna gången, och det skall bli underbart att se Ryssland sakta kvävas innifrån sin egenskapade egoism.
Citera
2022-06-27, 15:33
Medlem
Citat:
Vilket naivt inlägg. Enligt överenskommelser med dom stora drakarna i världen så får inte det inskränka på Rysslands säkerhet vilket ett medlemskap i Nato gör, håller du inte med?

Den överenskommelsen är intressant. Alla tycks känna till den och vet precis vad den innehåller men ingen kan bevisa dess existens....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in