2022-06-27, 09:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Häller med dig fullständigt!

Det motsatta d.v.s. tillfångatagna ryssar säger exakt det SBU vill att det ska säga gäller också.

Tre fjärdedelar av denna tråd skulle försvinna om vi begränsar oss till bekräftade videor.

Precis. Så varför hålla på och dela sådana dumheter då, och debattera deras äkthet? Det är en debatt som inte leder någonstans.
Citera
2022-06-27, 10:08
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, lever inte 20 procent av invånarna i den ryska cancersvulsten i fattigdom?
I USA finns det väl många människor som bor i plåtskjul samtidigt som man har en hel del miljardärer.
Citera
2022-06-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, lever inte 20 procent av invånarna i den ryska cancersvulsten i fattigdom?

13 procent är egna ryska myndigheters siffror. 33 procent om man frågar invånarna själva. Det är de siffror jag har hittat. Det är innan kriget.

Det som har hänt efter kriget startade är att arbetslösheten går upp. Priserna går upp. Stölderna av mat verkar ha ökat.

Enligt de ryska youtubekanaler jag tittar på säger de och visar att det finns mat men priserna har gått upp kraftigt. Affärer börjar låsa in eller stöldbegärlig mat. Det är också färre kunder i butikerna.

Bilindustrin verkar vara kraftigt påverkad. Antal sålda bilar verkar ha gått ner med 85-95 procent.

Det de centrala myndigheterna är rädda för är att lokala myndigheter stoppar export av sina produkter till andra delar av landet. Man började se tendenser i början sanktionerna av det. Men myndigheterna lyckades stoppa det. Mest kända exemplet var Socker. Ett annat problem på sikt som verkligen kan innebära stora problem för Ryssland är att de kommer troligen börja sakna kritiska reservdelar till tågen. Flyget kan ryssarna klara sig utan eller i mindre omfattning. Men de klarar sig inte utan järnvägstransporter.

Tittar man på Rysk export och import så ser man problemen framför sig. Exporten funkar relativt bra. Men importen har rasat. Ryssarna importerade maskiner, system och verktyg. Ryssarna kan säkert fixa en del av underskotten men inte helt och deras egna maskiner och verktyg kommer vara dyrare att producera och inte lika effektiva.

Sanktioner tar ofta lång tid innan det märks. Titta på tyskland under WWI. Det tog 3-4år innan krisen var fullbordad. Detsamma med dagens Iran det tog några år innan det verkligen började märkas.
Citera
2022-06-27, 10:20
Medlem
Citat:
Jo, jag kör med Cloudflare's DNS här.

Men jag läser inte RT ändå faktiskt mer än att skumma rubrikerna ibland.
Jag saknar att läsa RT. Skulle du kunna ge mig instruktioner i hur jag gör det, med åtanke om att jag är rätt oteknisk?
Citera
2022-06-27, 10:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag har sagt förr; en bra tankemodell är denna:
30% risk att Putin vill erövra Tsar-Rysslands gränser (tankeövning: hur många procents risk att han är mer imperialistisk än så?)
0,1% risk att han skulle försöka göra det.

0.3*0.001% = 0,03% risk.

Vad fan baserar du de siffrorna på?

Om vi ska använda den modellen som de som tror på den zoonotiska covidhypotesen använder (att eftersom virus brukar uppstå i naturen så är SARS-CoV-2 också naturligt) så är det minst 10 till 1 att den nuvarande ryska regeringen vill erövra minst de forna Sovjetrepublikerna.

Citat:
Tillhör du dem som tror att Putin lätt kommer ta Ukraina nu i höst?

Nej. Det betyder dock inte att han inte kommer försöka. Han kommer försöka tvinga Vitryssland att gå med och han kommer tvinga alla män som bor i Donetsk och Luhansk att tvångsrekryteras.

Jag tror dock vi kommer att se väpnade uppror i Ryssland redan innan december. Dagestan ex. har redan börjat knorra.

Citat:
Inte ens Sovjet hade kunnat ta hela världsön.

Men vi diskuterar inte vad som är möjligt nu utan vad deras mål är, vad de vill åstadkomma. De kan orsaka krig och elände även fast de inte klarar att ta över Ukraina. Givetvis kan Ryssland starta ett krig mot omvärlden som de inte klarar att vinna om de inte ens är kapabla att planera en invasion av ett mindre grannland. Nivån av rationellt tänkande har visat sig vara betydligt lägre hos den ryska ledningen än vad de flesta trodde vara möjligt.
Citera
2022-06-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Nope. Jag skrev att jag menade den totala militära styrkan.

Ryssland
Aktiv militär: 1,014,000
Reserv: 2,000,000
Paramilitär: 554,000
Totalt: 3,568,000

USA:
Aktiv militär: 1,388,100
Reserv: 744,950
Totalt: 2,133,050

Men Ryssland har möjlighet att sätta ihop en armé med uppåt 20 000 000 man. USA kommer inte i närheten av de siffrorna.

Utgick från enligt Wikipedia, ni rasistiska rysshatare gillar ju den....
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_parami litary_personnel
Där utgår siffrorna från: "2019-2021 editions of "The Military Balance""

Varför kan ryssarna sätta upp en arme på 20 milj och inte USA?

Man måste ju titta på beolkningsunderlag.

USA 329.5 miljoner (15-64åringar (64.7 procent av totalen

Ryssland 144.1 miljoner 15-64åringar (65.5 procent av totalen)

Så kan du förklara för mig varför USA inte kan producera 20 milj soldater men Ryssland kan. USA har mer en dubbelt så stor befolkning än Ryssland. Om man tittar på födelsetalen när gäller grädden av värnpliktiga man vill ta ut 18-25år så var de ryska födelsetalen bajs 17-30år sedan jmf med USA.
Citera
2022-06-27, 10:26
Medlem
Ukrainas försvardepartement redovisar numera trovärdiga siffror. 150 eliminerade ryska bögfascister är en bra siffra och innebär att med hänsyn till hur många som skadas, att ungefär 450--500 bögfascister inte kan strida.
Det är ohållbart för Ryssland.

Det verkar också som om Ukrainas artilleri, även dom det är för litet i antal, arbetar på effektivt. 20 utslagna tanks är mycket bra siffra.......och 28 förstörda bepansrade fordon...samt 7 utslagna artilleripjäser.... ....

Man behöver dock slå hårdare mot supply lines...11 förstörda fordon och tankbilar är lite klent...
Citera
2022-06-27, 10:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Jag saknar att läsa RT. Skulle du kunna ge mig instruktioner i hur jag gör det, med åtanke om att jag är rätt oteknisk?
Enklast är att ladda ner TOR webbrowser.
Citera
2022-06-27, 10:28
Medlem
Ukrainas försvardepartement redovisar numera trovärdiga siffror. 150 eliminerade ryska bögfascister är en bra siffra och innebär att med hänsyn till hur många som skadas, att ungefär 450--500 bögfascister inte kan strida.
Det är ohållbart för Ryssland.

Det verkar också som om Ukrainas artilleri, även dom det är för litet i antal, arbetar på effektivt. 20 utslagna tanks är mycket bra siffra.......och 28 förstörda bepansrade fordon...samt 7 utslagna artilleripjäser.... ....

Man behöver dock slå hårdare mot supply lines...11 förstörda fordon och tankbilar är lite klent... ...
Det som talar för Ukraina är att den ryska stridsmoralen hela tiden försämras. Det finns inga mål som är hållbara. Ryssland har fastnat i ett hopplöst krig som till slut förstör bögfascismen inifrån.
Citera
2022-06-27, 10:29
Medlem
Citat:
Att du inte begriper dig på det ryska samhället är uppenbart. Putin är en duva bland hökar och jag vill verkligen varna för Putin 2.0. Det blir inte en Jeltsin 2.0 är jag helt säker på.

Ingen president i Ryssland skulle ha agerat annorlunda. Eller snarare skulle ha kunnat!

Det är helt legitima säkerhetsintressen man försvarar faktiskt vilket varenda fårskalle med en kartbok kan begripa.

Sedan om operationen var så lyckad kan man ifrågasätta. Det vet vi inte. Den kommer säkert att kosta men inte bara för Ryssland utan även för oss. Passa på med att ta en bilsemester i år. Nästa år är inte säkert du får råd.

Du beskriver situationen som den er, men selvfølgeligt kan man vælge fornuftens vej i stedet for middelalder vejen - hvis man vil - men det vil man ikke - med din og konsorters opbakning - sørgeligt.
Citera
2022-06-27, 10:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så kan du förklara för mig varför USA inte kan producera 20 milj soldater men Ryssland kan. USA har mer en dubbelt så stor befolkning än Ryssland. Om man tittar på födelsetalen när gäller grädden av värnpliktiga man vill ta ut 18-25år så var de ryska födelsetalen bajs 17-30år sedan jmf med USA.

Man ska ju dessutom ta hänsyn till att Ryssland inte vågar att mobilisera sin befolkning p.g.a risken att de tar upp vapnen mot regeringen. Ryssland har inte ens kapacitet att använda reserverna till Ukraina eftersom det är reservisterna som är OMOH-poliserna som springer runt och slår ner folk som protesterar.

USA däremot har inga problem att ge automatvapen till befolkningen eftersom befolkningen redan har fler vapen än de har medborgare i landet.
Citera
2022-06-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Olika internetleverantörer använder olika metoder för att blockera (censurera!) sidor. Vissa blockerar namnuppslag, andra använder en brandvägg.

Ett alternativ som fungerar mot båda är att använda Tor Browser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in