2022-06-23, 23:31
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag har ingen bra koll på detta med attentin känner jag . Jag trodde att det var elvanse bara det att den är kortidsverkande och att man kan ta den för att tex hålla kvar effekten av E längre och om mans ska iväg på nåt senare , eller behöver vara skarp på möte .
Men det är alltså lite av en insättning / upptrappning där med ?
Jag tycker att jag knappt fått biverkningar av E , men A känns skarpare .

En dag efter morgondos E , så tog jag två ggr en påfyllnad A , och sista dosen var bara 5mg för att jag tänkte att det skulle gå ur lite snällare
Men man ska alltså aldrig ta en långtidsverkande och sen fylla på med A , två ggr ? Det var jobbigt och jag var helt spänd och stissad .
Så dagen efter tyckte jag kroppen ville vila och tog sovmorgon , så då tog jag bara två attentin , det fungerade bra tills jag kom hem på efm 😴😴😴.

Attentin 5mg må låta som en relativt låg påfyllnadsdos men då Attentin innehåller mer dexamfetamin än elvanse så är det en relativt kraftfull dos. Nedan är en lista från Doctoryolo som tagit sig tiden att visa hur mycket Attentin motsvarar i Elvanse.

Attentin (mg)--------Elvanse (mg)
5---------------------12,5
7,5-------------------18,75
8,75------------------21,875 (8 75 mg Attentin är 1 och 3 kvarts tabletter a 5 mg)
10--------------------25
15--------------------37,5
20--------------------45

5mg Attentin motsvarar alltså 12,5 Elvanse och sett till att du har 50mg(?) Elvanse så kan 12,5mg låta lite men eftersom utsändringen av Attentin är i runda slängar 2-3ggr så snabb som Elvanse så skulle jag säga att 5mg Attentin i känsla motsvarar ett intag av ungefär 25-30mg Elvanse bara ett effekten håller i sig kortare. Fyller du på med 2st Attentin 5mg så är det alltså nästan som att dra i sig en dos som motsvarar runt 50-60mg Elvanse i upplevd effekt. Lägg där till att du även om du inte känner av din Elvanse så mycket längre så kommer den fortfarande ligga i grunden och känslan av att fylla på med 10mg Attentin på eftermiddagen skulle kunna jämföras med att du skulle slängt i dig typ 80mg Elvanse direkt på morgonen.

Min upplevelse är också att Attentin ger en lite kraftfullare effekt, jag har aldrig känt mig riktigt lika klar på Elvanse som jag gör på Attentin, varför vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Nu är det nog en vecka sedan jag började med attentin -tilläggsdos .

Nu ska jag väg ett par dagar och önskar vara ändå ok social o trevlig och kanske ett glas nån kväll .
Borde jag ta E som vanligt och kanske ta med A utifall ( eller man ska helst ta varje dag vid insättning . Eller lägre dos E morgon plus lunch ( eller blir det biverkningar ändå om man ändrar , fast lägre dos ?
Eller ska jag ta bara attentin ..

Ja du kan väl gott ta 5mg Attentin vid 15-16 tiden för att förlänga effekten. Tänkt dock på att du kommer vara mindre känslig för alkoholen och uppleva dig nyktrare än vad du är. När Attentinet väl börjar gå ur kan du bli rätt stånga av alkoholen om du inte är lite försiktig.
Citera
2022-06-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Attentin 5mg må låta som en relativt låg påfyllnadsdos men då Attentin innehåller mer dexamfetamin än elvanse så är det en relativt kraftfull dos. Nedan är en lista från Doctoryolo som tagit sig tiden att visa hur mycket Attentin motsvarar i Elvanse.

Attentin (mg)--------Elvanse (mg)
5---------------------12,5
7,5-------------------18,75
8,75------------------21,875 (8 75 mg Attentin är 1 och 3 kvarts tabletter a 5 mg)
10--------------------25
15--------------------37,5
20--------------------45

5mg Attentin motsvarar alltså 12,5 Elvanse och sett till att du har 50mg(?) Elvanse så kan 12,5mg låta lite men eftersom utsändringen av Attentin är i runda slängar 2-3ggr så snabb som Elvanse så skulle jag säga att 5mg Attentin i känsla motsvarar ett intag av ungefär 25-30mg Elvanse bara ett effekten håller i sig kortare. Fyller du på med 2st Attentin 5mg så är det alltså nästan som att dra i sig en dos som motsvarar runt 50-60mg Elvanse i upplevd effekt. Lägg där till att du även om du inte känner av din Elvanse så mycket längre så kommer den fortfarande ligga i grunden och känslan av att fylla på med 10mg Attentin på eftermiddagen skulle kunna jämföras med att du skulle slängt i dig typ 80mg Elvanse direkt på morgonen.

Min upplevelse är också att Attentin ger en lite kraftfullare effekt, jag har aldrig känt mig riktigt lika klar på Elvanse som jag gör på Attentin, varför vet jag inte.

Ja du kan väl gott ta 5mg Attentin vid 15-16 tiden för att förlänga effekten. Tänkt dock på att du kommer vara mindre känslig för alkoholen och uppleva dig nyktrare än vad du är. När Attentinet väl börjar gå ur kan du bli rätt stånga av alkoholen om du inte är lite försiktig.

Tack snälla , det där gjorde det begripligt för mig .
( har 60 Epå morgonen )
Jag har känt mig rätt apatisk och introvert senaste dagarna , och vet inte om det är insättningen av attentin . Igår hade jag väldigt mycket ångest och biverkningar, men är troligen för att jag försov mig och hann inte äta frukost innan medicin och sedan dålig aptit . Men den dagen jag bara tog attentin ( iofs bara morgondos ) hade jag inte mkt biverkningar , förutom att jag blev sjukt trött från efm .
Jag vill inte ha jobbiga biverkningar idag .. och känna mig som ett apatiskt ufo med ångest 😂. Det är ändå midsommar !
Men samtidigt insättning av medicin till läkarsamtal nästa v .

( kanske borde ta två doser attentin bara🤔
Citera
2022-06-25, 21:29
Medlem
Inte för jag på något sätt vill missbruka eller hamna i något beroende gällande attentin, men jag har frågat efter denna kortidsverkande medicin som komplement på eftermiddagen då jag kraschar ganska hårt av min elvanse (60mg). Detta var dock på en annan mottagning, jag är på en annan nu och har bara frågat lite kort om man inte brukar ha attentin i kombination med elvanse, får som svar att man är oerhört försiktig med att skriva ut detta. Problemet är att jag inte vill ta en påfyllnandsdos med elvanse igen då det påverkar sömnen senare (troligtvis).

Hur ska jag få fram att jag är i behov av återdosering senare på dagen av just attentin, utan att låta som en missbrukare/pundare som bara är ute efter kickar?
Märker somliga som tar attentin att ni håller på att bli beroende av denna medicin och missbrukar den själv?
Citera
2022-06-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Inte för jag på något sätt vill missbruka eller hamna i något beroende gällande attentin, men jag har frågat efter denna kortidsverkande medicin som komplement på eftermiddagen då jag kraschar ganska hårt av min elvanse (60mg). Detta var dock på en annan mottagning, jag är på en annan nu och har bara frågat lite kort om man inte brukar ha attentin i kombination med elvanse, får som svar att man är oerhört försiktig med att skriva ut detta. Problemet är att jag inte vill ta en påfyllnandsdos med elvanse igen då det påverkar sömnen senare (troligtvis).

Hur ska jag få fram att jag är i behov av återdosering senare på dagen av just attentin, utan att låta som en missbrukare/pundare som bara är ute efter kickar?
Märker somliga som tar attentin att ni håller på att bli beroende av denna medicin och missbrukar den själv?
Trixet är nog att du ska få dem att säga du ska få Attentin. Se till att få en påfyllnadsdos av Elvanse och att det inte fungerar pga sömn, då kommer dom nog ge dig Attentin.
Men det ska komma från dom inte dig.
Jag tycker inte Attentin känns så
beroendeframkallande. Jag har 60 mg Elvanse och 10 mg Attentin. Om jag bara fick välja en så hade jag tagit Elvanse alla dagar i veckan.
Älskar det långdragna påslaget.
Citera
2022-06-27, 04:35
Medlem
Någon som vet om man kan ta Elvanse med Alvedon/Ipren?
Citera
2022-06-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Trixet är nog att du ska få dem att säga du ska få Attentin. Se till att få en påfyllnadsdos av Elvanse och att det inte fungerar pga sömn, då kommer dom nog ge dig Attentin.
Men det ska komma från dom inte dig.
Jag tycker inte Attentin känns så
beroendeframkallande. Jag har 60 mg Elvanse och 10 mg Attentin. Om jag bara fick välja en så hade jag tagit Elvanse alla dagar i veckan.
Älskar det långdragna påslaget.

Skeptisk till att de kommer vilja skriva ut dock, men jag somnar nästintill när den går ur kroppen, hobbys blir lidande fastän jag tränar osv efteråt så är man otroligt seg. Men kanske också borde försöka få i mig något mellanmål någon timme innan jag dippar. Annars får de väl skriva ut ritalin kortidsverkande, om kombination är möjligt.
Citera
2022-06-29, 06:25
Medlem
Jag funderade på att prova Elvanse som party drog första gången på Lollapalooza nu i helgen och har lite funderingar.

1. Låter det som en bra idé? Tanken är väl mest att få lite extra energi och/eller bli lite mer social, vill inte bli helt bäng utan bara få en liten boost. Kommer kombinera med alkohol.

2. Hur ser det ut lagligt att ta Elvanse utan recept? Tänker worst case om man skulle bli plockad där och anklagad för att ha tagit något grövre (ex. kokain) och bli tvingad till ett urinprov: är Elvanse då någonting som skulle plockas upp av ett sådant test och finns risken att man åker dit för det?

3. Lite kopplat till 1. och 2. men hur ökad är risken att man faktiskt blir plockad, blir man märkbart påverkad eller är det bara som en liten "boost" enligt mina förhoppningar?

Tack!
Citera
2022-06-30, 07:28
Medlem
Eustaches avatar
Jag har meddelat intresse att genomgå en ADD/ADHD-utredning via min vårdcentral och ska nu träffa en läkare om ca 2 månader. Det står i kallelsen att jag ska lämna blodprov 7-14 dagar innan mitt besök.

Är detta för att kolla om jag missbrukar, eller bara för att se över mina levervärden? Jag självmedicinerar nämligen med Elvanse 30mg från DarkNet sedan en tid tillbaka...

Har ni som inlett utredning fått lämna blodprov innan ni träffar läkare? Varför i sådana fall?
Citera
2022-06-30, 07:34
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FerociousPlatypus
2. Hur ser det ut lagligt att ta Elvanse utan recept? Tänker worst case om man skulle bli plockad där och anklagad för att ha tagit något grövre (ex. kokain) och bli tvingad till ett urinprov: är Elvanse då någonting som skulle plockas upp av ett sådant test och finns risken att man åker dit för det?

Vad jag förstått kommer det att ge utslag på amfetamin. Vid eventuell närmare analys ser man att det inte är "gatuamfetamin" men det spelar ingen roll för båda typerna är narkotikaklassade, så har du ingen diagnos är det givetvis olagligt.
Citat:

3. Lite kopplat till 1. och 2. men hur ökad är risken att man faktiskt blir plockad, blir man märkbart påverkad eller är det bara som en liten "boost" enligt mina förhoppningar?

Det beror givetvis på hur mycket du tar... Du kommer att få de typiska tjack-symptomen om du tar högre doser än vad som är tänkt att man ska, och sånt syns som bekant rätt så tydligt i ett vant öga...
Senast redigerad av Eustache 2022-06-30 kl. 07:36.
Citera
2022-06-30, 14:21
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:

Ska du ha en påfyllnadsdos av elvanse skulle jag rekommendera att ta den relativt tidigt. Om du idag upplever att du har god effekt resten av dagen kanske det skulle kunna funka att ta 50mg på morgonen och 30mg vill 11-12 ungefär (baserat på "normal" dygnsrytm). Om det inte funkar som önskat så borde ju 5mg attentin fungera bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabrullen
Någon som vet om man kan ta Elvanse med Alvedon/Ipren?

Citat:
Skeptisk till att de kommer vilja skriva ut dock, men jag somnar nästintill när den går ur kroppen, hobbys blir lidande fastän jag tränar osv efteråt så är man otroligt seg. Men kanske också borde försöka få i mig något mellanmål någon timme innan jag dippar. Annars får de väl skriva ut ritalin kortidsverkande, om kombination är möjligt.

Ja det går bra.

Citat:
Ursprungligen postat av FerociousPlatypus
Jag funderade på att prova Elvanse som party drog första gången på Lollapalooza nu i helgen och har lite funderingar.

1. Låter det som en bra idé? Tanken är väl mest att få lite extra energi och/eller bli lite mer social, vill inte bli helt bäng utan bara få en liten boost. Kommer kombinera med alkohol.

Tack!

1. Jo det lär ju funka. Om du aldrig har tagit förrut så börja med en rätt låg dos på typ 50mg och se hur du känner.

2. Det är bara i Sverige vi kollar efter spår av droger i urinet så det behöver du inte oroa dig för.

3. Eftersom du tar amfetamin kommer det se ut som att du har tagit amfetamin. Alla reagerar olika men om du tar i syfte att berusa dig kan du räkna med käkspänningar, svettningar, större pupiller, stirrig blick och det är även ofta att man får ett rätt egendomligt minspel främst kopplat till käkspänningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Jag har meddelat intresse att genomgå en ADD/ADHD-utredning via min vårdcentral och ska nu träffa en läkare om ca 2 månader. Det står i kallelsen att jag ska lämna blodprov 7-14 dagar innan mitt besök.

Är detta för att kolla om jag missbrukar, eller bara för att se över mina levervärden? Jag självmedicinerar nämligen med Elvanse 30mg från DarkNet sedan en tid tillbaka...

Har ni som inlett utredning fått lämna blodprov innan ni träffar läkare? Varför i sådana fall?

Det är kutym att man lämnar prover innan man börjar en utredning för att de ska se att man är drogfri, det görs dock primärt av den som ska göra utredningen. De testar som VC gör innehåler vanligtvis CDT som är en alkoholmarkör som kan visa på onormala dryckesvanor. Gränsen är förhållandevis låg och min bror som är väldigt normal och skötsam men som gillar att dricka öl några gånger i veckan hamnade över gränsvärdet. Det kan därför vara en bra idé att dra ner på drickandet i några veckor innan blodprovet.
Citera
2022-06-30, 15:30
Medlem
[quote=mongomanish|

2. Det är bara i Sverige vi kollar efter spår av droger i urinet så det behöver du inte oroa dig för.
[/QUOTE]
Fast de blir ju problem eftersom det är i Sverige.
Citera
2022-06-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish

1. Jo det lär ju funka. Om du aldrig har tagit förrut så börja med en rätt låg dos på typ 50mg och se hur du känner.

3. Eftersom du tar amfetamin kommer det se ut som att du har tagit amfetamin. Alla reagerar olika men om du tar i syfte att berusa dig kan du räkna med käkspänningar, svettningar, större pupiller, stirrig blick och det är även ofta att man får ett rätt egendomligt minspel främst kopplat till käkspänningar.

Tjena, tyvärr så är det i Stockholm just nu i helgen, så det kanske inte är en så lovande idé ändå om jag ska spela det safe (speciellt eftersom jag inte vet hur jag reagerar på det).

Stort tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in