Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Det skall genast sägas att jag inte var närvarande på Lydia Barths rättegångar, så rörande dem har jag inget att rapportera.
Däremot har jag av speciella skäl varit närvarande vid ett antal förhandlingar i olika delar av Sverige där kvinnor åtalats för våldsbrott.
Man kan, helt ovetenskapligt, dela in dessa kvinnors strategier under förhandlingarna enligt två huvudlinjer. Den första -och som jag tror är den smartaste- det är då de tilltalade kvinnorna ofta faller i gråt när de ombeds redogöra för vad de anser ha hänt.
Visar ånger? Spelar ånger?
Svårt att veta. Säger sig ibland önska att brottet varit ogjort.
Den andra huvudlinjen -den enligt mig mindre lyckosamma- det är när de tilltalade kvinnorna beter sig trotsigt och vill markera hur förbaskat tuffa de är. Nästan aldrig att dessa vill visa ånger. Eftersom den "ångern" torde vara lättgenomskådad, så inser nog dessa kvinnor att det är meningslöst.
Lydia Barth vände väl sig aldrig till Emils anhöriga och bad dem om ursäkt för att hon mördat honom? Visade väl ingen som helst ånger?
Det är precis därför hon bör få 18 års fängelse, vilket hon ju faktiskt fick. I två olika förhandlingar dessutom!
Det är precis därför hon, enl mig, borde ha fått livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vemdalen62
Vem har sagt att nån råstirrade Lydia Barth rätt i ögonen? Vem?
Det är bara dina fantasier för att få henne att framstå som nåt bättre och normalt....
Däremot är det ganska självklart att man tittar på huvudpersonen i en rättegång... Mörderskan Lydia Barth!
Däremot är det inte normalt att man stirrar på offrets barn.... När man skjutit deras far.
Nåt som helst ånger och samvete borde hon haft.
Om hon promt måste stirra barnen i ögonen borde hon i alla fall kunnat klämt ur sig ett förlåt istället för att "tillrättavisa" åklagaren på ett ohyfsat sätt
Det ska tilläggas att Lydia Barth satt mitt emot målsägande, offrets barn och stirrade iskallt på dem.
När anhöriga till offret försökte hålla tillbaks gråten, tvärvände Lydia Barth sitt huvud snett åt höger, där åhörarna satt och stirrade iskallt på offrets anhöriga.
Man har hört uttrycket, om blickar kunde döda, det var så Lydias blick skar genom rummet.
Att sitta och bevittna detta, samtidigt som Lydia Barths anhöriga ser ut att sitta på ett trist vägföreningsmöte, se hur de dukar upp the?! Sinnessjukt.
När ni som inte var där hör rättegången återuppspelas, så vill jag att ni ska vara medvetna om att mannen som talar, om hur de skrivit att Lydia själv sa "när klippet kommer", det är själva domaren..
Det är så bisarrt att åter lyssna på inspelningarna som finns, veta hur hon satt där och inte visade ånger. Fortsatte ljuga och skylla ifrån sig.
När hon fick chansen att säga någonting till offrets anhöriga, kom ett kort nä.
Jag håller fast vid att den närmsta som hon kan liknas vid är Amber Heards uppträdande i sin rättegång.
Det har samma personlighetsstörning, bla