2022-06-26, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Regler och lagar förändras hela tiden i hopp om att göra dem bättre. Din fråga skulle kunna vara del av "konservatismens försvarstal".
Men du trodde att jag ville att det skulle bli tillåtet att avliva nyfödda? Varför skulle jag vilja det?
Citera
2022-06-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Så när ni lyckats förbjuda abort ska då alla missfall automatiskt leda till anmälan och utredning?

Alla mord leder inte ens till det.
Åklagaren avgör om det finns tillräckligt för att inleda utredningar.
Citera
2022-06-26, 18:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Och ett nyfött barn som ingen vill ta hand om borde kunna avlivas (eller låta svältas till döds) utan att rättsstaten ska ha något att säga till om? Är det vad din moraliska kompass pekar mot i förlängningen?

Din läsförståelse är undermålig.

Vad är det för fel på abortlagen så som den ser ut i Sverige idag?

Något liknande hade ju kunnat införas i USA om de nu inte var såna religiösa extremister. Minoriteten syftar jag då på, 80% av amerikanerna är ju för aborträtten.
Citera
2022-06-26, 18:33
Medlem
Citat:
Din läsförståelse är undermålig.

Vad är det för fel på abortlagen så som den ser ut i Sverige idag?

Något liknande hade ju kunnat införas i USA om de nu inte var såna religiösa extremister. Minoriteten syftar jag då på, 80% av amerikanerna är ju för aborträtten.

Vad är det för fel på abortlagen som den ser ut i flera stater i USA nu?
Citera
2022-06-26, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Fast du hade ju tidigare någon korkad idé om att det bara var om pappan var emot aborten som den skulle vara olaglig. Och att polisen därför på något märkligt sätt först skulle utreda vem som gjort kvinnan med barn för att därefter kunna efterhöra om han godkänt den eller inte.
Citera
2022-06-26, 18:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Vad är din önskan som abortmotståndare? Skulle alla missfall automatiskt leda till anmälan och utredning? Vilket fängelsestraff önskar du som abortmotståndare att kvinnor som misstänkts för planerad abort skulle få?
Citera
2022-06-26, 18:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vad är det för fel på abortlagen som den ser ut i flera stater i USA nu?

Jag frågade först.
Citera
2022-06-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast du hade ju tidigare någon korkad idé om att det bara var om pappan var emot aborten som den skulle vara olaglig. Och att polisen därför på något märkligt sätt först skulle utreda vem som gjort kvinnan med barn för att därefter kunna efterhöra om han godkänt den eller inte.

Nej dina halmgubbar tar inte jag ansvar för.

Citat:
Vad är din önskan som abortmotståndare? Skulle alla missfall automatiskt leda till anmälan och utredning? Vilket fängelsestraff önskar du som abortmotståndare att kvinnor som misstänkts för planerad abort skulle få?

Alla misstänkta mord bör förstås utredas men det måste finnas något att gå på annars läggs det ned. Straffet bör väl likställas med övriga mord, möjligen kan det kompletteras med sterilisering.
Citera
2022-06-26, 18:41
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Så när ni lyckats förbjuda abort ska då alla missfall automatiskt leda till anmälan och utredning?

Personligen har jag ännu ingen bestämd uppfattning i abortfrågan, men eventuella svårigheter i att utreda och lagföra brott har inget med det att göra. Jag kan tycka att våldtäkt i hemmet borde vara olagligt även om det är svårt, eller nästintill omöjligt, att lagföra.
Citera
2022-06-26, 18:45
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du trodde att jag ville att det skulle bli tillåtet att avliva nyfödda? Varför skulle jag vilja det?

Nej, det trodde jag inte, men jag stresstestade vad jag uppfattade är dina principer. Varken ett barn i magen eller utanför klarar sig utan hjälp. Jag uppfattade det som att fostrets oförmåga att överleva utan sin mor var ditt argument till varför modern skulle ha rätt att avliva det. Jag konstaterar att det leder till absurda konsekvenser.
Citera
2022-06-26, 18:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Alla misstänkta mord bör förstås utredas men det måste finnas något att gå på annars läggs det ned. Straffet bör väl likställas med övriga mord, möjligen kan det kompletteras med sterilisering.

Varför ska det kompletteras med sterilisering? Det görs inte på mördare normalt sett, inte i Sverige iaf. Men du tänker dig att man skulle börja sterilisera alla som döms för mord.....? Hmmm där tittade den lille nazisten i dig fram igen.
Citera
2022-06-26, 18:47
Medlem
Citat:
Varför ska det kompletteras med sterilisering? Det görs inte på mördare normalt sett, inte i Sverige iaf. Men du tänker dig att man skulle börja sterilisera alla som döms för mord.....? Hmmm där tittade den lille nazisten i dig fram igen.

Kvinnan kunde ju uppenbarligen inte skydda sig emot en oönskad graviditet och dödade barnet pga detta. Då är det väl rimligt att förhindra att det upprepas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in