2022-05-07, 16:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Eller så låter man barnet leva.

Sen ger man bort bebisen till socialen.

Det finns skitmånga som försöker få barn men inte lyckas.

Win-win.

I så fall skulle man behöva förenkla/underlätta adoptionsprocessen.

Det finns många ofrivilligt barnlösa som inte godkänns för att få adoptera.
Citera
2022-05-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo, tyvärr så hjälper inte abortförbud eller fri abort mot dåliga föräldrar, fri abort är tillochmed sämre....

som andel av befolkning så är fler barn omhändertagna (institution/fosterfamilj) idag än när abort var förbjudet i sverige.

Tyvärr inte. Men med en tillåtande abortlagstiftning kan iaf de som vet med sig att de skulle bli dåliga föräldrar välja att inte bli det.
Citera
2022-05-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Gruppen i Indien som sopade marken de gick på var inte buddhister.

emot abort men okej med abort, lite som alla andra mao.

Citat:
Buddhister graderar inte liv som du och jag gör.
nej.men endå samma där.

Citat:
Ok då graderar vi liv ungefär lika. Skillnaden är att jag graderar en människas liv och andra djurs liv högre än ett 7 veckors fosters.
då är det stor skillnad.

Citat:
Du har rätt till din åsikt.
Japp, men inte rätt att mörda för det, även om jag är lika bra som någon annan att rationalisera varför det är rätt , inte bara en åsikt.

Citat:
Jag tycker Sveriges abortlagstiftning är perfekt i dagsläget.
då förstår jag inte varför du pratar om ömmande/medecinska fall. de var ok i den gamla lagen?

Citat:
Ja som sagt, de sena aborterna är mycket få till antalet. Lika få som antalet kvinnor som väljer att bli gravida för att de vill göra abort.
har nog mer att göra med att du inte värderar människor som människor i alla lägen.

Citat:
(Och om en kvinna är så störd så är det lika bra att hon gör abort)
Störda människor behöver vård. det är trist att vi bejakar störda människor nycker. i synnerhet för barnen.
Citera
2022-05-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Tyvärr inte. Men med en tillåtande abortlagstiftning kan iaf de som vet med sig att de skulle bli dåliga föräldrar välja att inte bli det.

Oj, precis tvärtom utifrån statestik märkligt nog. Förmodligen än sån där socilakonstruktevistisk grej som känns rätt men objektivt blir precis tvärtom, det är mycket vanligt.

Kan vara så att tröskeln för abort är för låg, många bra föräldrar tar fel beslut.

eller något helt annat.
Citera
2022-05-07, 16:37
Medlem
Citat:
Oj, precis tvärtom utifrån statestik märkligt nog. Förmodligen än sån där socilakonstruktevistisk grej som känns rätt men objektivt blir precis tvärtom, det är mycket vanligt.

Kan vara så att tröskeln för abort är för låg, många bra föräldrar tar fel beslut.

eller något helt annat.

Länka gärna statistiken som en fotnot eller nåt, istället för att vifta den framför näsan på en. Men utöver det så skiter jag faktiskt i statistiken. För mig handlar det om mänskliga fri- och rättigheter.

Jag är fri att sätta på en brud. Blir hon gravid är hon fri att abortera- eller behålla barnet, föds barnet så har den rätten att, om inte annat, få ekonomiskt stöd från bägge sina föräldrar.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-05-07 kl. 16:40.
Citera
2022-05-07, 16:38
Medlem
Varför anses det vara ok att döda ett barn så länge barnet är inuti kvinnan men inte när barnet kommit ut?
Citera
2022-05-07, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Hahahaha, du är ju så förvirrad att du inte förstår att du aldrig har klarat av att komma med ett motargument.

Du pratar bara om irrelevanta saker.
Nej, jag är inte särskilt förvirrad, jag påtalar att din definition av foster strider mot den juridiska och medicinska definitionen.

Så nu är du i alla fall informerad om hur det ligger till.
Citera
2022-05-07, 16:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
emot abort men okej med abort, lite som alla andra mao.

nej.men endå samma där.

då är det stor skillnad.

Japp, men inte rätt att mörda för det, även om jag är lika bra som någon annan att rationalisera varför det är rätt , inte bara en åsikt.

då förstår jag inte varför du pratar om ömmande/medecinska fall. de var ok i den gamla lagen?

har nog mer att göra med att du inte värderar människor som människor i alla lägen.

Störda människor behöver vård. det är trist att vi bejakar störda människor nycker. i synnerhet för barnen.

Vet faktiskt inte vad gruppen i Indien hade för inställning till abort. Vet inte heller buddhisters inställning till abort, men det beror nog på vem man frågar precis som med kristna och andra.

Korrekt, du har inte rätt att mörda.

Jag menade att svensk abortlagstiftning är perfekt så som läget är idag. I framtiden kan kanske foster i vecka 15 räddas och odlas fram i labb den sista tiden. Då skulle man ju behöva se över abortlagen.

Korrekt, jag ser inte ett 7 veckor gammalt foster som en fullt utvecklad människa. Jag värderar således människans liv högre än det 7 veckor gamla fostret. Om jag bara hade kunnat rädda antingen ett barn eller ett sju veckor gammalt foster ur ett brinnande hus hade jag definitivt räddat barnet.

Ja störda människor behöver vård.
Senast redigerad av Jenny9 2022-05-07 kl. 16:48.
Citera
2022-05-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Den som mördar barn passar bra in hos IS.

Det är ren fakta att IS är blodtörstiga psykopater som mördar barn och kvinnor som gör abort är blodtörstiga psykopater som mördar barn.

Du är ju inte lite blåst som inte förstår det.

Du kunde alltså inte svara på frågan jag ställde och du kallar mig blåst? Skönt självmål. Svara på frågan jag ställde istället för att rapa upp samma gamla sörja gång på gång.
Citera
2022-05-07, 16:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Varför anses det vara ok att döda ett barn så länge barnet är inuti kvinnan men inte när barnet kommit ut?

De flesta aborter sker innan vecka 9. Ett foster är inte ett barn/människa.

Väldigt få barn mördas per år i Sverige.
Citera
2022-05-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det finns enligt dig inget moraliskt fel i att döda människor som saknar nära och kära. Jag måste fråga, lider du av någon empatistörningen eller liknande?
Jag har en mycket stark empati. Men det finns ingen anledning att känna medlidande med någon som inte lider, och döda lider som sagt inte.
Citat:
Enligt dig, ja. Tyvärr är just konsekvensetik den form av moralteori som leder till många problem.
Konsekvensetik är den enda logiska formen av etik eftersom det inte finns något annat sätt att avgöra om en handling är bra eller dålig än att begrunda dess konsekvenser. Det är också tack vare konsekvensetiken som moralen utvecklas, tack vare den bränner vi inte längre kvinnor för häxeri eller stenar folk som bryter mot sabbaten.
Citera
2022-05-07, 16:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag har en mycket stark empati. Men det finns ingen anledning att känna medlidande med någon som inte lider, och döda lider som sagt inte.
Du saknar empati tyvärr. Du förstår väl att det inte är normalt att förespråka mord på människor som inte har vänner eller familj?
Citat:
Konsekvensetik är den enda logiska formen av etik eftersom det inte finns något annat sätt att avgöra om en handling är bra eller dålig än att begrunda dess konsekvenser. Det är också tack vare konsekvensetiken som moralen utvecklas, tack vare den bränner vi inte längre kvinnor för häxeri eller stenar folk som bryter mot sabbaten.
Jag tror inte att du förstår vad konsekventialism är. Kolla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in