2022-06-26, 17:11
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jo, foster är människor. De har en unik uppsättning DNA och är unika mänskliga individer. Det är en människa i sina tidigaste stadier. Det är fullt förståeligt att ni vill avhumanisera foster, det brukar vara så när någon dödar en människa. Men det betyder inte att alla måste hålla med.
Ungefär som ni avhumaniserar spermier som också har unikt DNA och som är samma människa bara i ett lite tidigare stadium.
Citera
2022-06-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja vi människor värderar oss själva högst. Det är djupt förankrat i oss. För korna är deras liv värt mer osv.

Jag värderar en människa högre än ett foster.

Och Hitler värderade arier högre än Judar, ni kör med samma retorik.
Citera
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jo om ett foster får växa till sig blir det en fullstor människa. Detsamma gäler som sagt var inte en spermie.

Fast ett foster är ingen människa, precis som en spermie inte är en människa. Men båda är mänskligt liv.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp.

Så man kan konstatera att pappan vill inte att barnet ska födas, mamman vill inte att barnet ska födas och för "barnet" kvittar det om det får födas med svår abstinens och skadad fosterutveckling in i en knarkarkvart och en kriminell framtid eller inte eftersom det är totalt omedvetet om att det ens existerar.

Men du beslutar att barnet ska födas.

För en 1-månads bebis kvittar det nog också om du ställer frågan men de flesta är överens om att det är moraliskt fel och bör vara straffbart att döda det även om det växer upp i en knarkarkvart. Istället omhändertar vi barnet. Motsvarande för det ofödda barnet borde vara att tvångsvårda modern under graviditet och sedan omhänderta barnet efter födseln.

Det finns många som med bestämdhet vet vad som är rätt och fel i frågan trots att ingen kan komma med övertygande bevis. Vi borde vara ödmjuka inför svårigheten i frågan och sluta vara så dogmatiska. Abort kan säkert vara både rätt och fel. Att motarbeta seriösa diskussioner borde ingen göra.
Citera
2022-06-26, 17:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Och Hitler värderade tyskar högre än Judar, ni kör med samma retorik.

Inte alls.

Det är faktiskt ni abortmotståndare som är nazisterna här som värderar embryon och foster högre än människors liv.
Citera
2022-06-26, 17:14
Medlem
Citat:
Fast ett foster är ingen människa, precis som en spermie inte är en människa. Men båda är mänskligt liv.

Det blir inte rätt för att du upprepar det. En spermie har inte en människas DNA-uppsättning och kan inte utveckla det utan ett ägg heller.
Citera
2022-06-26, 17:15
Medlem
Citat:
Inte alls.

Det är faktiskt ni abortmotståndare som är nazisterna här som värderar embryon och foster högre än människors liv.

Nej vi värderar inte foster högre än människors liv. Men du anser kanske att ditt liv förstörs om du inte kan gå ut och festa eftersom du har knullat fram ett barn?
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Och Hitler värderade tyskar högre än Judar, ni kör med samma retorik.
Om jag har förstått din retorik rätt så är en random kossas liv lika som en människas liv, inklusive ditt barns. Och då bör en myggas eller en fästings liv vara lika som en kossas. Du värderar alltså ditt barns liv lika med en fästings? Har jag tolkat dig rätt? Annars får du gärna vidareutveckla.
Citera
Medlem
Citat:
Ja vi människor värderar oss själva högst. Det är djupt förankrat i oss. För korna är deras liv värt mer osv.

Jag värderar en människa högre än ett foster.

Kor är knappt medvetna om sin egen existens, få djur är det.

Ja. Allas liv är givetvis inte lika mycket värda hur mycket svenska politiker och "journalister" medvetet felöversätter FN-definitionen.

Foster är ett foster från 9 veckor fram till födseln. Ett foster är en människa.
Citera
2022-06-26, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
För en 1-månads bebis kvittar det nog också om du ställer frågan men de flesta är överens om att det är moraliskt fel och bör vara straffbart att döda det även om det växer upp i en knarkarkvart. Istället omhändertar vi barnet. Motsvarande för det ofödda barnet borde vara att tvångsvårda modern under graviditet och sedan omhänderta barnet efter födseln.

Det finns många som med bestämdhet vet vad som är rätt och fel i frågan trots att ingen kan komma med övertygande bevis. Vi borde vara ödmjuka inför svårigheten i frågan och sluta vara så dogmatiska. Abort kan säkert vara både rätt och fel. Att motarbeta seriösa diskussioner borde ingen göra.
Låtsas inte att det är för "barnets" skull bara, det bryr sig lika lite om det får bli ett barn eller inte som spermien bryr sig om det får bli ett barn eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om jag har förstått din retorik rätt så är en random kossas liv lika som en människas liv, inklusive ditt barns. Och då bör en myggas eller en fästings liv vara lika som en kossas. Du värderar alltså ditt barns liv lika med en fästings? Har jag tolkat dig rätt? Annars får du gärna vidareutveckla.

Det har jag aldrig skrivit, jag har tvärtom skrivit att jag äter kött.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej men det blir en människa om det får befrukta ägget och sen växa till sig. Om du inte dödar den istället.

Jag tror debattören menar att efter befruktningen är det mänskligt liv. Innan är det potentiellt mänskligt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in