2022-06-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det kommer säkerligen att finnas begränsningar på vad Ukraina kan begära och hur mycket, dessutom vet ju alla att Ukraina i stort sett aldrig kommer att betala tillbaka en enda dollar för de oceaner av vapen som nu skeppas in i landet.

Ukraina vill i princip ha en helt ny armé med massor av tropputrustning gratis - se deras ÖB:s "kravliista" som tidigare varit uppe till diskussion här på forumet, med bl a 1000 stridsvagnar, 300 long-range HIMARS etc.
Har du någon bra kommentar om Rysslands konkurs-status ,, Låter enligt Bloombergs som det är nära förestående ,, vet du mer om detta?? Vart har pengarna tagit vägen ???
Citera
2022-06-26, 13:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vad har man misslyckats med?

Jag är ganska säker på att alla ursprungliga objektiv kommer att uppnås.

Nämligen denazifiering och demilitarisering.

Det utan större civila förluster eller förstörd infrastruktur.
Säger du att "alla ursprungliga objektiv" endast var två stycken?!
Denazifiering och demilitarisering?
Inget om territoriella vinster?

Det första kan man ju säga är uppnått redan innan kriget eftersom det är en ren rökridå som aldrig objektivt kan uppfyllas/mätas.
Så du tror att Ukraina kommer avmilitariseras? Really?
Och om Ukraina är försvarslöst så kommer inte ryssen att ockupera resten av landet? Är det så du tänker?
Citera
2022-06-26, 13:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svenskarna har nog dragit sig ur. Men jag vet det finns greker, och britter fortfarande. Har dock inte källan framme just nu.

Det står ibland om frivilliga svenskar i Ukraina. T.ex läste jag denna artikel helt nyligen:

Citat:
10 juni 2022

Svensk frivillig i Ukraina: ”Det är klart man ska hjälpa till”

Folk från hela världen har rest till Ukraina för att strida mot Ryssland. SVT har träffat svenska frivilliga på plats i Ukrainas näst största stad.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-frivillig-i-ukraina-det-ar-klart-man-ska-hjalpa-till
Citera
2022-06-26, 13:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Eftersom jag vet vad man satt in och vad man mött så är jag övertygad om att generalerna i Pentagon är imponerade.

Och oroade.
Hela väst är snarare förvånande över Rysslands oförmåga och låga nivå. Generalerna i väst trodde att Rysslands förmåga var betydligt större.
Citera
2022-06-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Har du någon bra kommentar om Rysslands konkurs-status ,, Låter enligt Bloombergs som det är nära förestående ,, vet du mer om detta?? Vart har pengarna tagit vägen ???
Det är en formell konkurs, det handlar ju inte om brist på pengar från rysk sida utan om att USA i princip har murat igen ingångarna till banken för dessa betalningar.

Tippar att det kommer att leda till långdragna domstolsprocesser så småningom, och t ex Kina, Indien och många andra lär inte räkna det som någon "riktig" inställelse av betalningarna.
Citera
2022-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Vad menas med att Ryssland går i konkurs, vad är de som händer då egentligen?
De hamnar i den klass av länder som Donald Trump benämnde ”shitholecountrys”,,,,dvs avskrapet av avskrapet ,,,,,,inte bra alls 😳
Citera
2022-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Men är det inte som så att lend/lease egentligen handlar om att det blir gratis- man lämnar tillbaka efter att behovet av nyttjandet ej längre finns- därefter skrivs det mesta, eller allt, av. Jag vet att sovjetunionen fick detta avtal som de brukade friskt och över all måtta under senaste världskriget och allt sovjet då- vid den tiden, lend-leasat skrevs av...

Inte riktigt, det som sovjet ville behålla i civil tillämpning (främst lastbilar tror jag) fick de betala (så shyssta villkor på det man behöll),

men det var en obetydlig "återbetalning" av de (idag motsvarande) ca 180b dollar som sovjet fick. i lend lease
Citera
2022-06-26, 13:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad har man misslyckats med?

Jag är ganska säker på att alla ursprungliga objektiv kommer att uppnås.

Nämligen denazifiering och demilitarisering.

Det utan större civila förluster eller förstörd infrastruktur.

"denazifiering"?

Du menar att en fantasi var ett konkret militärt mål?

Det tror jag inte ett ögonblick på. Det skulle ju tyda på att Putin är sinnessjuk. Men det tror jag inte på. Hans hjärna är klar. Utan snacket om "denazifiering" är ju bara ett trick som är riktat mot Rysslands egen korkade och outbildade befolkning.

Det är därför det blir så löjligt när vissa kör samma skitsnack utanför Ryssland. Vi är inte lika korkade här.
Citera
2022-06-26, 13:46
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Spännande, undrar om ryssen går i konkurrs inatt , de har ju undvikit det än sålänge.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-26/russia-is-hours-away-from-its-first-foreign-default-in-a-century#xj4y7vzkg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrMoEq/ryssland-pa-vag-mot-konkurs-kan-inte-betala-skulder

Detta kan inte inträffa enligt rySStrollen och styrande i rySSland. Sanktionerna har inte påverkar rySSland är deras budskap. Den dagen rySSland inte ljuger så tror man inte på dom i alla fall.
Citera
2022-06-26, 13:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hela väst är snarare förvånande över Rysslands oförmåga och låga nivå. Generalerna i väst trodde att Rysslands förmåga var betydligt större.
Generalerna i väst som får komma till tals i media ja. Övriga som har en mera nyanserad inställning får inte komma till tals alternativt är deras karriär över.
Citera
2022-06-26, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Allt som Usa uppnåde under irakkriget, dvs militärstrategiskt relvanta mål
1. lufherravälde
2 . C&C (slå ut, radar, komunikation etc)
3. fmanöverkrigsföring
4 nedkäpande av militär förmåga.

Inget mer macdonalds? statsbankrut? mörda x antal bebisar och andra civila?

Det är inte militärstrategiskt relvanta mål....

Det ena är ju folkmord, det andra förutsätter iför ett militärstrategiskt mål, dvs att slå ut den ukrainska militären, och det är de längre ifrån än någonsin.

Det är ju tyvärr föresent, och ryssland saknar tyvärr manöverförband (oklart om det är kompetens eller förmåga, eller en mix).
Jag tror att Scott Ritter trots hans fel och brister förklarar det bra här (video):

https://t.me/ScottRitter/175
Citera
2022-06-26, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För att få en realistisk och verklighetstrogen bild av det du skriver vore det bra om du lägger till adekvat källfakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in