2022-06-26, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Överallt, att spendera månader för avancera en handfull kilomtrar är inte en "offensiv".. även om det är det är en medveten ryss-strategisk-special-luring.

militärstrategiskt relvanta mål.... inte lerfält och söndersmulade småstäder som överges....
Man kontrollerar nu de delar av Ukraina som står för 80% av BNP ungefär.
Citera
2022-06-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja om Bloomberg säger så är det nog sant i dessa propaganda tider.

"Bloomberg L.P. is a privately held financial, software, data, and media company headquartered in Midtown Manhattan, New York City. Wikipedia
CEO: Mike Bloomberg (Dec 31, 2014–)
Customer service: 08-610 07 01
Founded: October 1, 1981, New York, New York, United States
Headquarters: New York, New York, United States
Founders: Mike Bloomberg, Thomas Secunda, Duncan MacMillan, Charles Zegar
Parent organization: Bloomberg Inc."
. Ryssland har inte betalt sina räkningar ,,,då blir det såhär ,,,,blir det även för dig o mig om vi inte betalar räkningar ,,,,,,,fattar inte varför du skall misstänkliggöra Bloombergs för detta ????du gillar kanske inte kronofogden heller .... Ett gott råd till både dig o Ryssland , betala era räkningar så behöver ni ej bekymra er om Bloomberg eller kronkalle!!
Citera
2022-06-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast det sägs att Ukraina har förlorat uppåt 80% av sina utbildade soldater. Då är det snart bara frivilliga specerihandlare med kalashnikov kvar.

Vem har sagt detta?

Väst fortsätter ju att utbilda Ukrainska soldater.

https://twitter.com/ForcesNews/status/1540708843742568449?s=20&t=NAuvuS9ONH0kFOzkxmMzLw
200 kommer till UK varje dag och de ska kunna utbilda 10.000 varje 120:e dag (4 månaders utbildning/träning).

Detta gäller alltså bara UK - sen tillkommer andra vänligt sinnade länder t ex Polen osv.
Citera
2022-06-26, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tycker du att VK1 taktiken från rysk sida imponerar?
Eftersom jag vet vad man satt in och vad man mött så är jag övertygad om att generalerna i Pentagon är imponerade.

Och oroade.
Citera
2022-06-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur går sådant här till rent praktiskt? Har jag alltid undrat. Och hur mycket pengar tror du väst har över? USA går back varenda år tex, EU?
Det är Ryssland som är konkursmässigt , inte EU , eller USA ,,,,skärpning!!
Citera
2022-06-26, 13:10
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Problemet är att Ukraina har mycket mindre utrustning än fascisterna.
Hade Ukraina varit i närheten av likvärdigt utrustat hade de redan vunnit kriget.
Jag vet inte om detta är den rätta tråden för att ställa min undran kring det här med lend/lease-avtalet som- vad jag begripit, skall börja gälla från hösten och vidare till dess behovet ej längre synes påkallat...

Får Ukraina då 'shoppa loss' hur de vill, typ; HIMARS eller medeldistansrobotar- alltså lite hur de önskar eller finns det begränsningar (förutom de uppenbara, läs hangarfartyg/atomubåtar osv) vad det gäller typ av vapen och i vad mängder? Finns det någon som vet något om detta? DjILY, Ormen Långe och T-80U var är ni?
Citera
2022-06-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
En myt som kan falsifieras av både Irak 1 & 2.

Skillnaden är väl att USA hade planerat och kunde genomföra invasionen med totalt luftherravälde.

Vad Ryssland gjorde i början av kriget vet nog bara Ryssland men det såg inte ut att vara planerat iaf eller genomfört på rätt sätt.
Citera
2022-06-26, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nejdå, olika doktriner, där har du ett bra exempel på skillnaden i militärstrategiska mål och effekten av att framgångsrikt uppnå dem, kontra vad fan man nu vill kalla det ryssarna misslyckas med i ukraina....
Vad har man misslyckats med?

Jag är ganska säker på att alla ursprungliga objektiv kommer att uppnås.

Nämligen denazifiering och demilitarisering.

Det utan större civila förluster eller förstörd infrastruktur.
Citera
2022-06-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet inte om detta är den rätta tråden för att ställa min undran kring det här med lend/lease-avtalet som- vad jag begripit, skall börja gälla från hösten och vidare till dess behovet ej längre synes påkallat...

Får Ukraina då 'shoppa loss' hur de vill, typ; HIMARS eller medeldistansrobotar- alltså lite hur de önskar eller finns det begränsningar (förutom de uppenbara, läs hangarfartyg/atomubåtar osv) vad det gäller typ av vapen och i vad mängder? Finns det någon som vet något om detta? DjILY, Ormen Långe och T-80U var är ni?

Det kommer säkerligen att finnas begränsningar på vad Ukraina kan begära och hur mycket, dessutom vet ju alla att Ukraina i stort sett aldrig kommer att betala tillbaka en enda dollar för de oceaner av vapen som nu skeppas in i landet.

Ukraina vill i princip ha en helt ny armé med massor av tropputrustning gratis - se deras ÖB:s "kravliista" som tidigare varit uppe till diskussion här på forumet, med bl a 1000 stridsvagnar, 300 long-range HIMARS etc.
Citera
2022-06-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
En artikel om de materiella resurser som går åt i ett krig som de i Ukraina. Läs gärna hela artikeln. Lägger sammanfattningen här:

The Return of Industrial Warfare
/.../
Conclusion

The war in Ukraine demonstrates that war between peer or near-peer adversaries demands the existence of a technically advanced, mass scale, industrial-age production capability. The Russian onslaught consumes ammunition at rates that massively exceed US forecasts and ammunition production. For the US to act as the arsenal of democracy in defence of Ukraine, there must be a major look at the manner and the scale at which the US organises its industrial base. This situation is especially critical because behind the Russian invasion stands the world’s manufacturing capital – China. As the US begins to expend more and more of its stockpiles to keep Ukraine in the war, China has yet to provide any meaningful military assistance to Russia. The West must assume that China will not allow Russia to be defeated, especially due to a lack of ammunition. If competition between autocracies and democracies has really entered a military phase, then the arsenal of democracy must first radically improve its approach to the production of materiel in wartime.
https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/return-industrial-warfare

Kan rekomendera dig att läsa fler av Alex Vershinin artiklar, han är ju inte totalt snett på det, i den här artikeln heller.
Citera
2022-06-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Jodå,, hela västra Ukraina, delar av Vitryssland och östra Polen har många släktskap.
Ukrainska är en dialektal mix som egentligen bara finns i västra delen.
Såväl Polen, Ungern som Vitryssland skulle göra anspråk om Ukraina faller i bitar.

Greker ? Konstigt vad jag vet så är Grekland inte särskilt imponerade av Ukraina.

Men våra Svenska "Nazi-Pelle" åkte dom hem eller finns dom i något hål i backen ?
Media har inte skrivit något om det sedan träningslägret utanför Lviv sprängdes i bitar.

Ja det är märkligt, jag håller med, att massmedia är helt tyst om dessa svenskar. Alla är säkert inte nazister. Jag tror att Ukrainsk militär kanske bedömde dom flesta som för veka.

Det är fruktansvärda förhållanden, jag förstår att många ballar ur. Jag skall försöka utröna mer på sociala medier eftersom vanlig massmedia inte bryr sig.
Citera
2022-06-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej objektisvt sett, läs på om rasistfifflaren Navalnyj och skattefifflande oligarkspånet Chodor….

Vet du vad propaganda är, det är det du läser och suger i dig från tass RT och diverse andra propagandakanaler. Jag kan förstå att man tror på budskapet om man saknar analytisk förmåga, eftersom ryssarnas propaganda är centralt styrd och följer samma röda tråd kontinuerligt. Man kan säga tvärtemot om västvärlden, eftersom det är en demokrati har alla rätt att ha en åsikt och framföra den, det kan ju upplevas jobbigt för sådana som inte kan ta in kunskap och värdera sanningshalten i budskapet. Då är det ju skönt att budskapet är enkelriktat och aldrig ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in