2022-06-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Man kontrollerar nu de delar av Ukraina som står för 80% av BNP ungefär.

hahahahah
Citera
2022-06-26, 13:22
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det kommer säkerligen att finnas begränsningar på vad Ukraina kan begära och hur mycket, dessutom vet ju alla att Ukraina i stort sett aldrig kommer att betala tillbaka en enda dollar för de oceaner av vapen som nu skeppas in i landet.

Ukraina vill i princip ha en helt ny armé med massor av tropputrustning gratis - se deras ÖB:s "kravliista" som tidigare varit uppe till diskussion här på forumet, med bl a 1000 stridsvagnar, 300 long-range HIMARS etc.
Men är det inte som så att lend/lease egentligen handlar om att det blir gratis- man lämnar tillbaka efter att behovet av nyttjandet ej längre finns- därefter skrivs det mesta, eller allt, av. Jag vet att sovjetunionen fick detta avtal som de brukade friskt och över all måtta under senaste världskriget och allt sovjet då- vid den tiden, lend-leasat skrevs av...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-06-26 kl. 13:24.
Citera
2022-06-26, 13:25
Medlem
Citat:
Vad har man misslyckats med?

Allt som Usa uppnåde under irakkriget, dvs militärstrategiskt relvanta mål
1. lufherravälde
2 . C&C (slå ut, radar, komunikation etc)
3. fmanöverkrigsföring
4 nedkäpande av militär förmåga.

Citat:
Jag är ganska säker på att alla ursprungliga objektiv kommer att uppnås.
Inget mer macdonalds? statsbankrut? mörda x antal bebisar och andra civila?

Det är inte militärstrategiskt relvanta mål....

Citat:
Nämligen denazifiering och demilitarisering.
Det ena är ju folkmord, det andra förutsätter iför ett militärstrategiskt mål, dvs att slå ut den ukrainska militären, och det är de längre ifrån än någonsin.

Citat:
Det utan större civila förluster eller förstörd infrastruktur.

Det är ju tyvärr föresent, och ryssland saknar tyvärr manöverförband (oklart om det är kompetens eller förmåga, eller en mix).
Citera
2022-06-26, 13:29
Medlem
leckerleles avatar
Vad menas med att Ryssland går i konkurs, vad är de som händer då egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
iKEA…
1. Kanske bra att ha att göra med länder som inte redan har tokhöga skulder…
2. Ett land utan större skulder är inte fattigt eller trasigt..

Centralafrikanska republiken är ett strålande exempel? 0% av GDP i skulder
Dessutom är dom kompisar med Ryssland
Kanske ett kandidatland för dig att flytta till om inte ryssarna vill ha dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så nu passar en domstol? 😂
ha ha,, ryssar är verkligen i sin egen liga,, hotfulla o obehagliga, snara till våld,, sen om de möter motstånd så bölar de om ryssofobi,,, vad ska man tycka om detta land ? Kan någon säga mig?
Citera
2022-06-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det kommer säkerligen att finnas begränsningar på vad Ukraina kan begära och hur mycket, dessutom vet ju alla att Ukraina i stort sett aldrig kommer att betala tillbaka en enda dollar för de oceaner av vapen som nu skeppas in i landet.

I teori så finns det inte någon begränsing, i praktiken så kommer ju inte usa (eller natoländerna) erbjuda dem kärnvapen, ubåtar och dyl, men jag hoppas vi får se abrahms eller liknande som "övre gräns".

Citat:
Ukraina vill i princip ha en helt ny armé med massor av tropputrustning gratis - se deras ÖB:s "kravliista" som tidigare varit uppe till diskussion här på forumet, med bl a 1000 stridsvagnar, 300 long-range HIMARS etc.

Det är ett rimlig bedömning för vad som behövs om man ska sätta upp moderna manöverförband som ska driva ut ryssarna från ukraina militärt.

problemet där är väll att det inte kommer bli nödvändigt eller genomförbart innan ryssland ger upp.
Citera
2022-06-26, 13:32
Medlem
80 polska ‘legosoldater’ dödade i när Ryssland bombade fabrik.

https://guardian.ng/news/world/russian-troops-kill-up-to-80-polish-fighters-in-ukraine-moscow/
Citera
2022-06-26, 13:33
Medlem
Citat:
Vad har man misslyckats med?

Jag är ganska säker på att alla ursprungliga objektiv kommer att uppnås.

Nämligen denazifiering och demilitarisering.

Det utan större civila förluster eller förstörd infrastruktur.
Utan större civila förluster eller Förstörd infrastruktur,, ?? Sen vaknade du? Jag lider med dig😳
Citera
2022-06-26, 13:34
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Centralafrikanska republiken är ett strålande exempel? 0% av GDP i skulder
Dessutom är dom kompisar med Ryssland
Kanske ett kandidatland för dig att flytta till om inte ryssarna vill ha dig.

Fast kommer inte vetet snart så kanske det inte är läge för honom att flytta dit inom den närmsta tiden. Då vänder nog kappan även i dessa områden.
Citera
2022-06-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet inte om detta är den rätta tråden för att ställa min undran kring det här med lend/lease-avtalet som- vad jag begripit, skall börja gälla från hösten och vidare till dess behovet ej längre synes påkallat...

Får Ukraina då 'shoppa loss' hur de vill, typ; HIMARS eller medeldistansrobotar- alltså lite hur de önskar eller finns det begränsningar (förutom de uppenbara, läs hangarfartyg/atomubåtar osv) vad det gäller typ av vapen och i vad mängder? Finns det någon som vet något om detta? DjILY, Ormen Långe och T-80U var är ni?

Lend lease betyder (något förenklat...) att Biden kan begära och bifall en militärpaket/biståndspaket utan att krångla med senat och departementens kostnadskalkyler, former (gåva, bistånd, lån inom/utom vad där finns stöd för i senat/rephus osv.)

och det fungerar som en "kredit kort" utan "ränta och avtalad återbetalning"

men det är som du säger, ukraina kan "önska" hangarfartyg och kärnvapenmisiler, det betyder inte att presidenten skicker det....

Du minns kanske när sverige dryftade "skicka vapen" i riksdagen..... tänk om vänstertomtarna hade varit fler.....
Citera
2022-06-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Men är det inte som så att lend/lease egentligen handlar om att det blir gratis- man lämnar tillbaka efter att behovet av nyttjandet ej längre finns- därefter skrivs det mesta, eller allt, av. Jag vet att sovjetunionen fick detta avtal som de brukade friskt och över all måtta under senaste världskriget och allt sovjet då- vid den tiden, lend-leasat skrevs av...
Nej, det är det inte och så såg det nog inte ut under andra världskriget heller - i sista hand var det USA som avgjorde vilka slags varor/produkter man var villig att ställa upp med den gången, och hur mycket. Det var inte "a kid in a free candy-store" på det sätt som en del kanske tänker sig numera.

USA och UK delade t ex inte med sig av sin radarteknik till Sovjet, det var för känsligt och en teknik man gärna ville behålla för sig själva (tyskarna hade utvecklat sin egen radar under krigets första år men det var en mycket hemlig teknologi). Ryssarna hade också kommit igång med egen radar men den var inte lika kraftfull som den västliga sjöradarn och användes inte alls lika brett - i och för sig drev ju Sovjet inget större sjökrig under WW2, men det är ett typiskt exempel.

England betalade f ö tillbaka på sina krigssskulder till USA i sextio år efter kriget, även om en stor del skrevs av redan 1945.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in