2022-01-02, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Jag har inte hämtat mig sedan det senaste avsnittet av Solsidan. Jag har haft mentala issues.

Så extremt ruttet och uselt. Det påminner mig om varför jag i stör mig på serien.

Allt är så väntat och orealistiskt. Man blir less på såna här serier med ”lyckliga slut”.

Det var samma sak i filmen där Alex och Anna blev ihop fastän de var skiljda. Vem blir egentligen det?

Det har väl mer eller mindre varit likadant samtliga säsonger med ”lyckliga” slut i slutändan. Minns säsong 5 där Mickans företag konkade men hon hade flyt och fick massa pengar pga att deras byggnad skulle rivas. Samtidigt så var hon och Fredde kvar i deras förhållande trots att de bestämt sig för att skiljas, LOL.

Det faktum att båda paren haft skilsmässoproblem indikerar att manusförfattarna har begränsad fantasi. Nästa säsong (om det nu blir någon) så lär väl Ove och Anette skilja sig samt bli ihop igen.

Jag stör mig fortfarande på Alexs förhållande med Lisa. En sån tönt som han hade aldrig hittat en sådan tjej. Men det som hände i tionde avsnittet sög kuk. Om nu Lisa skulle träffa sin bror så borde hon rimligen ha sagt det till Alex. Det är ju inget ”konstigt”. Det finns INGEN LOGIK i att han inte visste det.

Samma sak med att Lisa dissade Alexs telefonsamtal fastän hon såg det. En normal person hade svarat och sagt ”Jag ska träffa min bror nu” men hennes beteende var annorlunda BARA FÖR ATT det skulle ge lite halv-spänning.

Sen är det väl lite tråkigt att det är så lugnt mellan Lisa och Anna. Rimligen borde det vara lite stelt och kanske finnas någon konflikt. Rimligen borde sur-Anna kunna vara avundsjuk på att Alex gått vidare.

Jag orkar inte ens kommentera grejen med Mickan. Trots alla turer hit och dit så blev hennes fest bra eftersom ett initiativ från Lussan. Och förresten, var inte de två ovänner under säsong 6? Eller vad hände med det? Det var helt enkelt orealistiskt

Problemet med såna här serier är väl att det blir lite ”samma sak” hela tiden. Lösningen nästa säsong är väl kanske att försöka väva in parets barn för att det ska bli lite annorlunda. Det har ju gjorts några försök denna säsong och även under filmen men de har inte höjt seriens kvalitet.

Nä tack och hej. Blir nog inget mer solsidan för min del.

Ja, manuset senaste säsongen är riktigt, riktigt, riktigt dåligt.
Har de bytt manusförfattare? Eller har de fått hjärnblödningar?
En elev på Hökarängens teaterförening skulle lyckas med ett bättre manus än detta.
Citera
2022-02-05, 20:42
Medlem
Solsidan (Obs kan förekomma spoilers)

Tja!

Jag är en blatte som är uppvuxen i en förort i Sverige och har egentligen aldrig riktigt kollat på svenska serier eller filmer, men har nu kollat igenom Beck, Wallander och Johan falk och jag blev riktigt jävla förvånad över hur bra det var! Härnäst ville kolla vad Svenskarna producerat för komedi serier och började kolla på Solsidan, har precis kollat klart alla säsonger och FYFAN vad bra den är! Man vill slå ut Oves fula tänder vartannat avsnitt men annars är alla karaktärer helt underbara

Anledningen med tråden är för att fråga:
vem var eran favorit karaktär och vem "hatade" ni mest?

Min favorit var utan tvekan Fredde speciellt när han satt ihop med Ludde haha

De karaktärer jag ogillade mest var Anna och Palle, fast mest Anna tror jag. Utnyttjade och manipulerade stackars mes Alex varenda sekund hon kunde för att vända något till sin fördel, fyfan för henne jag hoppas dem fortsätter vara skilda i nästa säsong och tar väck Anna ur serien

Vad tycker ni?
Citera
2022-02-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Tja!

Jag är en blatte som är uppvuxen i en förort i Sverige och har egentligen aldrig riktigt kollat på svenska serier eller filmer, men har nu kollat igenom Beck, Wallander och Johan falk och jag blev riktigt jävla förvånad över hur bra det var! Härnäst ville kolla vad Svenskarna producerat för komedi serier och började kolla på Solsidan, har precis kollat klart alla säsonger och FYFAN vad bra den är! Man vill slå ut Oves fula tänder vartannat avsnitt men annars är alla karaktärer helt underbara

Anledningen med tråden är för att fråga:
vem var eran favorit karaktär och vem "hatade" ni mest?

Min favorit var utan tvekan Fredde speciellt när han satt ihop med Ludde haha

De karaktärer jag ogillade mest var Anna och Palle, fast mest Anna tror jag. Utnyttjade och manipulerade stackars mes Alex varenda sekund hon kunde för att vända något till sin fördel, fyfan för henne jag hoppas dem fortsätter vara skilda i nästa säsong och tar väck Anna ur serien

Vad tycker ni?

Testa att se "bonusfamiljen" också. Och för lite mer spänning så borde du se "innan vi dör"
Citera
2022-02-08, 20:46
Medlem
Lars von Trier-parodi i Solsidan, vilket avsnitt?

I en kort sekvens i något avsnitt av Solsidan gör de parodi på Riket. Om jag minns rätt är det en inblick i nån fantasi som Alex har. Det är en scen där en man i läkarrock har nån slags intensivt sexuellt umgänge med någon på golvet i ett storkök och pratar/stönar på danska. Därefter panorerar kameran till disken där en man som ser ut som han med downs syndrom från Riket står och sköljer en tallrik.

Den som ger en korrekt anvisning av avsnitt och helst tidsangivelse nomineras till Flashbacks stora kulturpris.
Citera
2022-02-22, 12:16
Medlem
nullums avatar
Solsidan fungerar att slökolla på, men magin som fanns i första säsongen och delvis andra är, som många säger, helt borta.

Problemet är nog att Solsidan har en identitetskris. I säsong 1 var alla karaktärer trovärdiga och man satsade på igenkänningsfaktor, och egentligen var det sällan några "in your face"-skämt utöver att kanske Alex mamma satt på hans axlar någon gång. Solsidan har alltid följt extremrika människor och deras vardag, där problemen är små men ändå existerande. Ingen karaktär var särskilt överdriven och samtliga hade kunnat existera i ett parallellt universum. Serien introducerade många element som man kunde tycka var roliga om man ville, men skämten i sig var inte det som ledde serien framåt.

Senaste säsongerna har fiskat efter att bli omtyckt på ett annat sätt, lite som vissa klädföretag håller på. För 30 år sedan var det inget snack om att Levi's var jeanstillverkaren nummer 1 och de riktade sig åt vanliga människor. Folk köpte Levi's för de var prisvärda och enkla. På senare tid har Levi's velat vara världens mest moderna företag som ständigt marknadsför deras jeans som världsbäst, när de på sin höjd är mediokra. De skryter om hur de riktar sig åt vanligt folk men har samtidigt en kraftig identitetskris där de försöker tillfredsställa alla världens människor och resultatet blir bara patetiskt.

Solsidan säsong 1 introducerade 1 element som vanligt folk uppskattade. Solsidan säsong 6 trycker fram saker i våra ansikten och vill tvinga fram en igenkänning, typ som "kom igen, känn igen detta då, det är ju så igenkänningsbart! eller?! eller...?".

Manuset är dessutom väldigt inkonsekvent. Palle och Anette har sex på midsommarafton och träffas några år senare och det är tydligt hur manusförfattarna ignorerar faktumet att de faktiskt har en historia ihop. Palles dotter heter Wilda - Anna och Alex funderade på att döpa deras första dotter till Wilda.

Karaktärerna har blivit extremt förutsägbara. Så fort en situation är på gång att utspela sig där någon har gjort något (t.ex. sålt något, köpt någons klänning...) så är det självklart Ove eller Anette. Det börjar bli något uttjatat.

Solsidan introducerar ämnen som om det vore en dramaserie, men allt skakas bara av med lättsamhet när manusförfattarna tröttnade på att spinna vidare på idén. Vi går igenom en skilsmässa i 5+ avsnitt, som det sedan rycks på axlarna åt när karaktärerna blir ihop på stört igen. Viktor och hans tjej är ett viktigt element i en hel säsong, men på några minuter går det från fullt pökande till att Viktor blir dumpad.

Jag saknar Freddes teorier och att höra Alex tankar. Nåväl, Solsidan duger och jag tycker att S6 har varit helt okej, även om vissa plots är helt absurt löjliga (Viktors sexljud).
Citera
2022-03-03, 14:16
Medlem
nullums avatar
Har nu börjat in på S7 och det är absurt hur dåligt det är. Jag håller med vad alla i tråden säger. Oerhört osannolika händelser och överskådespeleri. Att Fredde knappt kan säga hej till en kassakille på lokala kebaben är löjligt. Verkligen skandalöst illa.

Samma smörja som vanligt. Utlänningar är jättefina, integrerade människor. Svenskar är socialt efterblivna. Vi förstår.
Citera
2022-03-31, 20:31
Bannlyst
Haha slutet på avsnitt 2 säsong 7 var fan roligt

Men vad är Säsong 7 den senaste säsongen eller?

jag blir förvirrad för ibland sänder dom urgamla avsnitt på tv4 och så sprillans nya på typ 12an eller nått.
jag vet inte vilken som är nya sässen så att säga.

Är sässe 7 senaste?
Citera
2022-05-21, 22:18
Medlem
dragon31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Haha slutet på avsnitt 2 säsong 7 var fan roligt

Men vad är Säsong 7 den senaste säsongen eller?

jag blir förvirrad för ibland sänder dom urgamla avsnitt på tv4 och så sprillans nya på typ 12an eller nått.
jag vet inte vilken som är nya sässen så att säga.

Är sässe 7 senaste?

skulle bli förvånad om det inte blir en åtta
Citera
2022-06-01, 22:50
Medlem
Upptäckt Solsidan först nu, första fem säsongerna är riktigt bra! Men sen blir det klart sämre.
Citera
2022-06-26, 13:05
Bannlyst
Vem fan har regisörrerat Solsidan säsong 6?

Jag älskar Solsidan över allt annat och såg att det kommit en säsong 6 och 7 så jag såg på säsong 6 idag men fy fan vad dålig den var jämfört med säsong 1-5. Vem har regisörrerat den?
Citera
2022-06-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Jag älskar Solsidan över allt annat och såg att det kommit en säsong 6 och 7 så jag såg på säsong 6 idag men fy fan vad dålig den var jämfört med säsong 1-5. Vem har regisörrerat den?
Vet ej. Den förra regissören dog, om jag minns rätt.
Citera
2022-06-26, 13:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme

Josephine Bornebusch regisserar fyra avsnitt. Emma Bucht, Hasse Ingemansson och Eddie Åhgren de övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in