2022-06-26, 10:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så billigt får han inte köpa fadtigheterna, de säljs på öplna marknaden.

Om jag bodde i en betald bostadsrätt värd 8 miljoner och hade en total månadskostnad på 6000 kr så skulle jag gladeligen sälja den och hyra tillbaka den för 12.000 kr i månaden.
Vad tror du en skola i Ljusdal, Hällefors eller Arjeplog är värd?
Vi kan väl titta på den välskötta moderatledda kommunen Lidingö som flyttade sitt bibliotek från ett privat fastighetsbolag till sitt eget ägandes stadshus.
Gissa varför?
Citera
2022-06-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kan väl titta på den välskötta moderatledda kommunen Lidingö som flyttade sitt bibliotek från ett privat fastighetsbolag till sitt eget ägandes stadshus.
Gissa varför?
Ett bibliotek kan du rabbla om men lite skillnad mot ett sjukhus eller äldreboende som är anpassat för verksamheten. Tror du det blir billigare om det är skattebetalarna som ska betala för skötsel och drift. Det tror inte jag!
Citera
2022-06-26, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ett bibliotek kan du rabbla om men lite skillnad mot ett sjukhus eller äldreboende som är anpassat för verksamheten.
Är en specialbyggd fastighet mer värd om den inte används till det den byggdes för menar du?
Regionen låter SBB bygga vårdcentraler och hyr dessa på 20 år. Efter några år måste regionen spara pengar och måste dra ned på användandet av vårdcentralerna. Är det då en vinst för regionen och skattebetalarna att fortsätta betala SBB för nöjet att ha tomma vårdcentraler?
Citera
2022-06-26, 10:14
Medlem
Citat:
Är en specialbyggd fastighet mer värd om den inte används till det den byggdes för menar du?
Regionen låter SBB bygga vårdcentraler och hyr dessa på 20 år. Efter några år måste regionen spara pengar och måste dra ned på användandet av vårdcentralerna. Är det då en vinst för regionen och skattebetalarna att fortsätta betala SBB för nöjet att ha tomma vårdcentraler?
Låter bättre i din värd att sköta driften själv och utse en statlig fastighetsförvaltning med byråkrati tjänstemän och VD löner i nivå med PostNord! Heja vänstern!
Citera
2022-06-26, 10:15
Moderator
Fear2bes avatar
Jag gillar att köpa dippen och är absolut beredd att ta risker men tvekar här. Av strategiska skäl väljer man att ha D aktier och det finns bara en anledning till detta och det är att man kan strunta i att ge den utdelning man har lovat. Ser man till B aktien så ligger utdelningen på nära 8% men utdelningen har sänkts till detta belopp. Det är inte osannolikt att utdelningen sänks ytterligare.
Citera
2022-06-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag gillar att köpa dippen och är absolut beredd att ta risker men tvekar här. Av strategiska skäl väljer man att ha D aktier och det finns bara en anledning till detta och det är att man kan strunta i att ge den utdelning man har lovat. Ser man till B aktien så ligger utdelningen på nära 8% men utdelningen har sänkts till detta belopp. Det är inte osannolikt att utdelningen sänks ytterligare.
Utdelningen har inte sänkts men blivit månadsvis istället för kvartalsvis. Så därför ser den mindre ut för B aktien.
Citera
2022-06-26, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Låter bättre i din värd att sköta driften själv och utse en statlig fastighetsförvaltning med byråkrati tjänstemän och VD löner i nivå med PostNord! Heja vänstern!
Givetvis är det bättre att bygga själv med dagens räntenivåer.
Om du mot förmodan inte förmår att förvalta fastigheten så går den tjänsten att köpa.
Citera
2022-06-26, 10:41
Medlem
Citat:
Givetvis är det bättre att bygga själv med dagens räntenivåer.
Om du mot förmodan inte förmår att förvalta fastigheten så går den tjänsten att köpa.
Ok!
Citera
2022-06-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Ser man till B aktien så ligger utdelningen på nära 8% men utdelningen har sänkts till detta belopp. Det är inte osannolikt att utdelningen sänks ytterligare.
Utdelningen har faktiskt höjts från 1kr till 1.32kr, men den sker nu månadsvis istället för kvartalsvis. Det resulterar i att varje utdelning blir mindre sett till beloppet samtidigt som de sker vid fler tillfällen och därav är det inte en sänkning utan snarare en ganska stor höjning.
Citera
2022-06-26, 11:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Gissa varför?

Vi är i huvudsak överens , det jag vänder mig emot är kategoriska uppfattningar som att det alltid är bättre med offentligägda lokaler eller kommunal äldrevård.

Det förekommer väl så mycket misshushållning med offentliga medel.
Om SBB tar överhyra så lär verksamheterna som hyr av dem kunna hitta nya billigare lokaler.
Citera
2022-06-26, 11:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Utdelningen har faktiskt höjts från 1kr till 1.32kr, men den sker nu månadsvis istället för kvartalsvis. Det resulterar i att varje utdelning blir mindre sett till beloppet samtidigt som de sker vid fler tillfällen och därav är det inte en sänkning utan snarare en ganska stor höjning.
Månadsvis utdelning är en väldigt sympatisk idé gentemot aktieägarna, så där ska SBB ha kudos, även om jag varit kritisk mot IB.
Citera
2022-06-26, 12:59
Medlem
Tartariamannens avatar
Sbb är en intressant aktie då de har över 10-åriga kontrakt med staten. Samtidigt höga lån bundna till låga räntor. Tror knappast att de kommer o konka som vissa påstår.
Säg nu att det värsta är inprisat inkl felaktigt bokförda 14 miljarder så vilken lägstanivå kan man vänta sig av aktien.
Vet att 2011 så var räntebanan också stigande för att sedan pysa ur och tappa luften. På den tiden band jag räntan på närmare 4% på 3 år. Om något liknande händer igen så guldläge o gå in i fastighetsaktier ev till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in