2022-06-25, 11:44
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Får du köra nånstans alls med din?

Har den registreringsskylt och trafikförsäkring?

Om motorn inte överstiger 250w och går över 20km/h så räknas det som cykel och behöver således varesig trafikförsäkring eller regskylt. Det är dock väldigt få elsparkcyklar som har dessa specifikationer och i princip alla "hyrsparkar" har större motor än vad som är tillåtet enligt lag.

För övrigt känns det jävligt ouppfostrat att gå in i butik med elspark, har man inte råd att köpa ett cykellås så bör man avstå från att äga en elspark.
Citera
2022-06-25, 13:43
Medlem
Jag åker runt med min I butiker men åker väldigt långsamt o visar hänsyn till andra och detta har aldrig varit ett problem för andra
Citera
2022-06-25, 14:13
Medlem
Man cyklar inte i butiken så svaret är nej. Det är ordentligt fel i huvudet på dagens unga.
Citera
2022-06-25, 14:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Om motorn inte överstiger 250w och går över 20km/h så räknas det som cykel och behöver således varesig trafikförsäkring eller regskylt. Det är dock väldigt få elsparkcyklar som har dessa specifikationer och i princip alla "hyrsparkar" har större motor än vad som är tillåtet enligt lag.

För övrigt känns det jävligt ouppfostrat att gå in i butik med elspark, har man inte råd att köpa ett cykellås så bör man avstå från att äga en elspark.
Det fetade, hur är det med det där? Har hyrsparkarna någon undantagsregel eller dispens? Om inte, vad gäller för de som hyr och kör? För om de är olagliga så borde det ju bara vara för polisen att börja bötfälla var enda förare av dessa - det skulle ju innebära att dessa också försvann då ingen skulle hyra dem då det var lika med böter.
Citera
2022-06-25, 14:28
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:

Absolut, pengen räckte bara till sparken. Har för övrigt inte sett någon åka omkring inne i de affärer jag vanligtvis rör mig i, däremot drivor av hyres huller om buller utanför.
Citera
2022-06-25, 14:30
Medlem
Problemet är väl att det är svårt att låsa en elsparkcykel. Finns det ett träd eller lyktstolpe i närheten kan man vira en låsvire väldigt tajt så den inte kan dras över styret. Finns inte det kan iallafall jag inte låsa fast min på något sätt.
Citera
2022-06-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagArEnFilbunke
Jag brukar se folk åka runt inne på willys med sina scootrar, får man göra så? Jag låser alltid fast min bland cyklarna utanför då jag inte vågat köra in ifall de blir sura..

Någon som vet reglerna kring detta?

Värt o nämna de vanliga från ica går ju i 25 och min i 45.. det kanske spelar in??

Reglerna torde vara att det är de som antas vara handikappade som åker in. Det är ju vanligen fåtöljliknande moppar, ej några sportiga modeller...

Är det andra än rörelsehindrade som tillåts åka in / tar sig rätten att åka in, är det givetvis ett oskick och otyg.
Citera
2022-06-25, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Om du kör elskoter så har du väl en god man som hanterar dina pengar? Kan inte hen gå in och handla medans du står kvar utanför butiken på din elskoter och sippar på en energidryck?
Varför skulle man automatiskt ha god man för att man kör elskoter?
Citera
2022-06-26, 08:37
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

TS skrev att hans elscooter gör 45 km/h.
Citera
2022-06-26, 08:58
Medlem
tobbedexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Om du kör elskoter så har du väl en god man som hanterar dina pengar? Kan inte hen gå in och handla medans du står kvar utanför butiken på din elskoter och sippar på en energidryck?

Exakt så
Citera
2022-06-26, 10:15
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
Ingen tar väl med och leder sin cykel i en butik? Verkar mest som lathet att ta med elscootern in för att man inte har något att låsa med/att man ska slippa låsa den tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Problemet är väl att det är svårt att låsa en elsparkcykel. Finns det ett träd eller lyktstolpe i närheten kan man vira en låsvire väldigt tajt så den inte kan dras över styret. Finns inte det kan iallafall jag inte låsa fast min på något sätt.
Jag irriterar mig på att folk tar med sig den in på det lite trängre ICA Supermarket, men kanske mindre på Maxi där det finns utrymme.

Jag tipsade om detta lås i en annan tråd; https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykellas/cykellas-2000018122 Det ska inte gå att klippa upp så lätt, o så här låser jag fast min sparkcykel; https://i.imgur.com/7nfgHXc.jpg Kan monterat på styret; https://www.richardhandl.com/wp-content/uploads/2021/05/Sparkcykel-liten-1024x748.jpg
Citera
2022-06-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag irriterar mig på att folk tar med sig den in på det lite trängre ICA Supermarket, men kanske mindre på Maxi där det finns utrymme.

Jag tipsade om detta lås i en annan tråd; https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykellas/cykellas-2000018122 Det ska inte gå att klippa upp så lätt, o så här låser jag fast min sparkcykel; https://i.imgur.com/7nfgHXc.jpg Kan monterat på styret; https://www.richardhandl.com/wp-content/uploads/2021/05/Sparkcykel-liten-1024x748.jpg
Tack för tipset, ska skaffa ett sånt lås.
Satt på en uteservering igår kväll och hade låst sparkcykeln vid en stolpe. Det var intressant att se hur många som kollade in den. En snubbe stod en bit bort i ca 20 minuter och stirrade, förmodligen funderade han på hur han skulle sno den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in